بررسی خودرو, بهترین های سال, مجله

فولکس واگن تیگوان 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی VW Tiguan

فولکس واگن تیگوان 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی VW Tiguan

فولکس واگن تیگوان (Volksvagen Tiguan) نمونه‌ایست در خودروهای کلاس بدنه کراس اوور سایز کوچک که از سال 2007 در لیست محصولات این شرکت قرار گرفته است. در ادامه ضمن معرفی و بررسی اجمالی، به مرور قیمت و مشخصات فنی فولکس واگن تیگوان 2023 خواهیم پرداخت.

فولکس واگن تیگوان، یکی از خودروهای شاسی بلند شرکت فولکس واگن آلمان است که از لحاظ ابعاد در جایگاهی مابین مدل‌های تی-راک (T-Roc) و توارگ (Touareg) و اطلس (Atlas) قرار می‌گیرد. این خودرو یکی از بهترین تولید این شرکت بوده و با فروشی در حدود 7 میلیون دستگاه، یکی از پرفروش ترین اتومبیل های این شرکت نیز به حساب می‌آید. نامگذاری تیگوان بر اساس ترکیب دو کلمه Tiger و Iguana صورت گرفته و موفق به کسب جایزه بهترین نامگذاری از مجله اتو بیلد (Auto Bild) آلمان شده است.

نسل‌های مختلف فولکس واگن تیگوان

تیگوان اولین بار در نمایشگاه خودروی لوس آنجلس سال 2006 میلادی به عنوان یک نمونه مفهومی (Concept Car) به نمایش درآمد و از نمونه نهایی آن در نمایشگاه فرانکفورت 2007 رونمایی گردید.

نمونه مفهومی فولکس واگن تیگوان

نسل اول تیگوان، بر اساس پلتفرم PQ46 گروه فولکس واپن ساخته شد و از ساختار مشترکی با فولکس واگن پاسات (Passat) و اشکودا سوپرب (Skoda Superb) سود می‌برد.

نسل اول فولکس واگن تیگوان پیش از فیس لیفت

نسل اول فولکس واگن تیگوان پیش از فیس لیفت

این شاسی بلند سایز کوچک با تکیه بر دامنه گسترده پیشرانه‌های بنزینی و گازوئیلی، مهندسی خاص آلمانی و قیمت پایین و در کنار ایمنی بسیار بالا، به موفقیت بسیاری دست یافت و تا سال 2012 با همان شکل و ظاهر در خط تولید قرار داشت.

نسل اول فولکس واگن تیگوان پس از فیس لیفت

نسل اول فولکس واگن تیگوان پس از فیس لیفت

این خودرو در سال 2012 با یک فیس لیفت (Facelift یا بهینه‌سازی بصری بدون تغییر در ساختار کلی) روبرو و تا سال 2016 به مشتریان عرضه گردید.

نسل دوم فولکس واگن تیگوان پیش از فیس لیفت

نسل دوم فولکس واگن تیگوان پیش از فیس لیفت

نسل دوم تیگوان که خوشبختانه نمونه‌های متعلق به آن در بازار داخلی کشور نیز حضور داشته و بدون توجه به قیمت عجیب و سرسام آور، به عنوان یکی از بهترین شاسی بلندهای موجود در بازار ایران شناخته می‌گردد در سال 2016 میلادی وارد بازار شد. این نسل بر اساس پلتفرم جدید MQB A2 ساخته شد و از ساختار مشترکی با آئودی Q3 سود می‌برد. مدل کودیاک (Kodiaq) نیز که یکی از محصولات 2023 اشکودا بوده نیز ساختاری مشابه با تیگوان نسل دوم دارد.

نسل دوم فولکس واگن تیگوان پس از فیس لیفت

نسل دوم فولکس واگن تیگوان پس از فیس لیفت

این مدل نیز مانند نسل اول قابلیت تجهیز به طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌‎های بنزینی، دیزل و هیبریدی را داشته که بسته به بازار هدف بر روی آن نصب می‌گردد. ظاهر نسل دوم تیگوان در سال 2020 با یک فیس لیفت به‌روزتر شد و نمایی مدرن‌تر را از خود به نمایش گذاشت.

بیشتر بخوانید

قیمت مصوب لاستیک | لیست قیمت لاستیک دولتی 1402

بررسی و مشخصات فنی فولکس واگن تیگوان 2023

فولکس واگن تیگوان 2023 متعلق به نسل دوم این شاسی بلند محبوب بوده که سال گذشته نیز در جمع بهترین شاسی بلندهای 2022 از نگاه منتقدان مجله Car and Driver قرار گرفت.

فولکس واگن تیگوان 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی VW Tiguan

مدل سال جدید آن نیز توانایی‌ها و امکاناتی مشابه مدل قبلی داشته و آن نیز به عنوان یکی از بهترین شاسی بلندهای 2023 در کلاس نمونه‌های ارزان‌قیمت به حساب می‌آید. این خودرو در بسیاری از بازارها در دو گونه عادی و کشیده (AllSpace) به فروش می‌رسد.

نقاط قوت

  • سواری بسیار نرم
  • فضای جادار کابین و محفظه بار
  • قابل ارائه در گونه مجهز به 3 ردیف صندلی

نقاط ضعف

  • قدرت متوسط پیشرانه
  • طراحی داخلی خشک و صنعتی
  • خشکی نسبی صندلی‌ها

ابعاد

فولکس واگن تیگوان 2023 یک شاسی بلند سایز کوچک بوده که با توجه به ابعاد در برخی کشورها در رده نمونه‌های سایز متوسط نیز قرار می‌گیرد. این خودرو طولی در حدود 4.509 میلی‌تر، پهنایی در حدود 1.839 میلی‌متر و ارتفاعی در حدود 1.684 میلی‌متر در مدل عادی و تیپ پایه داشته و فاصله دو محور آن نیز در حدود 2.678 میلی‌متر است. تیپ‌های R و R-Line با توجه به سپرهای استفاده شده اندکی بزرگ‌تر بوده و طول را به 4.514 و 4.511 میلی‌متر افزایش می‌دهد.

گونه کشیده تیگوان نیز که با کد AllSpace به فروش می‌رسد، اندکی بزرگتر بوده و طولی در حدود 4.728 میلی‌متر، پهنایی در حدود 1.839 میلی‌متر، ارتفاعی در حدود 1.686 میلی‌متر و فاصله دو محور عقب و جلویی در حدود 2.788 میلی‌متر داشته و فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

برای درک بهتر ابعاد فولکس واگن تیگوان 2023 می‌توان از این لحاظ آن را در جایگاهی بالاتر از کیا سونت 2023 با طولی در حدود 4.100 میلی‌متر، فونیکس FX با طولی در حدود 4.400 میلی‌متر و هیوندای توسان 2023 با طولی در حدود 4.500 میلی‌متر و پایین‌تر از هایما 8S و لاماری ایما با طولی در حدود 4.565 میلی‌متر، کیا اسپورتیج 2023 با طولی در حدود 4.660 میلی‌متر قرار داد.

بیشتر بخوانید

قیمت لاستیک بارز دولتی 1402

طراحی ظاهری و بدنه

طراحی ظاهری و بدنه فولکس واگن تیگوان 2023 اندکی ماشینی و محافظه کارانه بوده اما در مجموع نمای جذابی و متفاوتی را برای آن رقم زده است.

فولکس واگن تیگوان 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی VW Tiguan

تیگوان 2023 | نمای جلویی

در بخش جلویی، چراغ‌ها کشیده و مشابه دیگر مدل‌های چند سال اخیر این شرکت است. جلوپنچره بر خلاف بسیاری از خودروهای شاسی بلند موجود در بازار، ابعادی متناسب داشته و اغراقی در آن صورت نگرفته است. سپر جلویی نیز ابعادی متناسب داشته و بدون برجستگی‌های اضافی، حس قدرت و ثبات را در بیننده ایجاد می‌کند. البته استفاده از تزئینات کرومی در تیپ‌های بالاتر، نمایی لوکس‌تر به خود می‌گیرد.

فولکس واگن تیگوان 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی VW Tiguan

تیگوان 2023 | نمای جانبی

در بخش کناری، از دو خط جانبی اصلی مستقیم با زاویه کم استفاده شده که حس ثبات بیشتری را در نگاه بیننده ایجاد می‌کند. گلگیرها نیز برآمدگی کمتری نسبت به دیگر مدل‌های موجود در بازار داشته که هماهنگی کافی با توانایی‌ها و بازار هدف آن دارد. رینگ‌های استاندارد 17 اینچی با تایرهای سایز 215/65R17 نیز ابعاد متناسبی داشته که البته در تیپ‌های بالاتر با نمونه‌های 18 و 19 اینچی و طراحی متفاوت، نمایی جذاب‌تر به آن می‌بخشد. خط سقف نیز شیب ملایمی داشته و فضای کافی برای سرنشیان عقبی فراهم خواهد کرد.

فولکس واگن تیگوان 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی VW Tiguan

تیگوان 2023 | نمای عقبی

در بخش انتهایی نیز مانند دیگر بخش از طراحی ساده‌ای استفاده شده است. چراغ‌ها مانند بخش جلویی کشیده و با آرایش افقی بوده و سپر نیز برجستگی متناسبی دارد. تنها تفاوت تیپ پایه با تیپ‌های بالایی در این بخش، استفاده از ترئینات کرومی، خروجی‌های اگزوز و چهارگانه و لامپ‌های استفاده شده در چراغ‌ها بوده که نمای کلی را متناسب با افزایش قیمت و توانایی موتور، جذاب‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید

قیمت لاستیک یزد دولتی

طراحی داخلی و کابین

طراحی داخلی و کابین فولکس واگن تیگوان 2023 مشابه با طراحی بدنه ساده است که علیرغم سادگی با استفاده از لیست گسترده‌ای از تجهیزات مدرن و تکنولوژی به‌روز حتی در تیپ‌های پایه، فضایی کافی، آرام و وسیع را برای سرنشینان فراهم کرده است.

فولکس واگن تیگوان 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی VW Tiguan

تیگوان 2023 | نمای داخلی

داشبورد طراحی نسبتا تختی داشته و از یک صفحه نمایش لمسی رنگی نسبتا کوچک 6.5 اینچی سود می‌برد. ابزار کنترلی نیز در دسترس قرار داشته و راننده مشکل خاصی برای استفاده از آنها نخواهد داشت. غربیلک فرمان نیز روکس چرمی داشته و دکمه‌های کنترل سیستم چند رسانه‌ای مجهز به 6 بلندگو و سیستم کنترل سرعت بر روی آن تعبیه شده است. پشت آمپر نیز یک نمونه دیجیتالی موسوم به Digital Cockpit بوده که با سایز 8.0 اینچ، به نمایش اطلاعات مربوط به خودرو می‌پردازد.

صندلی‌ها نیز بسته به بازار، روکشی از پارچه یا چرم مصنوعی داشته که به خوبی سرنشینان را در بر می‌گیرند. سیستم گرم‌کن صندلی‌های جلویی نیز به صورت استاندارد در بسیاری از بازارها بر روی فولکس واگن تیگوان نصب شده است. فضای موجود برای سرنشینان عقب نیز در حدود 929 میلی‌متر برای پاها و 993 میلی‌متر برای بالاتنه بوده که فضایی راحت و کافی را برای سرنشینان با قد نسبتا بلند فراهم می‌کند. اما فضای گونه‌های مجهز به ردیف سوم صندلی‌ها در مدل‌های 7 سرنشینه AllSpace محدود بوده و این بخش تنها مناسب کودکان و افراد کوچک جثه است.

فولکس واگن تیگوان 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی VW Tiguan

فضای موجود برای محفظه بار نیز در گونه‌های با دو ردیف صندلی در حدود 650 لیتر است که رقمی کافی برای این کلاس به حساب می‌آید. اما این فضا در گونه‌های با 3 ردیف صندلی بسیار محدود بوده و با حجمی در حدود 340 لیتر، ابعادی در حدود یک هاچ‌بک کوچک دارد. مدل‌های کشیده All Space نیز فضای بیشتری برای محفظه بار داشته و این رقم به 700 لیتر افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید

قیمت لاستیک کویر دولتی

موتور و پیشرانه

دامنه انتخاب موتور فولکس واگن تیگوان 2023 بسته به بازار هدف بسیار متفاوت بوده و طیف نسبتا گسترده‌ای از پیشرانه‌های 4 سیلندر 1.4 لیتری تا 2.0 لیتری بنزینی و 4 سیلندر 2.0 لیتری دیزل با گیربکس‌های متفاوت و آرایش‌ها و خروجی‌های مختلف بر روی آن نصب می‌گردد. برخی از این موتورها عبارتند از:

  • موتور 4 سیلندر 1.4 لیتری توربو TSI بنزینی
  • موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو TSI بنزینی
  • موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربو TSI بنزینی
  • موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربو TDI دیزل

موتور 4 سیلندر 1.4 لیتری توربو TSI بنزینی

این پیشرانه 4 سیلندر 1.4 لیتری توربو، موتور فولکس واگن تیگوان 2023 در اکثر بازارهای آسیایی است. این موتور با حجم دقیق 1.395 سی سی توانایی تولید نیرویی در حدود 148 اسب بخار و حداکثر گشتاوری در حدود 250 نیوتون متر را داشته و نیروی تولیدی آن توسط گیربکس‌های 6 سرعته دو کلاچه یا 7 سرعته دو کلاچه به چرخ‌های جلویی (FWD) منتقل می‌گردد.

موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو TSI بنزینی

این نمونه موتور فولکس واگن تیگوان 2023 پایه و بسیاری دیگر از محصولات این شرکت مانند گلف، پولو و حتی اشکودا فابیا 2023 در بازارهای اروپایی است. این پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری 16 سوپاپه با حجم دقیق 1.498 سی‌سی و سیستم توربوشارژر (پرخوران یا Turbocharger) در 2 شکل و آرایش مختلف عرضه می‌گردد. این موتور در آرایش اول، توانایی تولید نیرویی در حدود 128 اسب بخار و گشتاوری در حدود 220 نیوتون متر را داشته و نیروی تولیدی آن توسط یک گیربکس 6 سرعته دستی به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد.

دومین آرایش این موتور فولکس واگن تیگوان 2023 قدرت بیشتری داشته و با استفاده از یک گیربکس 6 سرعته دستی یا 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه، نیرویی در حدود 148 اسب بخار و گشتاوری در حدود 250 نیوتون متر را به چرخ‌های جلویی منتقل می‌کند.

موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربو TSI بنزینی

دومین و محبوب ترین موتور فولکس واگن تیگوان 2023 پیشرانه 4 سیلندر 2.0 لیتری توربو است که آن نیز مانند موتور پایه، در چندین آرایش عرضه می‌گردد. این موتور نمونه پایه موجود در بازار آمریکای شمالی بوده و حجم دقیقی برابر با 1.984 سی سی دارد و قابل انتخاب در مدل‌های کشیده AllSpace اروپایی نیز به حساب می‌آید. در آرایش اول، این موتور توانایی تولید نیرویی در حدود 184 اسب بخار و حداکثر گشتاوری در حدود 300 نیوتون متر را دارد. نیروی تولیدی نیز بسته به بازار، توسط گیربکس‌های 7 سرعته دو کلاچه و 8 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلویی و یا 4 چرخ (AWD) منتقل می‌کردد.

این پیشرانه تقریبا مشابه با نمونه موجود در ایران بوده که توانایی تولید نیرویی در حدود 180 اسب بخار و حداکثر گشتاور 320 نیوتون متر را داشته و در حال حاضر از مجموعه موتورهای تیگوان 2023 حذف شده است.

دومین آرایش محبوب این موتور فولکس واگن تیگوان 2023 مخصوص مدل‌های با کد R این شاسی بلند بوده که عملکردی مشابه خودروهای اسپرت به آن می‌دهد. این موتور با یک سیستم الکتریکی کمکی، توانایی تولید نیرویی در حدود 317 اسب بخار را داشته و گشتاور تولیدی آن در حدود 420 نیوتون متر است که اعدادی بسیار قابل توجه برای این کلاس بدنه به حساب می‌آیند. نیروی تولیدی نیز توسط یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک 2 کلاچه به هر چهار چرخ منتقل می‌گردد.

بیشتر بخوانید

بهترین لاستیک ایرانی | نرم ترین، بادوام ترین و ارزان ترین تایر تولید داخل

موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربو TDI دیزل

این پیشرانه، موتور فولکس واگن تیگوان 2023 دیزل بوده و با حجم دقیق 1.986 سی سی، توانایی تولید نیرویی در حدود 148 اسب بخار و حداکثر گشتاوری در حدود 340 نیوتون متر را دارد. نیروی تولیدی نیز توسط گیربکس‌های 6 سرعته دستی و 7 سرعته اتوماتیک به جرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد.

عملکرد

عملکرد، مصرف سوخت و شتاب فولکس واگن تیگوان 2023 بسته به پیشرانه و گیربکس انتخابی بسیار متفاوت بوده و آن را در بازه‌ای مابین یک شاسی بلند ارزان کم مصرف و کند تا یک خودروی اسپرت لوکس قرار می‌دهد.

مصرف سوخت

مصرف سوخت فولکس واگن تیگوان 2023 بسته به پیشرانه متفاوت بوده و در بازه‌ای مابین 6 تا 9 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی (شهری و بزرگراهی/ میانگین) قرار می‌گیرد. مدل‌های مجهز به موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو بسته به گیربکس انتخابی، مصرفی مابین 6.2 لیتر تا 6.6 لیتر داشته و این عدد در مدل‌های مجهز به موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربو عادی به رقمی در حدود 8.1 لیتر در هر 100 کیلومتر افزایش می‌یابد.

مدل‌های دیزل نیز کم‌مصرف‌ترین نمونه‌ها بوده و مصرفی در حدود 5 لیتر دارند. اما پرمصرف ترین مدل فولکس واگن تیگوان 2023 مدل‌های تیپ R بوده که بنا بر آمار اعلام شده، مصرف سوخت میانگینی در حدود 9.7 لیتر در هر 100 کیلومتر داشته که با توجه به ابعاد، وزن و توانایی موتور 317 اسب بخاری، رقمی قابل قبول به حساب می‌آید.

شتاب 0 تا 100 و حداکثر

حداکثر سرعت و شتاب فولکس واگن تیگوان 2023 مانند مصرف بنزین بسیار متغیر است. مدل‌های مجهز به موتورهای 4 سیلندر 1.4 لیتری و 1.5 لیتری توربو بسته به نوع آرایش موتور، شتاب اولیه‌ای در حدود 9.1 تا 10.5 ثانیه و حداکثر سرعتی در حدود 195 کیلومتر در ساعت دارند. مدل‌های مجهز به موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری استاندارد سریع‌تر بوده و شتاب تیگوان 2023 به رقمی در حدود 8.1 ثانیه و حداکثر سرعت آن به رقمی در حدود 208 کیلومتر در ساعت تغییر می‌کند.

فولکس واگن تیگوان 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی VW Tiguan

مدل‌های دیزلی هم در رده نمونه‌های نسبتا کند قرار داشته و تاب 0 تا 100 در حدود 9.4 ثانیه دارند. اما سریع‌ترین نمونه مدل‌های R مجهز به موتور 317 اسب بخاری بوده که با شتاب اولیه در حدود 4.9 ثانیه و حداکثر سرعت محدود شده 250 کیلومتر در ساعت، عملا یک خودروی اسپرت به حساب می‌آیند.

بیشتر بخوانید

علائم دیواره تایر | آشنایی با شاخص سرعت و بار لاستیک

امکانات و تجهیزات

امکانات و تجهیزات فولکی واگن تیگوان 2023 مانند تمامی خودروهای مدرن روز که برای بازارهای کشورهای آزاد طراحی شده، به سطح قابل قبولی از تجهیزات مجهز شده اند.

برخی از این امکانات که در تیپ S کشور ایالات متحده تعبیه شده عبارتند از:

  • چراغ‌های جلویی اتوماتیک
  • لامپ‌های LED برای چراغ‌های جلویی، عقبی و روشنایی در روز (دی لایت)
  • رینگ‌های 17 اینچی آلیاژی
  • تایرهای سایز 215/65R17
  • سیستم گرم‌کن برای نازل‌های پاشش آب برف پاک کن
  • آیینه‌های جانبی الکتریکی مجهز به گرم کن
  • صندلی‌های جلویی با سیستم تنظیم دستی در 6 جهت
  • 3 خروجی برق 12 ولت در جلو، عقب و محفظه بار
  • صندلی‌های با روکش پارچه مجهز به گرم‌کن
  • سیستم تهویه مطبوع دستی
  • سیستم چند رسانه‌ای مجهز به صفحه نمایش لمسی رنگی 6.5 اینچی
  • اتصال به تلفن‌های همراه هوشمند از طریق بلوتوث
  • 2 خروجی یو اس بی تایپ C
  • ورود به خودرو بدون نیاز به کلید (کی‌لس)
  • استارت دکمه‌ای
  • پشت آمپر دیجیتال 8.0 اینچی
  • در صندوق عقب الکتریکی

تجهیزات اضافی و سفارشی

علاوه بر نمونه‌های ذکر شده، فولکس واگن تیگوان 2023 قابلیت تجهیز به امکانات دیگری را نیز داشته که در کنار افزایش قیمت، آن را به یک خودرو مدرن و مجهز تبدیل می‌کند. برخی از تجهیزات موجود در تیپ R-Line مجهز به موتور قدرتمند 317 اسب بخاری عبارتند از:

  • تزئینات کرومی در بدنه
  • رینگ‌های 21 اینچی آلیاژی
  • تایرهای سایز 255/35R21
  • چراغ‌های جلویی تطبیقی با قابلیت چرخش در پیچ‌های جاده
  • چراغ‌های عقبی تیره رنگ با آرایش متفاوت
  • خروجی اگزوز 4 گانه با روکش کروم
  • پدال‌های با روکش فولاد ضد زنگ
  • تزئینات کرومی در داخل کابین
  • نورپردازی داخلی در 30 رنگ مختلف
  • پوشش چرمی صندلی‌ها
  • صندلی‌های جلویی با قابلیت تنظیم در 8 جهت به صورت الکتریکی
  • سیستم صوتی حرفه‌ای با 8 بلندگوی مجزا
  • پشت آمپر دیجیتال 10.25 اینچی رنگی با قابلیت سفارشی سازی
  • صفحه نمایش اصلی 8.0 اینچی لمسی رنگی
  • سیستم تهویه مطبوع 3 گانه
  • سقف پانوراما
  • برف‌پاک‌کن‌های خودکار

بیشتر بخوانید

بهترین خودروهای هیبریدی 2023 و 2024

ایمنی و تجهیزات کمکی رانندگی

ابزارهای کمکی رانندگی و ایمنی فولکس واگن تیگوان 2023 نیز با توجه به حضور این خودرو در بازارهای معتبر بالا و در حد استاندارد بوده و این شاسی بلند آلمانی موفق به کسب امتیاز Top Safety Pick+ از موسسه خصوصی بررسی ایمنی خودروهای ایالات متحده آمریکا (IIHS) شده است. نسل دوم تیگوان نیز در آزمون‌های موسسه بررسی ایمنی خودروهای اروپا عملکرد موفقی داشته و هرچند امتیازات آن شامل مرور زمان و منقضی شده اما با توجه به ثابت ماندن ساختار کلی و افزایش سیستم‌های کمکی و ایمنی، امنیت تیگوان 2023 نیز تضمین شده به نظر می‌آید.

فولکس واگن تیگوان 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی VW Tiguan

بررسی ایمنی فولکس واگن تیگوان در اروپا

برخی از تجهیزات کمکی رانندگی و ایمنی فولکس واگن تیگوان 2023 در تیپ پایه و مدل استاندارد در ایالات متحده عبارتند از:

  • سیستم فرمان الکتریکی
  • سیستم کنترل سرعت (کروز کنترل)
  • 6 کیسه هوای ایمنی
  • سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)
  • دوربین کمکی دنده عقب
  • سیستم مدیریت فشار باد تایرها (TPMS)
  • سنسورهای کمکی پارک در عقب و جلو
  • سیستم جلوگیری از برخورد در جلو و عقب به همراه ترمز خودکار

تجهیزات ایمنی سفارشی

برخی از تجهیزات کمکی رانندگی و ایمنی فولکس تیگوان 2023 که در تیپ‌هایی بالایی وجود داشته و یا به صورت سفارشی (آپشن) بر روی آن قابل نصب بوده عبارتند از:

  • سیستم بهینه سازی نور چراغ‌ها در شرایط آب و هوایی نامساعد
  • دوربین کمکی 360 درجه نمای اطراف
  • سیستم هشدا و حفظ مسیر حرکت خودرو بین خطوط جاده
  • سیستم تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی
  • سیستم کنترل سرعت تطبیقی (Adaptive Cruise Control)
  • سیستم کنترل حرکت در سراشیبی و سربالایی

تیپ‌های مختلف و قیمت تیگوان 2023

قیمت فولکس واگن تیگوان 2023 نیز مانند بسیاری از خودروهای فعلی، بسته به بازار هدف متفاوت بوده و این شاسی بلند آلمانی بسته به موتور و گیربکس و سطح تجهیزات و ابعاد عادی یا کشیده AllSpace، با رقمی مابین 27.000 دلار

قیمت فولکس واگن تیگوان 2023 در آمریکا

این شاسی بلند در بازار آمریکا تنها در گونه کشیده و با موتور 2.0 لیتری توربو عادی و گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به فروش رسیده و با توجه به پیکربندی، در رده خودروهای ارزان قیمت بازار قرار می‌گیرد. تیپ های مختلف و قیمت فولکس واگن تیگوان 2023 در این کشور با احتساب دلار 55هزار تومانی در اردیبهشت 1402 به شرح زیر است:

  • تیپ S دیفرانسیل جلو با قیمتی در حدود 28.300 دلار (1.5 میلیارد تومان)
  • تیپ S چهارچرخ متحرک 4Motion با قیمتی در حدود 29.800 دلار (1.6 میلیارد تومان)
  • تیپ SE دیفرانسیل جلو با قیمتی در حدود 32.000 دلار (1.8 میلیارد تومان)
  • تیپ SE چهارچرخ متحرک 4Motion با قیمتی در حدود 33.400 دلار (1.8 میلیارد تومان)
  • تیپ SE R-Line Black دیفرانسیل جلو با قیمتی در حدود 34.600 دلار (1.9 ملیارد تومان)
  • تیپ SE R-Line Black چهارچرخ متحرک 4Motion با قیمتی در حدود 36.100 دلار (2 میلیارد تومان)
  • تیپ SEL R-Line چهارچرخ متحرک 4Motion با قیمتی در حدود 39.000 دلار (2.1 میلیارد تومان)

قیمت فولکس واگن تیگوان 2023 در انگلستان

این شاسی بلند محبوب آلمانی در بازار انگلستان نیز در زمره بهترین شاسی بلندهای موجود بوده و با انواع و اقسام موتور و گیربکس و تجهیزات، عرضه می‌گردد. تیپ ها و قیمت فولکس واگن تیگوان 2023 در این کشور به شرح زیر است:

  • تیپ Life دستی با موتور 1.5 لیتری دیفرانسیل جلو با قیمتی در حدود 31.000 پوند (2.1 میلیارد تومان)
  • تیپ Life اتوماتیک با موتور 2.0 لیتری دیزل دیفرانسیل جلو با قیمتی در حدود 36.000 پوند (2.5 میلیارد تومان)
  • تیپ Elegance اتوماتیک با موتور 1.5 لیتری دیفرانسیل جلو با قیمتی در حدود 37.000 پوند (2.6 میلیارد تومان)
  • تیپ R-Line اتوماتیک با موتور 2.0 لیتری دیزل دیفرانسیل جلو با قیمتی در حدود 40.000 پوند (2.8 میلیارد تومان)
  • تیپ R اتوماتیک با موتور 2.0 لیتری اسپرت دو دیفرانسیل با قیمتی در حدود 51.000 پوند (3.6 میلیارد تومان)

مدل کشیده AllSpace تیگوان 2023 نیز در این کشور با رقمی مابین 36.000 پوند تا 41.500 پوند (2.5 میلیارد تا 2.9 میلیارد تومان) به مشتریان عرضه می‌گردد.

قیمت فولکس واگن تیگوان 2023 در استرالیا

تیگوان در استرالیا با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها و در دو گونه استاندارد و کشیده AllSpace به فروش می‌رود. قیمت برخی از تیپ‌های مختلف این خودرو بر حسب دلار استرالیا (در حدود 37.000 تومان فعلی) عبارتند از:

  • تیپ Life اتوماتیک با موتور 1.4 لیتری دیفرانسیل جلو با قیمتی در حدود 47.000 دلار (1.7 میلیارد تومان)
  • تیپ Life اتوماتیک با موتور 2.0 لیتری دیفرانسیل جلو با قیمتی در حدود 51.500 دلار (1.9 میلیارد تومان)
  • تیپ Monochrome اتوماتیک با موتور 2.0 لیتری دو دیفرانسیل با قیمتی در حدود 59.500 دلار (2.2 میلیارد تومان)
  • تیپ Elegance اتوماتیک با موتور 2.0 لیتری دو دیفرانسیل با قیمتی در حدود 60.300 دلار (2.2 میلیارد تومان)
  • تیپ Elegance اتوماتیک با موتور 2.0 لیتری دیزل دو دیفرانسیل با قیمتی در حدود 61.900 دلار (2.3 میلیارد تومان)
  • تیپ R-Line اتوماتیک با موتور 2.0 لیتری دو دیفرانسیل با قیمتی در حدود 64.000 دلار (2.4 میلیارد تومان)
  • تیپ R-Line اتوماتیک با موتور 2.0 لیتری دیزل دو دیفرانسیل با قیمتی در حدود 65.500 دلار (2.4 میلیارد تومان)
  • تیپ R اتوماتیک با موتور 2.0 لیتری اسپرت دو دیفرانسیل با قیمتی در حدود 80.000 دلار (3 میلیارد تومان)

مدل‌های کشیده AllSpace فولکس تیگوان 2023 نیز با قیمتی مابین 49.500 تا 68.000 دلار (مابین 1.8 میلیارد تومان تا 2.5 میلیارد تومان) بسته به موتور و سطح تجهیزات به فروش می‌رسد.

قیمت فولکس تیگوان 2023 در کشورهای حاشیه خلیج فارس

قیمت فولکس واگن تیگوان 2023 در بازارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس تقریبا مشابه با بازار ایالات متحده بوده و این خودرو با قیمت پایه‌ای در حدود 104.000 ریال (در حدود 1.6 میلیارد تومان با ريال 15 هزار تومانی!) در کشور قطر، قیمت پایه‌ای در حدود 136.000 ریال (در حدود 2 میلیارد تومان با ریال 14.5 هزار تومانی!) در عربستان سعودی، با قیمت پایه‌ای در حدود 12.000 دینار (در حدود 2.1 میلیارد تومان با دینار 180 هزار تومانی) در کویت و قیمت پایه‌ای در حدود 12.000 دینار (در حدود 1.7 میلیارد تومان با دینار 145 هزار تومانی) در کشور بحرین به فروش می‌رسد.

بیشتر بخوانید

گران ترین خودروهای 2023 | آشنایی با گرانترین سوپر اسپرت های سال

رقبا

از رقبای این شاسی بلند آلمانی در بازارهای جهانی می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  1. کیا اسپورتیج با قیمت پایه‌ای در حدود 27.500 دلار (1.5 میلیارد تومان)
  2. هیوندای توسان با قیمت پایه‌ای در حدود 28.000 دلار (1.5 میلیارد تومان)
  3. مزدا CX-5 با قیمت پایه‌ای در حدود 28.000 دلار (1.5 میلیارد تومان)
  4. مزدا CX-50 با قیمت پایه‌ای در حدود 29.000 دلار (1.6 میلیارد تومان)
  5. فورد اسکیپ با قیمت پایه‌ای در حدود 29.000 دلار (1.6 میلیارد تومان)
  6. فورد برانکو Sport با قیمت پایه‌ای در حدود 30.000 دلار (1.7 میلیارد تومان)
  7. هوندا CR-V با قیمت پایه‌ای در حدود 30.000 دلار (1.7 میلیارد تومان)
  8. تویوتا RAV4 با قیمت پایه‌ای در حدود 30.000 دلار (1.7 میلیارد تومان)

سخن آخر

پیشرانه‌های مختلف بسته به نیاز بازار، فضای کافی کابین و محفظه بار، طراحی نسبتا مدرن و امکانات به‌روز، در کنار توانایی مهنسی آلمانی، عواملی هستند که فولکس واگن تیگوان 2023 را به یک نمونه مناسب برای خرید تبدیل کرده که با توجه به قیمت پایه پایین، توانایی قرار گرفتن در لیست بهترین شاسی بلندهای 2023 را دارد. نقطه ضعف این مدل با توجه به دلواپسی دل‌نگرانان محیط زیست، عدم ارائه در گونه هیبریدی بوده که به احتمال زیاد در آینده نزدیک برطرف خواهد شد.

اگر به دنبال یک شاسی بلند نسبتا کوچک با قابلیت‌های دینامیکی متوسط برای استفاده روزانه و یا مسافرت هستید، فولکس واگن تیگوان 2023 حتی در تیپ‌های پایه و میانی یک نمونه مناسب برای شما بوده و اگر طرفدار شتاب و سرعت هستید، تیپ R این خودرو با شتاب زیر 5.0 ثانیه نمونه‌ای مناسب برای شما خواهد بود. خوشبختانه، در حال حاضر نمونه مدل روز این خودرو در بازار ایران موجود نبوده و این آلمانی محبوب، توانایی گذراندن استانداردهای سختگیرانه خودروسازان داخلی را ندارد و جای خود را به نمونه‌های چینی داده است.

تیگوان، حتی در صورت ورود به بازار ایران نیز با توجه به انواع و اقسام تعرفه‌ها، زیرمیزی‌ها و سهم‌های نهادهای مختلف حکومتی، در شرایط فعلی شاهد برچسب قیمتی بالای 10 میلیارد تومان (در حدود 180 هزار دلار و هم قیمت با ابرخودروهای لوکسی مانند بنتلی و رولزرویس) خواهد بود که از دسترس بیش از 80 میلیون ایرانی خارج خوهد بود.

مشخصات فنی تیگوان 2023 در یک نگاه

تیپ Life SE 4MOTION R
کلاس بدنه شاسی بلند سایز کوچک/متوسط
حجم موتور (لیتر) 1.4 توربو 2.0 توربو 2.0 توربو
تعداد سیلندر 4 4 4
تعداد سوپاپ 16 16 16
قدرت (اسب بخار) 148 184 317
گشتاور (نیوتون متر) 250 300 420
گیربکس 6 اتوماتیک 8 اتوماتیک 7 دوکلاچه
سیستم انتقال قدرت FWD AWD AWD
شتاب (ثانیه) 10.5 8.1 4.9
حداکثر سرعت 195 208 250
مصرف (شهری)
مصرف (بزرگراه)
مصرف (میانگین) 7.1 8.1 9.7
طول (میلی‌متر) 4509 4727 4514
عرض (میلی‌متر) 1839 1834 1859
ارتفاع (میلی‌متر) 1684 1689 1677
فاصله دو محور (میلی‌متر) 2678 2791 2678
فاصله از زمین (میلی‌متر) 191 193 180
وزن (تن) 1.6 1.7 1.8
حجم باک (لیتر) 60
حجم صندوق عقب (لیتر) 615 700 615
یدک کشی (کیلوگرم) 750 750 750
سایز تایر (جلو) 235/55R18 255/35/21
سایز تایر (عقب) 235/55R18 255/35/21
قیمت پایه (دلار) 31500 33400 55000
قیمت پایه (تومان) 1.7 میلیارد 1.8 میلیارد 3 میلیارد

گالری تصاویر

منابع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *