بررسی خودرو, تاریخی, مجله

محصولات لادا 2024 | مروری بر تاریخچه و خودروهای 2023 و 2024 شرکت روسی Lada

تاریخچه لادا | مروری بر محصولات لادا 2024

لادا (Lada) یکی از برندهای شرکت خودروسازی واز (VAZ) است. به بهانه ورود احتمالی تولیدات و خودروهای این شرکت روسی به بازار ایران، ضمن آشنایی با تاریخچه این شرکت و معرفی محصولات لادا 2024 به مرور قیمت، مشخصات فنی و مدل‌های مختلف آن خواهیم پرداخت.

از سال‌های دور، محصولات و تولیدات کشور شوروی سابق باتوجه به نوع نظام حکومتی، نگرش به اقتصاد و اولویت اهداف و توانایی‌های نظامی، اندیشه‌های کمونیستی و ارجحیت آرمان‌ها بر آسایش فردی انسان‌ها و تاکید بر به ظاهر خودکفایی با استفاده از تجربیات دیگر کشورها، به محصولاتی بی‌کیفیت، بدون تغییر، بدون جذابیت بصری، بدون امکانات، نا ایمن، ارزان و القابی مشابه با بار معنایی منفی شناخته می‌شدند. پس از فروپاشی این کشور، روسیه نیز علیرغم تغییر شکل ظاهری و استفاده از المان‌های دنیای مدرن، همان رویه را در پیش گرفت و محصولات آن کمابیش در رده محصولات بی‌کیفیت قرار گرفتند.

صنعت خودروسازی در جوامع مدرن یکی از نمادهای پیشرفت به شمار آمده و شرکت‌های فعال در این حوزه، با ابداعات مخالف، هر روز امکانات جدیدی را برای راحتی و آسایش سرنشینان فراهم می‌کند. علیرغم طولانی بودن نسبی حضور شرکت‌های ساخت اتومبیل در روسیه و شوروی سابق، این صنعت نیز بر اساس فرمول مشابه با دیگر صنایع در این کشور و نگاه دولتی از بالا به پایین و دستوری پیش رفته و بر خلاف چین که همتای هم‌نظر و از لحاظ ایدئولوژیک مشابه با آن به حساب می‌آید، با نگاه ابزاری صرف به انسان‌ها، اهمیتی برای جامعه هدف و مشتریان و آسایش آنها قائل نمی‌گردد.

یکی از مشهورترین این خودروسازان شرکت واز بوده که تولیدات خود را تحت برند لادا در اختیار خریداران قرار می‌دهد. محصولات این شرکت سالهاست که در بازارهای کشورهای بلوک شرق و بعضا اروپای مرکزی و غربی حضور داشته و معمولا در برنامه‌های تلویزیونی با توجه به عدم پذیرش تغییرات دنیای مدرن و ثابت قدمی در طراحی دهه هفتادی، از آنها به عنوان عاملی برای شوخی و خنده استفاده می‌شده است.

تاریخچه لادا

تاریخچه لادا را می‌توان به دو بخش پیش از فروپاشی و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوری تقسیم کرد. خودروهای برند لادا از محصولات شرکتی به نام آفتو واز (AvtoVAZ) هستند. این شرکت در سال 1966 میلادی توسط حکومت وقت شوروی با مدیریت ویکتور نیکولائویچ پولیاکوف ( Viktor Nikolaevich Polyakov) تاسیس و با همکاری شرکت ایتالیایی فیات (Fiat) فعالیت خود را در صنعت خودروسازی با هدف تولید اتومبیل های ارزان قیمت  آغاز نمود. اولین خودروی لادا، ژیگولی (Zhiguli به لاتین و Жигули به الفبای کریلیک) نام داشت که در سال 1970 میلادی با کد VAZ-2101 راهی بازار و تقریبا با همان شکل و ظاهر و بدون تغییر، نزدیک به نیم قرن میهمان دوست نداشتنی بازار بود.

تاریخچه لادا | لادا ژیگولی

تاریخچه لادا | لادا ژیگولی

ژیگولی بر اساس پلتفرم فیات 124 و تغییراتی برای افزایش مقاومت در شرایط سخت آب و هوایی ساخته شد و با لقب “خودروی توده‌ها” با طولی اندکی بیش از 4 متر و موتورهای ضعیف 4 سیلندر، یک سدان فوق کوچک 4 در و فوق ارزان و نسخه روسی نمونه‌هایی مانند سیتروئن 2CV (یا ژیان) فرانسه و فولکس واگن بیتل (یا فولکس قورباغه‌ای) آلمان به حساب می‌آمد. مدل‌های مختلف این خودرو در بازارها دیگر کشورهای توسعه نیافته و ضعیف از لحاظ اقتصادی از جمله ایران با نام لادا 1200 و لادا 1500 و لادا ریوا (Riva) و لادا 110 و… به فروش می‌رسید. آخرین گونه این به اصطلاح خودرو با کد 2105 در سال 2012 از خط تولید خارج شد.

دومین خودروی شاخص این شرکت، مدل لادا نیوا (Niva) بود که در سال 1977 میلادی راهی بازار شد. این خودرو یک شاسی بلند سایز کوچک با ساختار شاسی یکپارچه (Unibody) به حساب می‌آمد و می‌توان آن را جد کراس اوورهای فعلی دانست. موتورهای موجود برای نیوا اگرچه اندکی قدرتمند از نمونه‌های موجود برای ژیگولی بود، اما هنوز هم با مقیاس‌های جهانی، توانایی تولید قدرت کافی را نداشتند. این خودرو با همان شکل و ظاهر هنوز هم در خط تولید شرکت لادا قرار داشته و با کد لادا نیوا افسانه‌ای (Lada Niva Legend) به فروش می‌رسد.

تاریخچه لادا | لادا نیوا

تاریخچه لادا | لادا نیوا

از افتخارات لادا نیوا می‌توان به کسب 0 ستاره از 4 ستاره ممکن در برنامه برآورد استاندارد خودروها (ARCAP) در سال 2002 میلادی از سوی مجله Auto Review روسیه در بخش ایمنی و اختصاص لقب نا امن ترین خودروی جهان یاد نمود. ولادیمیر پوتین نیز در سال 2009 برای حمایت از تولیدات داخلی یک نمونه از این خودرو را که مجهز به موتور ساخت شرکت اپل (Opel) بود، خریداری نمود.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی

تاریخچه لادا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی علیرغم مشکلات ناشی از سقوط حکومت و نابسامانی‌های اقتصادی، با توجه به حضور شرکت‌های خودروسازی معتبر جهانی و فراهم شدن زمینه رقابت و در نتیجه رشد نسبی کیفیت، پربارتر از بخش قبلی آن است. در اوایل دهه 90 میلادی و طبق برنامه‌های دولت جدید در راستای خصوصی سازی صنایع، لادا نامزد عقد قرارداد همکاری با خودروسازان جهانی شد اما طی یک قانون جدید در سال 1993 دوباره در رده دارایی‌های دولت روسیه قرار گرفت و مشکلات مالی این شرکت و بدهکاری‌های مالیاتی آن افزایش یافت.

با بحران اقتصادی اواخر دهه 1990 و به دلیل قیمت تمام شده پایین و افزایش صادرات، اوضاع مالی شرکت لادا رو به بهبود رفت. در سال 2001 طی همکاری این شرکت با غول خودروسازی آمریکا، جنرال موتورز (General Motors) مدلی از نیوا با نام شورولت نیوا راهی بازار شد که از ظاهر بسیار معقول‌تر و امکانات به مراتب مدرن‌تر بهره می‌برد.

در سال 2008 گروه رنو-نیسان نزدیک به 25% سهام این شرکت را خریداری و دوران جدیدی را در تاریخچه لادا رقم زد. در اوایل دهه دوم هزاره جدید نیز به تدریج تمامی مدل‌های قدیمی و باستانی لادا از خط تولید خارج و با محصولات ساخته شده بر پایه پلتفرم‌های شرکت رنو جایگزین شدند. در سال 2016 لادا به عنوان همکار رسمی شرکت رنو و برند خواهر شرکت داچیا (Dacia) کشور رومانی معرفی گردید. پس از حمله روسیه به اوکراین در سال 2022، شرکت رنو سهام خود در لادا را به حکومت روسیه واگذار و از این همکاری خارج گردید.

بیشتر بخوانید:

بهترین خودروهای هیبریدی 2023 و 2024

محصولات لادا 2024 و 2023

در حال حاضر و علیرغم تمامی مشکلات اقتصادی و سیاسی موجود و کیفیت پایین محصولات در مقایسه با رقبا به دلیل حمایت‌های حکومتی، لادا بزرگ ترین تولیدکننده خودرو در کشور روسیه بوده و چندین خودرو در کلاس‌های مختلف را تولید کرده که برخی از آنها نیز قرار است راهی بازار ایران شوند. تقریبا تمامی نمونه‌های موجود در لیست محصولات 2023 لادا و 2024 لادا از خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی بوده که نمرات قابل توجهی را در بررسی‌های نشریات و وب‌سایت‌های معتبر خودروی اروپا به خود اختصاص نداده‌اند.

با توجه به اطلاعات موجود، شرکت نیکا موتور که در مهرماه سال 1402 با سرمایه 10 میلیارد تومان و مدیریت محمدرضا میرزاحسینی تاسیس شده، قصد واردات محصولات لادا 2023 و 2024 به بازار ایران را دارد. از نکات جالب در خصوص محصولات این شرکت می‌توان به عرضه یک خودرو با یک نام در چندین کلاس بدنه مختلف اشاره کرد. بر اساس اطلاعات موجود در وب‌سایت رسمی این شرکت، محصولات لادا 2024 عبارتند از:

محصولات لادا 2024 | لادا گرانتا

محصولات لادا 2024 | لادا گرانتا

لادا گرانتا (Lada Granta)

مدل گرانتا ارزان ترین و کوچک ترین نمونه موجود در لیست محصولات 2024 لادا است. این خودرو در 5 گونه مختلف سدان، لیف بک، هاچ بک، استیشن و شبه شاسی بلند تولید شده و با قیمت پایه مصرف‌کننده در حدود 700.000 روبل (معادل 7.700 دلار یا 385 میلیون تومان با ارز 50 هزار تومانی آذر 1402) در مدل سدان 4 در به فروش می‌رسد.

لادا گرانتا از سال 2012 در خط تولید قرار گرفته و از محصولات مشترک واز و رنو است. نسل اول این خودرو بر پایه مدل داتسون می-دو (mi-Do – برند قدیمی درنظر گرفته شده توسط نیسان برای بازار روسیه) ساخته شد و مابین سال‌های 2013 تا 2015 عنوان پرفروش ترین خودروی روسیه را به خود اختصاص داد. در سال 2022 نسل جدید گرانتا بر پایه پلتفرم CMF-B LS شرکت رنو ساخته شده که ساختار مشترکی با محصولات برند داچیا مانند نسل جدید داچیا لوگان (ال 90)، نسل جدید ساندرو و داستر دارد. نمونه موجود در لیست محصولات 2024 لادا که مشابه مدل 2023 بوده و احتمال حضور آن در بازار ایران وجود دارد، متعلق به این نسل است.

ابعاد

همانطور که اشاره شد، گرانتا در چندین کلاس بدنه مخلف عرضه می‌گردد. کوچکترین نمونه این خودروی حاضر در لیست محصولات 2024 لادا گونه هاچ بک آن بوده که با طولی در حدود 3.926، پهنای 1.700، ارتفاع  و 1.500 و فاصله دو محور عقب و جلوی 2.476 میلی‌متر، از لحاظ ابعاد در جایگاهی مابین پژو 206/207 و داچیا ساندرو قرار می‌گیرد. بزرگترین مدل آن نیز تیپ به ظاهر اسپرت کلاس لیفت بک و سدان بوده که با طولی برابر با 4.286، پهنایی برابر با 1.700 و ارتفاع 1.450 میلی‌متر از لحاظ ابعاد در جایگاهی مابین تیبا (سدان) و رانا قرار می‌گیرد.

نکته جالب توجه در خصوص ارزان ترین خودروی حاضر در لیست محصولات لادا 2024 تفاوت فاصله دو محور عقب و جلو در مدل‌های اسپرت لیفت‌بک و سدان اسپرت (2.482 میلی‌متر) در وب‌سایت رسمی این شرکت است که با دیگر مدل‌هاست که از لحاظ استانداردها و روال‌های موجود، آن را به نوعی به یک خودروی دیگر تبدیل می‌کند. ابعاد (طول/عرض/ارتفاع) دیگر مدل‌های لادا گرانتا به شرح زیر است:

  • گرانتا سدان عادی: 4268x1700x1500 میلی‌متر
  • گرانتا لیفت‌بک عادی: 4250x1700x1500 میلی‌متر
  • گرانتا استیشن واگن: 4118x1700x1538 میلی‌متر
  • گرانتا کراس: 4148x1700x1560 میلی‌متر

موتور و پیشرانه

این خودروی کوچک حاضر در لیست محصولات لادا 2024 بسته به تیپ و کلاس بدنه با 3 پیشرانه عرضه می‌گردد. این موتورها عبارتند از:

  1. موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری با قدرت 90 اسب بخار و حداکثر گشتاور 143 نیوتون‌متر
  2. موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری با قدرت 106 اسب بخار و حداکثر گشتاور 148 نیوتون‌متر
  3. موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری با قدرت 118 اسب بخار و حداکثر گشتاور 151 نیوتون‌متر

مدل هاچ بک تنها قابلیت نصب موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری 90 اسب بخاری را داشته و دیگر گونه‌ها علاوه بر این موتور، قابلیت استفاده از موتور 4 سیلندر 106 اسب بخاری را نیز دارند. موتور 4 سیلندر 118 اسب بخاری نیز که تنها نمونه نسبتا متناسب موجود برای گرانتا بوده، تنها در مدل‌های اسپرت سدان و لیفت‌بک قابل سفارش است. نیروی تولیدی نیز توسط دو گیربکس 5 سرعته دستی و 5 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد. گیربکس دستی مخصوص گونه‌های مجهز به موتورهای 90 اسب بخاری و 118 اسب بخاری بوده و مدل‌های مجهز به موتور 106 اسب بخاری قابلیت سفارش با هر دو نوع گیربکس را دارند.

عملکرد (شتاب/حداکثر سرعت/مصرف سوخت)

شتاب اولیه نیز مابین 10 تا 12.7 ثانیه و حدکثر سرعت نیز مابین 172 تا 190 کیلومتر در ساعت است که آن را از این لحاظ در حد و اندازه خودروهای دیگر حاضر در کلاس ارزانقیمت بازار ایران مانند پژو 206/207، ساندرو و… قرار می‌دهد. مصرف سوخت نیز نسبتا پایین بوده بنابر اعلام شرکت سازنده بسته به نوع موتور و پیربکس استفاده شده و کلاس بدنه مابین 6.5 تا 7.0 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی با بنزین یورو 5 بوده که با توجه به کیفیت بنزین موجود در ایران، این رقم تا نزدیک 8 لیتر بالا خواهد رفت.

بیشتر بخوانید:

بررسی و مشخصات فنی اشکودا فابیا 2023

امکانات و تجهیزات

با توجه به قیمت، امکانات گرانتا نیز مانند دیگر نمونه‌های حاضر در جمع محصولات لادا 2024 محدود بوده است و در تیپ پایه، حتی امکاناتی مانند سیستم تهویه و ترمز ABS نیز وجود ندارد. برخی از امکانات تیپ میانی مدل سدان با قیمت در حدود 850 هزار روبل (470 میلیون تومان) که آن را در رده خودروهای از رده خارج در بازارهای جهانی قرار می‌دهند، عبارتند از:

  • آیینه‌های جانبی الکتریکی مجهز به گرم‌کن
  • چراغ‌های روشنایی در روز
  • روکش پارچه‌ای صندلی‌ها
  • سنسورهای کمکی دنده عقب
  • کیسه هوای راننده
  • ترمزهای ضد قفل
  • سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
  • فرمان الکتریکی
  • سیستم تهویه مطبوع نسل قدیم (Air Conditioner)
  • سیستم صوتی با ورودی USB و کارت حافظه SD و 4 بلندگوی جداگانه
  • اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث
  • رینگ‌های 14 اینچی فولادی
  • تایرهای سایز 185/60R14

قیمت

گرانتا در مجموع ارزان ترین خودروی حاضر در لیست اتومبیل های 2024 لادا بوده و در کشور روسیه با قیمتی مابین 700.000 تا 1.375.000 روبل (385 تا 755 میلیون تومان) بسته به تیپ، کلاس بدنه و موتور به فروش می‌رسد. این خودرو در بازار مصر نیز حضور داشته و مدل سدان آن با گیربکس اتوماتیک برچسب قیمتی در حدود 370.000 پوند مصر (در حدود 600 میلیون تومان) دارد. قیمت مصرف‌کننده مدل‌های این خودرو به شرح زیر است:

  • لادا گرانتا سدان با قیمت پایه 699.900 روبل (385 میلیون تومان)
  • لادا گرانتا استیشن‌واگن با قیمت پایه 719.000 روبل (400 میلیون تومان)
  • لادا گرانتا لیفت‌بک با قیمت پایه 739.000 روبل (405 میلیون تومان)
  • لادا گرانتا هاچ‌بک با قیمت پایه 778.500 روبل (430 میلیون تومان)
  • لادا گرانتا کراس با قیمت پایه 945.900 روبل (520 میلیون تومان)
  • لادا گرانتا Drive Active سدان با قیمت پایه 1.034.900 روبل (570 میلیون تومان)
  • لادا گرانتا Drive Active لیفت‌بک با قیمت پایه 1.064.900 روبل (585 میلیون تومان)
  • لادا گرانتا Sport سدان با قیمت پایه 1.333.900 روبل (735 میلیون تومان)
  • لادا گرانتا Sport لیفت‌بک با قیمت پایه 1.373.900 روبل (755 میلیون تومان)
قیمت لادا گرانتا در ایران؟

فرایند قیمت گذاری خودرو در ایران امری مجهول و عجیب بوده و نمی‌توان به طور قطعی، نظری درباره آن داد. با توجه به اطلاعات موجود در سامانه جامع تجارت و تعرفه 40 درصدی و ارزش افزوده 8 درصدی برای خودروهای با حجم موتور 1.500 تا 2.000 سی‌سی، قیمت لادا گرانتا در ایران برای مصرف کنندگان باتوجه به تیپ و کلاس بدنه و موتور و طبق فرمول‌ها، رقمی مابین 570 میلیون تا 1.1 میلیارد تومان است.

با درنظر گرفتن نوع نیاز بازار هدف، احتمالا نمونه‌های درنظر گرفته شده برای بازار ایران، مدل‌های سدان یا لیفت‌بک میانی بوده که قیمتی در حدود 900.000 روبل (برای مصرف کننده با محاسبه سود فروشنده) داشته و قاعدتا هر رقمی بیش از 750 میلیون تومان برای آن، شامل هزینه‌های پنهانی مانند رشوه به مقامات و یا سود اضافی شده است.

بیشتر بخوانید:

گران ترین خودروهای 2023 و 2024 | بهترین خودروهای اسپرت سال

محصولات لادا 2024 | لادا نیوا تراول

محصولات لادا 2024 | لادا نیوا تراول

لادا نیوا تراول/ نیوا لجند (Travel/Legend)

دومین و به نوعی شناخته شدن ترین خودروی این شرکت که در بخش تاریخچه لادا نیز به آن اشاره شد مدل نیوا است. این خودرو در دو گونه کلاسیک  با ظاهر متعلق به دهه 70 میلادی و با کد Legend و زیر تیپ‌های 3DV و Bronto و گونه به اصطلاح مدرن با کد Travel عرضه می‌گردد. مدل‌های لجند در بازار ایران به تعداد محدود وجود داشته و با توجه به ظاهر و عدم توانایی، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است!

لادا نیوا تراول، یک شاسی بلند سایز کوچک چهارچرخ متحرک (4WD) و محصول مشترکی از همکاری با جنرال موتورز بوده که از سال 1998 در خط تولید قرار داشت و تا سال 2020 و قطع همکاری جنرال موتورز با شرکت واز با نام شورولت نیوا به فروش می‌رسید. این مدل، علیرغم ابعاد کمتر از 4.1 متری هنوز نسبت به مدل کلاسیک یک شاسی بلند بزرگ به حساب می‌آید!

ابعاد

لادا نیوا تراول یک شاسی بلند بسیار کوچک بوده و طولی در حدود 4.099، پهنایی در حدود 1.804، ارتفاعی در حدود 1.690 و فاصله دو محور عقب و جلویی در حدود 2.450 میلی‌متر دارد. از لحاظ ابعاد می‌توان نیوا تراول را یکی از کوچک‌ترین شاسی بلندهای بازار دانست که در جایگاهی بالاتر از کیا سونت 2023 و پایین‌تر از داچیا داستر و ام وی ام X22 Pro قرار می‌گیرد.

موتور و پیشرانه

تنها موتور نیوا تراول یک گونه 4 سیلندر 1.7 لیتری بوده که توانایی تولید نیروی بسیار محدود 80 اسب بخار و حداکثر گشتاور 127 نیوتون متر را دارد که از لحاظ توانایی، با توجه به وزن 1.5 تنی، حتی از پراید هم ضعیف‌تر است! تنها نقطه قوت این شاسی بلند سایز کوچک، استفاده از سیستم چهار چرخ متحرک بوده که آن نیز با توجه به استفاده از یک گیربکس قدیمی 5 سرعته دستی، تقریبا خنثی خواهد شد.

بر اساس اطلاعات موجود در وب‌سایت شرکت سازنده، موتور مدل‌های با ظاهر قدیمی لجند شامل مدل‌های 3DV و Bronto قدرست بیشتری داشته و توانایی تولید نیرویی معادل 83 اسب بخار و حداکثر گشتاور 129 نیوتون‌متر را دارد. نیروی تولیدی نیز توسط همان گیربکس 5 سرعته دستی، به هر چهارچرخ منتقل می‌گردد.

بیشتر بخوانید:

بهترین شاسی بلندهای 2022

عملکرد (شتاب/حداکثر سرعت/مصرف سوخت)

عملکرد تنها شاسی بلند موجود در فهرست محصولات 2024 لادا به مراتب پایین‌تر از دیگر نمونه‌ها بوده و این خودرو با معیارهای دهه 80 و 90 میلادی نیز یک خودروی کند و ناکارآمد در این زمینه به حساب می‌آید. بر اساس آزمایش‌های انجام شده، مدل به‌ظاهر جدید تراول، به زمانی در حدود 19 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر نیاز داشته و حداکثر سرعت آن نیز برابر با 140 کیلومتر در ساعت است.

مدل‌های قدیمی‌تر با توجه به ابعاد کوچک‌تر و وزن کمتر، اندکی سریع‌تر بوده و شتاب اولیه در مدل 3DV به 17 و در مدل Bronto به 18 کاهش می‌یابد. حداکثر سرعت در این دو مدل نیز به ترتیب 143 و 137 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. البته با توجه به شرایط استفاده، مکان جغرافیایی، قیمت در کنار میزان اهمیت مشتریان در نظام حاکم بر روسیه، این اعداد کافی و حتی بیش از نیاز نیز هستند.

مصرف سوخت نیز علیرغم موتور و ابعاد کوچک، با توجه به تکنولوژی استفاده شده بالا بوده و مدل جدید (!) تراول مصرف سوخت میانگینی در حدود 10.2 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی دارد. مصرف سوخت دو مدل لجند (3DV و Bronto) نیز به ترتیب 9.9 و 12 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

امکانات و تجهیزات

امکانات نیز در حد رفع نیازهای اولیه بوده که برخی از آنها در تیپ لوکس (Luxe) نیوا تراول با قیمتی در حدود 1.3 میلیون روبل (در حدود 700 میلیون تومان) عبارتند از:

  • لامپ‌های LED برای چراغ‌های جلویی
  • رینگ‌های 16 اینچی آلیاژی
  • تایرهای سایز 215/65R16
  • شیشه جلوی مجهز به گرم‌کن
  • سنسورهای کمکی پارک در عقب
  • دوربین دنده عقب
  • سیسمی صوتی با صفحه نمایش لمسی رنگی 7 اینچی
  • بلوتوث

بیشتر بخوانید:

بررسی و مشخصات فنی فولکس واگن تیگوان 2023

قیمت

قیمت لادا نیوا در بازار روسیه بنابر اطلاعات موجود بسته به تیپ و ظاهر، مابین 830.000 تا 1.378.000 روبل (450 تا 760 میلیون تومان) است. لیست قیمت تیپ‌های مختلف این شاسی بلند کوچک به ترتیب، به شرح زیر است:

  • نیوا لجند 3DV تیپ Classic با قیمت 829.900 روبل (460 میلیون تومان)
  • نیوا لجند 3DV تیپ Luxe با قیمت 914.900 روبل (505 میلیون تومان)
  • نیوا لجند 3DV تیپ Urban با قیمت 964.900 روبل (530 میلیون تومان)
  • نیوا لجند 3DV تیپ Black با قیمت 983.900 روبل (540 میلیون تومان)
  • نیوا تراول تیپ Classic با قیمت 1.092.900 روبل (600 میلیون تومان)
  • نیوا تراول تیپ Comfort با قیمت 1.193.900 روبل (660 میلیون تومان)
  • نیوا لجند Bronto تیپ Luxe با قیمت 1.217.900 روبل (670 میلیون تومان)
  • نیوا تراول تیپ Comfort Off-Road با قیمت 1.231.900 روبل (680 میلیون تومان)
  • نیوا لجند Bronto تیپ Prestige با قیمت 1.267.900 روبل (700 میلیون تومان)
  • نیوا تراول تیپ Black با قیمت 1.292.900 روبل (710 میلیون تومان)
  • نیوا تراول تیپ Luxe با قیمت 1.324.900 روبل (730 میلیون تومان)
  • نیوا تراول تیپ KHL با قیمت 1.377.900 روبل (760 میلیون تومان)
قیمت لادا نیوا در ایران؟

مطابق فرمول قانونی ذکر شده، قیمت لادا نیوا در ایران با توجه به احتمال ورود مدل‌های به‌ظاهر جدیدتر، رقمی مابین 900 تا 1.1 میلیارد تومان بوده و در صورت ورود، یکی از ارزان ترین شاسی بلندهای ایران لقب خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

قیمت لاستیک بارز دولتی

محصولات لادا 2024 | لادا وستا

محصولات لادا 2024 | لادا وستا

لادا وستا (Vesta)

سومین و گرانترین اتومبیل از محصولات 2023 لادا که در سبد خودروهای 2024 این شرکت وجود دارد، مدل وستا است. این مدل طراحی مدرن‌تر، جذاب‌تر و امکانات بالاتری نسبت به گرانتا داشته و از سال 2015 وارد خط تولید این شرکت شده است. این خودرو در سال 2018 موفق به کسب عنوان پرفروش ترین خودروی سال روسیه نیز شده است. وستا از بین دیگر محصولات 2024 لادا هماهنگی بیشتری با بازار ایران داشته و می‌توان در صورت عرضه با قیمت معقول، موفقیت بیشتری را برای آن متصور شد.

وستا نیز مانند گرانتا در چند کلاس مختلف بدنه تولید و عرضه می‌گردد. این اتومبیل مانند دیگر خودروهای 2023 و 2024 لادا یک نمونه اقتصادی و ارزان قیمت بوده و در بازار روسیه با قیمتی مابین 1.240.000 تا 1.510.00 روبل (مابین 680 تا 830 میلیون تومان) به فروش می‌رسد. یک گونه گرانقیمت‌تر، قدرتمندتر و مجهزتر نیز از وستا وجود داشته که با کد SportLine قیمتی در حدود 2.200.000 روبل (1.2 میلیارد تومان) دارد.

ابعاد

لادا وستا یک خودروی نسبتا کوچک خانوادگی شهری بوده و در گونه سدان با طولی در حدود 4.440، پهنایی در حدود 1.764، ارتفاع 1.496 و فاصله دو محور 2.635 میلی‌متر، یک از لحاظ ابعاد در جایگاهی بالاتر از جک J4 و ال 90 و پایین‌تر از تارا ایران خودرو و برلیانس H330 قرار می‌گیرد. مدل کراس با طول 4.445، پهنای 1.785 و ارتفاع 1.522 میلی‌متر تقریبا شکل یک خودروی فست بک را داشته که با تغییرات در سیستم تعلیق، اندکی قدبلندتر به نظر می‌رسد. مدل استیشن واگن وستا نیز بر اساس اطلاعات موجود از لحاظ ابعاد مشابه با مدل سدان بوده و تنها ارتفاع آن 1.510 میلی‌متر افزایش یافته است.

با توجه به فاصله دو محور و پهنا، این نمونه از محصولات لادا 2024 نمونه‌ای مناسب برای یک خانواده استاندارد کم‌جمعیت در دنیای مدرن به حساب آمده که فضای کافی برای سرنشینان و حمل بار را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

موتور و پیشرانه

پیشرانه استفاده شده در وستا، شامل 2 نمونه 4 سیلندر 1.6 لیتری بوده که گونه اول آن با تولید نیروی 106 اسب بخار و گشتاور 148 نیوتون‌متر، مشابه با نمونه استفاده شده در گرانتا است. دومین پیشرانه، قدرت بیشتری داشته و توانایی تولید نیرویی معادل 113 اسب بخار و حداکثر گشتاور 152 نیوتون‌متر را دارد. البته با توجه به ابعاد بزرگ‌تر و وزن بیشتر، جای خالی پیشرانه قدرتمندتری مانند نمونه 118 اسب بخاری احساس می‌شود. نیروی تولیدی تمامی موتورها توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی قدیمی مشابه گرانتا به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد.

عملکرد (شتاب/حداکثر سرعت/مصرف سوخت)

عملکرد وستا نیز مانند دیگر نمونه‌های حاضر در فهرست محصولات لادا 2024 باتوجه به معیارهای جهانی، ضعیف بوده و این خودرو بسته به پیشرانه به زمانی مابین 10.9 تا 14 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کبومتر در ساعت نیاز دارد. حداکثر سرعت نیز مابین 166 تا 190 کیلومتر بوده که متناسب با توانایی‌های موتور است.

مصرف سوخت هم نسبتا پایین بوده و بنابر اعلام شرکت سازنده در شرایط بهینه و استفاده از بنزین با اکتان بالای 90 در حدود 7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی شهری/بزرگراهی بوده که صد البته با توجه به کیفیت بنزین ایران، این رقم در صورت ورود این خودرو در حدود 10 لیتر بوده که در سال‌های دهه دوم هزاره دوم، عددی ناامیدکننده به حساب می‌آیند.

امکانات و تجهیزات

هرچند وستا نمونه‌ای مدرن‌تر از گرانتا به حساب می‌آید، اما آن نیز مانند دیگر محصولات 2024 لادا با معیارهای دنیای مدرن یک خودرو با سطح حداقلی امکانات و تجهیزات رفاهی، ایمنی و کمکی رانندگی به حساب می‌آید. برخی از تجهیزات استاندارد وستا سدان با موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری 106 اسب بخاری عبارتند از:

  • رینگ آلیاژی 15 اینچی استاندارد و 16 اینچی سفارشی
  • تایرهای سایز 185/65R15 استاندارد و 195/55R15 سفارشی
  • لامپ‌های LED برای چراغ‌های جلویی، عقبی و روشنایی در روز
  • آیینه‌های جانبی الکتریکی به همراه گرم‌کن
  • صندلی‌های جلویی مجهز به گرم‌کن
  • سیستم تهویه مطبوع نسل قدیم
  • سیستم صوتی مجهز به صفحه نمایش 7 اینچی لمسی رنگی
  • پشتیبانی از بلوتوث و فرامین صوتی
  • سنسورهای کمکی دنده عقب
  • کیسه هوای راننده، سرنشین جلویی و جانبی
  • ترمز ضد قفل
  • سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز
  • سیستم ترمز کمکی (BAS)

قیمت

قیمت وستا نیز مانند دیگر محصولات لادا 2024 پایین بوده و این خودرو در بازار روسیه با قیمتی مابین 1.240.000 تا 1.510.00 روبل (مابین 680 تا 830 میلیون تومان) به فروش می‌رسد. لیست قیمت مدل‌های این خودرو به شرح زیر است:

  • لادا وستا سدان با قیمت پایه 1.239.900 روبل (680 میلیون تومان)
  • لادا وستا استیشن واگن با قیمت پایه 1.329.900 روبل (730 میلیون تومان)
  • لادا وستا استیشن واگن کراس با قیمت پایه 1.511.900 روبل (830 میلیون تومان)
  • لادا وستا کراس با قیمت پایه 1.733.900 روبل (950 میلیون تومان)
  • لادا وستا SportLine با قیمت پایه 2.175.900 روبل (1.2 میلیارد تومان)
قیمت لادا وستا در ایران؟

با همان فرمول ذکر شده برای محاسبه قیمت خودروهای وارداتی در بخش گرانتا، قیمت لادا وستا در ایران به صورت قانونی و منصفانه و بسته به تیپ و کلاس بدنه رقمی مابین 1 تا 1.4 میلیارد تومان در مدل‌های عادی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

قیمت لاستیک کویر دولتی

دیگر خودروهای حاضر در لیست محصولات 2023 لادا

علاوه بر 3 خودروی گرانتا، نیوا و وستا در کلاس‌های بدنه ذکر شده، اتومبیل های دیگری نیز در خط تولید این شرکت قرار دارند که مشابه با محصولات شرکت های بومی ایران، به نوعی گونه تجاری شده دیگر محصولات به حساب می آیند. این خودروها عبارتند از:

  • گرانتا وانت (اتاق‌دار و روباز) با قیمتی در حدود 1.2 میلیون روبل (657 میلیون تومان)
  • گرانتا آموزشی (برای تعلیم رانندگی با پدال‌های اضافی برای سرنشین کناری) با قیمتی در حدود 730 هزار روبل (400 میلیون تومان)
  • نیوا لجند وانت (اتاق‌دار و روباز) با قیمتی در حدود 1.3 میلیون روبل (720 میلیون تومان)
محصولات 2023 و 2024 لادا | لادا لارگوس

محصولات 2023 و 2024 لادا | لادا لارگوس

لادا لارگوس (Largus)

چهارمین نمونه در لیست محصولات لادا 2023 و 2024 مدل لارگوس است. این خودرو که از سال 2012 در خط تولید لادا قرار گرفته، مدل داچیا لوگان استیشن (Dacia Logan MCV) با همان ال 90 بازار ایران است که از سال 2021 با یک فیس‌لیفت راهی بازار شده است. این خودرو با موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری در سه گونه Universal، Cross و Furgon عرضه شده و در رده خودروهای تجاری مناسب نیروی پلیس، باربری، پست و فوریت‌های پزشکی قرار می‌گیرد.

محصولات 2023 لادا | لادا ایکس ری (توقف تولید)

محصولات 2023 لادا | لادا ایکس ری (توقف تولید)

محصولات متوقف شده

لادا ایکس ری (XRay) یکی از خودروهای نسبتا مدرن‌تر و به‌روزتر شرکت لادا بود که از سال 2016 تا 2022 در خط تولید این شرکت قرار داشت. این خودرو بر پایه پلتفرم داچیا ساندرو ساخته شده بود و از موتورهای 4 سیلندر 1.6 لیتری و 1.8 لیتری با قدرتی مابین 106 تا 122 اسب بخار نیرو می‌گرفت. این خودرو پس از حمله پوتین به اوکراین و آغاز تحریم‌های جهانی علیه حکومت روسیه، به دلیل نبود قطعات از خط تولید خارج گردید.

محصولات 2024 لادا | لادا ایکس کراس 5 (محصولات آتی)

محصولات 2024 لادا | لادا ایکس کراس 5 (محصولات آتی)

محصولات آتی

پنجمین نمونه از محصولات لادا 2024 مدل X-Cross 5 است که ظاهری به مراتب متفاوت‌تر و کابینی به مراتب مجهز‌تر از دیگر نمونه‌ها دارد. این خودرو در واقع بستیون T77 شرکت چینی فاو (FAW – یکی از 4 شرکت بزرگ تولیدکننده خودروی چین) است و ظاهرا و براساس بیلبوردها و تبلیغات محیطی، وارد بازار ایران نیز شده است.

بیشتر بخوانید:

قیمت لاستیک یزد تایر دولتی

سخن آخر

تقریبا تمامی تولیدات فعلی شرکت لادا از لحاظ استانداردهای جهانی در رده خودروهای ارزان قیمت و بی‌کیفیت و مناسب کشورهای با سطح درآمد پایین قرار می‌گیرند. هیچکدام از این نمونه‌ها، نه از توان موتور قابل قبولی برخوردار بوده، نه عملکرد فنی قابل توجهی داشته و نه از لحاظ بصری و امکانات در سطح استانداردی قرار دارند.

اما توجه به ابن نکته ضروری‌ست که تمامی این محصولات، سطح بالاتری نسبت به محصولات داخلی دارند و به غیر از خبرنگاران خودرو و متخصصین، اکثر مصرف‌کنندگان با توجه به ملیت ایرانی و سطح درآمد، سیاست‌های اقتصادی، سطح تکنولوژی و هجوم خریداران برای ثبت نام و پیش خرید خودروهای عموما واهی، صلاحیت کافی برای قرار دادن آنها در رده اتومبیل‌های “بد” را نداشته و استناد با تاریخ هزاران ساله و پیشرفت‌های سده‌ها و دهه‌های پیشین، توجیه مناسبی نخواهند بود.

اما در مجموع، اگر محصولات 2023 لادا با قیمت منطقی راهی بازار شده و دچار سرنوشت خودروها و محصولات اشکودا 2023 نشوند، نمونه‌هایی قابل قبول برای عمده ساکنین جغرافیای ایران خواهند بود و در بدترین حالت، نمای تکراری و یکنواخت و دودزده شهرهای ایران را اندکی سفیدشویی خواهند کرد.

گالری تصاویر محصولات 2024 لادا

منابع

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *