بررسی خودرو, بهترین های سال, مجله

کیا اسپورتیج 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی KIA Sportage

کیا اسپورتیج 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی KIA Sportage

کیا اسپورتیج (KIA Sportage) نمونه‌ایست در خودروهای کلاس بدنه شاسی بلند سایز کوچک که در 3 گونه استاندارد، هیبریدی و پلاگین هیبریدی (PHEV) تولید می‌گردد. در این نوشته ضمن معرفی و بررسی اجمالی به مرور قیمت و مشخصات فنی کیا اسپورتیج 2023 که قرار است وارد بازار 1402 ایران نیز گردد، خواهیم پرداخت.

کیا اسپورتیج که با نام KX5 نیز شناخته می‌شود، یکی از محبوب‌ترین و بهترین شاسی بلندهای شرکت کیا موتور کره جنوبی است. اسپورتیج در لیست محصولات این شرکت و از لحاظ ابعاد، در جایگاهی مابین مدل‌های فوق کوچک کیا سلتوس (Seltos) و کیا نیرو (Niro) و شاسی بلند سایز متوسط کیا سورنتو (Sorento) قرار گرفته و با فروشی چند میلیونی در بازارهای جهانی و قیمت رقابتی، امکانات مناسب و طراحی زیبا به عنوان یکی از بهترین محصولات این شرکت به حساب می‌آید.

نسل‌های کیا اسپورتیج

اسپورتیج تاکنون در 5 نسل مختلف تولید و راهی بازار شده و در حال حاضر از لحاظ تکنیکی، خواهر تنی هیوندای توسان (Hyundai Tucson) به حساب می‌آید.

کیا اسپورتیج 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی KIA Sportage

کیا اسپورتیج نسل اول

اولین نسل این خودرو در سال 1993 میلادی و بر پایه پلتفرم ون مزدا بونگو (Mazda Bongo) تولید شد و ابعادی بسیار کوچکتر از نمونه‌های امروز داشت. اسپورتیج نسل اول، با توجه به امکانات، ضعیف‌ترین نمونه موجود برای این شاسی بلند کوچک بود و می‌توان از آن به عنوان شکست تجاری یاد کرد.

کیا اسپورتیج نسل دوم

دومین نسل اسپورتیج مابین سال‌های 2004 تا 2010 در خط تولید کیا قرار گرفت و بر خلاف نسل اول، به عنوان نمونه‌ای موفق شناخته شد. این خودرو ار ساختار مشترکی با مدل النترا (Elantra) سود می‌برد و با ابعاد بزرگ‌تر، امکانات بیشتر و طراحی به‌روزتر، موفق به حضور در بازار آمریکا گردید. این نسل از اسپورتیج با توجه به شرایط سیاسی و روابط دوستانه با دیگر کشورها، تقریبا همزمان وارد بازار ایران شد و هنوز هم با توجه به موتور قدرتمند، طرفدارانی در ایران داشته و با قیمتی در حدود 1.5 میلیارد تومان (در حدود 30.000 دلار با دلار 50.000 تومانی در زمان نگارش) داد و ستد می‌گردد.

کیا اسپورتیج 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی KIA Sportage

کیا اسپورتیج نسل سوم

سومین نسل اسپورتیج مابین سال‌های 2010 تا 2015 تولید و موفقیت نسل دوم را تکرار نمود. این مدل نیز در بازار ایران موجود بوده و قیمتی بالاتر از کیا اسپورتیج 2023 (بیش از 2.5 میلیارد تومان) دارد.

کیا اسپورتیج 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی KIA Sportage

کیا اسپورتیج نسل چهارم

نسل چهارم نیز در سال 2015 تولید و با تکیه بر طراحی زیبا و امکانات مناسب در کنار قیمت پایه بسیار پایین‌تر از رقبا، به عنوان موفق‌های بازار شناخته شد. آخرین نسل نیز در سال 2021 و بر پایه پلتفرم جدید این شرکت به نام N3 طراحی گردید.

بیشتر بخوانید

قیمت لاستیک بارز دولتی

بررسی و مشخصات فنی کیا اسپورتیج

کیا اسپورتیج 2023 متعلق به نسل پنجم این خودرو است که برای سال جدید با ظاهر یکسان با مدل قبلی و امکانات به‌روزتر و پیشرانه‌های متنوع‌تر راهی بازار شده است.

کیا اسپورتیج 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی KIA Sportage

کیا اسپورتیج نسل پنجم | Kia Sportage 2023

نسل پنجم این شاسی بلند ابعاد بزرگتری نسبت به نسل قبی داشته و فضای بیشتری را در داخل کابین و محفظه بار در اختیار سرنشینان قرار داده و به عنوان یکی از بهترین شاسی بلندهای 2023 از نگاه بسیاری از منتقدان خودرو شناخته شده است. بنا بر شنیده‌ها، این خودرو قرار است دوباره وارد بازار ایران شده و در اختیار مشتریان قرار گیرد.

نقاط قوت

  • طراحی بدنه زیبا
  • کابین بزرگ، جادار و مجهز به تجهیزات مدرن

نقاط ضعف

  • توانایی ضعیف موتور پایه
  • ارائه تکنولوژی‌های روز دنیای خودرو تنها در تیپ‌های بالایی و گرانقیمت‌تر

ابعاد

کیا اسپورتیج 2023 یک کراس اوور نسبتا کوچک به حساب می‌آید. این خودرو طولی در حدود 4.660 میلی‌متر، پهنایی در حدود 1.864 میلی‌متر، ارتفاعی در حدود 1.661 میلی در مدل دیفرانسل جلو و 1.680 میلی‌متر در گونه دو دیفرانسل داشته و فاصله دو محور عقب و جلوی آن نیز در حدود 2.755 میلی‌متر است.

برای درک بهتر ابعاد کیا اسپورتیج 2023 می‌توان آن را از این لحاظ در جایگاهی بالاتر از کیا سونت 2023 با طولی در حدود 4.100 میلی‌متر، فونیکس FX مدل 2023 با طولی در حدود 4.400 میلی‌متر، تیگو 8 پرو با طولی در حدود 4.500 میلی‌متر و هایما 8S با طولی در حدود 4.550 میلی‌متر و پایین‌تر از فیدلیتی با طولی در حدود 4.735 میلی‌متر و هیوندای سانتافه 2023 با طولی در حدود 4.790 میلی و کیا سورنتو 2023 با طولی در حدود 4.810 میلی‌متر قرار داد.

طراحی بدنه و نمای خارجی

طراحی بدنه مدرن، یکی از نقاط قوت کیا اسپورتیج 2023 بوده و از لحاظ تکنیکی می‌توان این خودرو را یک نمونه زیبا، مدرن و آینده نگرانه دانست که بر پایه فلسفه جدید شرکت کیا طراحی و ساخته شده است.

کیا اسپورتیج 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی KIA Sportage

کیا اسپورتیج مدل 2023 | نمای جلویی

در بخش جلویی، فرم طراحی به کلی فضایی و آینده نگرانه بوده و از یک جلوپنجره بسیار عریض شبکه‌ای استفاده شده است. چراغ‌های اصلی نیز کوچک و در دو بخش کناری قرار گرفته و چراغ روشنایی در روز با طرح بومرگ گونه خود، نمایی بسیار متفاوت از دیگر نمونه‌های موجود در خیابان دارد. سپر نیز برآمده بوده و نمایی از یک نمونه عضلانی را به نمایش می‌گذارد.

کیا اسپورتیج 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی KIA Sportage

کیا اسپورتیج مدل 2023 | نمای جانبی

در بخش کناری، خط حانبی بخش پایینی با زاویه‌ای کم و انحنا از پایین در جلویی تا بخش میانی در عقبی امتداد یافته که به تدریج در قسمت برآمده گلگیر عقبی محو شده و نمایی بسیار عضلانی‌تر از توانایی‌ها به آن بخشیده است. خط جانبی بالایی نیز از انتهای در عقب آغاز شده و با انحنایی بسیار لطیف و برآمدگی، تا چراغ‌های عقب امتداد یافته که هماهنگی کاملی با نمای آینده نگرانه بخش جلویی دارد. خط سقف نیز زاویه نسبتا کمی داشته و فضای کافی برای سر سرنشینان عقب را فراهم می‌کند.

کیا اسپورتیج 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی KIA Sportage

کیا اسپورتیج مدل 2023 | نمای عقبی

در بخش عقبی، کمتر از المان‌های مدرن استفاده شده و چراغ‌های اصلی با شکل سه گوش، در کنار سپر عقب با برآمدگی‌های استاندارد، نمایی محافظه کارانه‌تر از دو بخش دیگر دارند. در مجموع، طراحی ظاهری کیا اسپورتیج 2023 اندکی فراتر از زمان حال بوده و با شباهت به اتومبیل‌های الکتریکی این شرکت، برای احساس لذت نیاز به اندکی زمان برای بیننده دارد.

بیشتر بخوانید

قیمت لاستیک کویر دولتی

طراحی داخلی و کابین

کابین کیا اسپورتیج 2023 نیز طراحی بسیار مدرنی داشته و در ساخت آن از مواد اولیه مرغوب نسبت به بازه قیمتی استفاده شده است.

کیا اسپورتیج 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی KIA Sportage

کیا اسپورتیج 2023 | نمای داخلی

فرم طراحی داشبورد دو تکه بوده که یک تکه از آن به صفحه نمایش 8 اینچی اصلی و پشت آمپر دیجیتال 12 اینچی اختصاص یافته که در صورت انتخاب تیپ‌های بالاتر و تجهیز به صفحه نمایش اصلی 12.3 اینچی، نمایی کاملا یک تکه و فوق مدرن به خود می‌گیرد. خروجی‌های هوای سیستم تهویه مطبوع نیز آرایشی نامتقارن داشته و با تعبیه در دو بخش، تکمین کننده نمای متعلق به آینده کابین هستند.

کیا اسپورتیج 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی KIA Sportage

پوشش صندلی‌ها در تیپ‌های پایین از جنس پارچه مرغوب بوده که با انتخاب تیپ‌های بالاتر یا به صورت سفارشی، قابل جایگزینی با چرم هستند. غربیلک فرمان و اهرم تعویض دنده نیز روکشی از چرم داشته و مطابق با تمامی خودروهای مدرن امروزی، کنترلرهای سیستم صوتی و سیستم کنترل سرعت بر روی آن قرار گرفته است.

کیا اسپورتیج 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی KIA Sportage

فضای موجود برای پاهای سرنشینان بخش عقبی نیز کافی و اندکی بزرگتر از فضای موجود برای سرنشینان جلو بوده که با ارتفاعی در حدود 1 متر، سواری راحتی را حتی برای افراد نسبتا قد بلند رقم می‌زند. حجم صندق عقب نیز در حدود 1.120 لیتر بوده که عددی قابل توجه برای این کلاس به حساب می‌آید. این فضا در صورت جمع کردن صندلی‌های ردیف دوم تا 2.100 لیتر قابل افزایش است.

بیشتر بخوانید

بهترین لاستیک ایرانی کدام است؟

موتور و پیشرانه

برای کیا اسپورتیج 2023 چندین پیشرانه بنزینی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی در نظر گرفته شده که بسته به بازار هدف، بر روی آن نصب می‌گردد. برخی از این موتورها عبارتند از:

  1. موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری GDi
  2. موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو TGDi (مدل‌های هیبریدی و پلاگین هیبریدی)
  3. موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو
  4. موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو دیزل CRDi

البته متداول‌ترین و رایج‌تر گونه‌های موتور کیا اسپورتیج 2023 موتورهای 4 سیلندر 2.5 لیتری تنفسی طبیعی و 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو مدل‌های دوگانه سوز هیبریدی و پلاگین هیبریدی بوده که در بازارهای معتبر در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری GDi

این موتور، موتور کیا اسپورتیج 2023 بنزینی در بازار آمریکا است. این پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری 16 سوپاپه تنفس طبیعی با حجم دقیق 2.497 سی سی توانایی تولید نیرویی معادل 187 اسب بخار در دور موتور 6.100 دور در دقیقه را داشته و حداکثر گشتاور آن نیز که در دور موتور 4.000 دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می‌گیرد، در حدود 241 نیوتون متر است. نیروی تولیدی این موتور نیز توسط یک پیربکس 8 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلویی (FWD) یا هر چهار چرخ (AWD) منتقل می‌گردد.

موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو TGDi (مدل‌های هیبریدی و پلاگین هیبریدی)

این پیشرانه، موتور کیا اسپورتیج 2023 در مدل‌های دوگانه سوز هیبریدی و پلاگین هیبریدی است که در دو گونه عرضه می‌گردد. این موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری 16 سوپاپه با حجم دقیق 1.598 سی سی و با استفاده از موتور الکتریکی توانایی تولید نیروی مجموعی در حدود 227 اسب بخار و حداکثر گشتاوری در حدود 350 نیوتون در گونه هیبریدی را داشته و نیروی تولیدی توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلویی و ییا هر چهار چرخ منتقل می‌گردد.

موتور کیا اسپورتیج 2023 پلاگین هیبریدی نیز نمونه مشابهی بوده که با موتور الکتریکی 89 اسب بخاری با باتری‌های 13.8 kWh متفاوت، توانایی تولید نیروی مجموعی در حدود 261 اسب بخار و حداکثر گشتاوری در حدود 350 نیوتون متر را تولید می‌کند. نیروی تولیدی توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل می‎گردد. کیا اسپورتیج 2023 با این پیشرانه در جمع بهترین خودروهای هیبریدی 2023 و 2024 مجله Car and Driver قرار گرفته است.

موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو

این موتور کیا اسپورتیج 2023 در بازارهایی مانند برزیل عرضه شده و نمونه‌ای نسبتا مشابه با مدل استفاده شده در گونه‌های دوگانه سوز است. این موتور 16 سوپاپه با حجم دقیق 1.598 سی سی، توانایی تولید نیرویی معادل 180 اسب بهار در دور موتور 5.500 دور در دقیقه را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز در حدود 265 نیوتون متر در دور موتور 1.500 دور در دقیقه است. نیروی تولیدی این موتور، توسط یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) به چرخ‌ها انتقال می‌یابد.

موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری

این موتور کیا اسپورتیج 2023 بیشتر در بازار کشورهای آسیایی وجود داشته و با حجم دقیق 1.999 سی سی، به صورت تنفس طبیعی توانایی تولید نیرویی در حدود 154 اسب بخار در دور موتور 6.200 دور در دقیقه و حداکثر گشتاوری در حدود 192 نیوتون متر در دور موتور 4.500 دور در دقیقه را دارد. نیروی تولیدی این موتور، توسط گیربکس 6 سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد.

موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو دیزل CRDi

این پیشرانه موتور کیا اسپورتیج 2023 دیزل در بازارهای کشورهای اروپایی است. این پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو دیزل با حجم دقیق 1.598 سی سی در دو گونه عادی و هیبریدی سبک (Mild Hybrid) توانایی تولید نیرویی در حدود 113 تا 134 اسب بخار را داشته و گشتاوری مابین 280 تا 320 نیوتون متر را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید

بهترین خودروهای هیبریدی 2023

عملکرد فنی

عملکرد کیا اسپورتیج 2023 بسته به پیشرانه انتخابی متفاوت بوده اما در مجموع از لحاظ عملکرد و قابلیت‌های دینامیکی بخصوص در نمونه‌های بنزینی که از سیستم‌های هیبریدی در آن استفاده نشده، نسبتا ضعیف بوده و در رده خودروهای کند بازار قرار می‌گیرد.

مصرف سوخت

مصرف سوخت تمامی مدل‌های کیا اسپورتیج 2023 نسبت به ابعاد و کلاس بدنه، نسبتا پایین بوده و در رده خودروهای با مصرف مناسب قرار می‌گیرند. بر اساس آمار و اعداد اعلام شده، مدل‌های مجهز به موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری، مصرف سوخت میانگینی در حدود 9.4 لیتر در هر 100 کیلومتر مسیر شهری، 7.4 لیتر در هر 100 کیلومتر مسیر بزرگراهی و 8.4 لیتر به صورت میانگین در مدل‌های دیفرانسیل جلو بوده که در صورت انتخاب سیستم چهار چرخ متحرک این ارقام به 10.2 و 8.4 و 9.4 لیتر در هر 100 کیلومتر افزایش می‌یابد.

کیا اسپورتیج 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی KIA Sportage

کیا اسپورتیج 2023 پلاگین هیبریدی PHEV

مدل هیبریدی مصرف بسیار کمتری داشته و این ارقام در گونه دیفرانسیل جلو به 5.6 و 5.3 و 5.5 لیتر در هر 100 کیلومتر در گونه دیفرانسیل جلو و 6.2 لیتر در گونه‌های چهار چرخ متحرک کاهش می‌یابد. مدل‌های پلاگین هیبریدی نیز بنا بر اعداد اعلام شده، مصرف سوخت میانگینی در حدود 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر را داشته و توانایی پیمایش مسافتی در حدود 55 کیلومتر را با استفاده از موتور الکتریکی را دارد. زمان مورد نیاز برای شارژ کامل این باتری‌های نیز در حدود 2 ساعت است.

کیا اسپورتیج 2023 دیزل نیز در تمامی گونه‌های یک نمونه کم مصرف بوده و بنا بر اعداد اعلام شده، بسته به نوع موتور و گیربکس، مصرف میانگینی مابین 4.3 تا 6.1 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد. مدل‌های مجهز به موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری تنفس طبیعی نیز بسته به نوع گیربکس مصرف میانگی مابین 7.7 تا 8.1 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی دارند.

بیشتر بخوانید

بررسی و مشخصات فنی کیا سونت 2023

شتاب 0 تا 100 و حداکثر سرعت

شتاب کیا اسپورتیج 2023 با معیارهای امروزی بخصوص در مدل‌های غیر دوگانه سوز بالا بوده و آن را در رده خودروهای نسبتا کند قرار می‌دهد. با توجه به آمار منتشر شده، مدل پایه مجهز به موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری به زمانی در حدود 9.3 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت نیاز داشته و حداکثر سرعتی در حدود 210 کیلومتر در ساعت دارد.

کیا اسپورتیج 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی KIA Sportage

مدل‌های مجهز به موتور هیبریدی عملکرد بهتری داشته و شتاب کیا اسپورتیج 2023 در مدل هیبریدی به زمانی در حدود 7.4 ثانیه کاهش می‌یابد. سریع‌ترین گونه نیز مدل PHEV بوده که شتاب اولیه‌ای در حدود 6.9 ثانیه دارد. حداکثر سرعت اعلام شده این دو مدل نیز رقمی در حدود 200 کیلومتر در ساعت است. مدل‌های مجهز به موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری تنفس طبیعی عملکرد نسبتا ضعیفی داشته و با شتاب 0 تا 100 در حدود 11 ثانیه و حداکثر سرعتی در حدود 183 کیلومتر در ساعت، یک خودروی کند با معیارهای امروزی به حساب می‌آیند.

بیشتر بخوانید

گران ترین خودروهای 2023 | آشنایی با سریع ترین و بهترین سوپر اسپرت های سال

تجهیزات و امکانات

کیا اسپورتیج 2023 یک شاسی بلند مدرن بوده که با توجه به حضور در بازارهای معتبر اروپا و آمریکا، از تجهیزات و امکاناتی به‌روز سود می‌برد. تعدادی از این امکانات به طور استاندارد در تیپ‌های پایه و ارزانقیمت نصب شده و تعدادی دیگر به صورت سفارشی یا در تیپ‌های بالاتر بر روی آن قرار گرفته‌اند. برخی از این تجهیزات که در تیپ پایه LX ایالات متحده وجود داشته، عبارتند از:

  • باله عقبی (اسپویلر)
  • آینه‌های جانبی الکتریکی مجهز به گرم‌کن (در گونه FWD)
  • لامپ‌های LED برای چراغ‌های جلویی و روشنایی در روز و عقب
  • چراغ‌های اصلی اتوماتیک
  • چراغ نوربالای اتوماتیک
  • رینگ‌های 17 اینچی آلیاژی
  • تایرهای سایز 235/65R17
  • پشت آمپر دیجیتال 12.2 اینچی
  • صفحه نمایش اصلی رنگی لمسی 8 اینچی
  • سیستم صوتی با 6 بلندگوی جداگانه
  • پشتیبانی از نرم افزارهای Apple CarPlay و AndroidAuto
  • بلوتوث
  • غربیلک فرمان مجهز به کنترلرهای سیستم صوتی و کنترل سرعت
  • دوربین کمکی دنده عقب
  • صندلی‌های با قابلیت تنظیم به صورت دستی در بخش جلویی مجهز به گرم کن
  • پوشش پارچه‌ای صندلی‌ها
  • سیستم تهویه مطبوع دستی با خروجی‌های مجزا برای بخش عقبی

تجهیزات سفارشی و آپشن

در تیپ میانی SX کیا اسپورتیج 2023 امکاناتی مانند تزئینات کرومی در بخش جلوپنجره و بدنه، شیشه‌های تیره رنگ، سانروف پانوراما، رینگ‌های 18 اینچی با تایرهای سایز 235/60R18، پشت آمپر با کیفیت بالای 12.3 اینچی، صفحه نمایش اصلی 12.3 اینچی رنگی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم صوتی ساخت Harman Kardon با 8 بلندگو و خروجی 400 وات، شارژر وایرلس، نورپردازی داخلی، روکش چرم مصنوعی صندلی‌ها و تنظیم الکتریکی صندلی‌ها جلویی و … به مجموعه امکانات اضافه می‌شوند.

کیا اسپورتیج 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی KIA Sportage

در بالاترین تیپ موجود نیز امکاناتی نظیر گرم‌کن شیشه جلو، شیشه‌های با قابلیت جذب اشعه‌های مضر خورشید، گرم‌کن غربیلک فرمان، سیستم تهویه صندلی‌های جلویی، پدال‌های گاز و ترمز آلیاژی و… به مجموعه امکانات کیا اسپورتیج 2023 اضافه خواهند شد.

بیشتر بخوانید

بهترین شاسی بلندهای 2022

ایمنی و تجهیزات کمکی رانندگی

ایمنی کیا اسپورتیج 2023 نیز به دلایلی مشابه با تجهیزات، در سطح بالایی قرار داشته و حتی تیپ پایه LX آمریکا نیز به امکاناتی مجهز بوده که در بسیاری از خودروهای حاضر در این رنج قیمتی وجود ندارند. برخی از این تجهیزات عبارتند از:

  • سیستم کمکی هشدار و ممناعت از برخورد در بخش جلویی با ترمز اتوماتیک و قابلیت شناسایی عابران پیاده و دوچرخه سواران
  • سیستم حفظ مسیر حرکت خودرو بین خطوط جاده
  • سیستم کنترل سرعت (کروز کنترل)
  • سنسورهای کمکی پارک در بخش عقبی
  • 6 کیسه هوای ایمنی
  • سیستم کنترل پایداری الکتریکی
  • سیستم کنترل کشش الکتریکی
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • سیستم کمکی کنترل حرکت در سرازیری
  • سیستم هشدار سطح هوشیاری راننده

از سیستم‌های کمکی رانندگی و ایمنی کیا اسپورتیج 2023 در بالاترین تیپ نیز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دوربین 360 درجه نمای اطراف
  • سیستم کمکی جلوگیری از تصادف در بخش عقبی هنگام خروج از پارکینگ
  • سنسورهای کمکی پارک در جلو و عقب
  • سیستم نمایش نقاط کور خودرو
  • سیستم کنترل سرعت تطبیقی با استفاده از قوانین محلی

تیپ‌های مختلف و قیمت

قیمت کیا اسپورتیج 2023 بسته به تیپ و موتور انتخابی متفاوت بوده و در بازار آمریکا در بازه‌ای مابین 26.500 دلار تا 44.000 دلار (1.3 میلیارد تا 2.3 میلیارد تومان با دلار در حدود 50هزار تومان فروردین 1402) در مدل‌های بنزینی و هیبریدی می‌گردد. قیمت تیپ‌های مختلف این خودرو با موتور بنزینی 4 سیلندر 2.5 لیتری عبارتند از:

  • تیپ پایه LX  با قیمتی در حدود 26.500 دلار (1.4 میلیارد تومان)
  • تیپ EX با قیمتی در حدود 29.000 دلار (1.5 میلیارد تومان)
  • تیپ X-Line با سیستم AWD با قیمتی در حدود 31.800 دلار (1.6 میلیارد تومان)
  • تیپ SX با قیمتی در حدود 32.500 دلار (1.7 میلیارد تومان)
  • تیپ SX Prestige با قیمتی در حدود 34.500 دلار (1.8 میلیارد تومان)
  • تیپ X-Pro با قیمتی در حدود 36.000 دلار (1.8 میلیارد تومان)
  • تیپ X-Pro Prestige با قیمتی در حدود 38.000 دلار (1.9 میلیارد تومان)

قیمت کیا اسپورتیج 2023 در گونه‌های هیبریدی و پلاگین هیبریدی با موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو نیز به شرح زیر است:

  • تیپ پایه LX هیبریدی با قیمتی در حدود 28.000 دلار (1.4 میلیارد تومان)
  • تیپ EX هیبریدی با قیمتی در حدود 32.000 دلار (1.6 میلیارد تومان)
  • تیپ SX Prestige هیبریدی با قیمتی در حدود 37.000 دلار (1.9 میلیارد تومان)
  • تیپ X-Line پلاگین هیبریدی با قیمتی در حدود 39.000 دلار (2 میلیارد تومان)
  • تیپ X-Line Presige پلاگین هیبریدی با قیمتی در حدود 44.000 دلار (2.3 میلیارد تومان)

بیشتر بخوانید

قیمت لاستیک یزد دولتی

قیمت در دیگر بازارها

قیمت کیا اسپورتیج 2023 در اروپا اندکی بیشتر قیمت در آمریکا بوده و این خودرو در بازار انگلستان با قیمتی مابین 28.000 تا 45.000 پوند (مابین 1.7 تا 2.8 میلیارد تومان) و با قیمتی مابین 28.000 تا 45.000 یورو (مابین 1.6 تا 2.6 میلیارد تومان) به فروش می‌رسد.

کیا اسپورتیج 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی KIA Sportage

تیپ و قیمت کیا اسپورتیج 2023 در بازار استرالیا شباهت زیادی به نمونه‌های نسل قبلی موجود در ایران داشته و با قیمت های زیر بر حسب دلار استرالیا (در حدود 35 هزار تومان) و موتورهای 4 سیلندر 2.0 لیتری تنفس طبیعی و 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو به فروش می‌رسد:

  • تیپ S با گیربکس دستی با قیمتی در حدود 37.000 دلار (1.3 میلیارد تومان)
  • تیپ S با گیربکس اتوماتیک با قیمتی در حدود 39.000 دلار (1.3 میلیارد تومان)
  • تیپ SX با گیربکس دستی با قیمتی در حدود 39.500 دلار (1.4 میلیارد تومان)
  • تیپ SX با گیربکس اتوماتیک با قیمتی در حدود 41.500 دلار (1.4 میلیارد تومان)
  • تیپ SX+ با گیربکس اتوماتیک با قیمتی در حدود 46.000 دلار (1.6 میلیارد تومان)
  • تیپ SX+ با گیربکس DCT با قیمتی در حدود 48.500 دلار (1.7 میلیارد تومان)
  • تیپ GT-Line با گیربکس DCT با قیمتی در حدود 54.500 دلار (1.9 میلیارد تومان)

قیمت کیا اسپورتیج 2023 در ایران

این شاسی بلند، یکی از نمونه‌های محبوب در بازار ایران بوده و مدل جدید آن نیز بنا بر تبلیغات، احتمالا راهی بازار ایران خواهد شد. هر چند هنوز قیمت کیا اسپورتیج 2023 در ایران و تیپ مورد نظر به طور رسمی اعلام نشده، اما با توجه به قیمت در حدود 4 میلیارد تومانی (در حدود 80.000 دلاری) نسل‌های قبلی، به نظر نمی‌رسد که این شاسی بلند حتی در تیپ‌های میانی و امکانات محدودتر نیز با قیمتی کمتر از 6 میلیارد تومان (نزدیک به 120.000 دلار) در اختیار مشتریان قرار گیرد.

رقبا

از رقبای کیا اسپورتیج 2023 در بازارهای جهانی شاسی بلندهای سایز کوچک می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  1. سوبارو فورستر 2023 (Subaru Forester) با قیمت پایه‌ای در حدود 26.500 دلار (1.3 میلیارد تومان)
  2. مزدا CX-5 مدل 2023 با قیمت پایه‌ای در حدود 27.000 دلار (1.4 میلیارد تومان)
  3. هیوندای توسان 2023 با قیمت پایه‌ای در حدود 28.000 دلار (1.4 میلیارد تومان)
  4. میتسوبیشی اوتلندر 2023 (Mitsubishi Outlander) با قیمت پایه‌ای در حدود 28.000 دلار (1.5 میلیارد تومان)
  5. نیسان روژ 2023 (Nissan Rouge) با قیمت پایه‌ای در حدود 29.000 دلار (1.5 میلیارد تومان)
  6. مزدا CX-50 مدل 2023 با قیمت پایه‌ای در حدود 29.000 دلار (1.5 میلیارد تومان)
  7. تویوتا RAV-4 مدل 2023 با قیمت پایه‌ای در حدود 29.500 دلار (1.5 میلیارد تومان)
  8. هوندا CR-V مدل 2023 با قیمت پایه‌ای در حدود 30.000 دلار (1.5 میلیارد تومان)

سخن آخر

کیا اسپورتیج 2023 در مجموع و با در نظر داشتن قیمت و طراحی، یکی از بهترین شاسی بلندهای 2023 در کلاس سایز کوچک بوده که موفق به کسب امتیاز 8.5 از 10 از مجله Car and Driver، امتیاز 8.3 از 10 از مجله موتور ترند و 8.1 از 10 از وب‌سایت ادموندز شده است. عملکرد کلی هرچند چشمگیر و خارق العاده بخصوص در مدل‌های بنزینی نبوده اما در حد و اندازه‌های یک خودروی مدرن خانوادگی است. کابین نیز به اندازه‌ای بوده که فضای کافی را برای مسافرت در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

کیا اسپورتیج 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی KIA Sportage

حضور کیا اسپورتیج 2023 در ایران اگر با قیمت مناسب و خدمات قابل قبول همراه باشد، یکی از بهترین خودروهای ارزان جهان را راهی خیابان ها نموده که با توجه به سطح ایمنی مناسب و علیرغم وجود جاده‌های فراتر از انتظار نامناسب، نقش بسزایی در کاهش تصادفات رانندگی و مرگ عده زیادی از هموطنان خواهد داشت…

بیشتر بخوانید

بررسی و مشخصات فنی فونیکس FX

مشخصات فنی کیا اسپورتیج 2023 در یک نگاه

تیپ LX EX X-Line
نوع بنزینی هیبریدی پلاگین هیبرید
کلاس بدنه شاسی بلند سایز کوچک
حجم موتور (لیتر) 2.5 1.6 1.6
تعداد سیلندر 4 4 توربو 4 توربو
تعداد سوپاپ 16 16 16
قدرت مجموع (اسب بخار) 187 227 261
گشتاور مجموع (نیوتون متر) 241 350 350
موتور الکتریکی (kW) 66
باتری (kWh) 13.8
گیربکس FWD AWD AWD
سیستم انتقال قدرت 8 اتوماتیک 6 اتوماتیک 6 اتوماتیک
شتاب (ثانیه) 9.3 7.4 6.9
حداکثر سرعت 209 200
مصرف (شهری) 9.4 6.2
مصرف (بزرگراه) 8.4 6.2
مصرف (میانگین) 7.4 6.2 6.7
مصرف سوخت معادل (MPGe) 84
دامنه حرکتی (کیلومتر) 55
زمان شارژ کامل (ساعت) 2
طول (میلی‌متر) 4660
عرض (میلی‌متر) 1864
ارتفاع (میلی‌متر) 1661 1680
فاصله دو محور (میلی‌متر) 2755
فاصله از زمین (میلی‌متر) 180 211 211
وزن (تن) 1.5 1.7 1.9
حجم باک (لیتر) 54 52 42
حجم صندوق عقب (لیتر) 1120 1118 977
یدک کشی (کیلوگرم) 800 700 700
سایز تایر (جلو) 235/65R17 235/60R18 235/55R19
سایز تایر (عقب) 235/65R17 235/60R18 235/55R19
قیمت پایه (دلار) 27.000 32.000 44.000
قیمت پایه (تومان) 1.4 میلیارد 1.6 میلیارد 2.3 میلیارد تومان

گالری تصاویر

[foogallery id=”5615″]

منابع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *