بررسی خودرو, مجله

اشکودا فابیا 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی Skoda Fabia

اشکودا فابیا 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی Skoda Fabia

اشکودا فابیا (Skoda Fabia) نمونه‌ایست در خودروهای کلاس بدنه هاچ بک فوق کوچک شهری ارزانقیمت محصول مشترک آلمان و چک که قرار است وارد بازار ایران گردد. در ادامه ضمن معرفی و بررسی اجمالی، به مرور قیمت و مشخصات فنی اشکودا فابیا 2023 خواهیم پرداخت.

شاید نام برند اشکودا (Škoda) کشور چک برای بسیاری از مخاطبان عام ناشناخته باشد، اما این شرکت یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان جهان بوده که از اوایل قرن 20 میلادی به تولید انواع خودروهای کوچک و کم مصرف مشغول است و در حال حاضر و پس از عبور از تفکرات ایدئولوژیک کمونیستی و سقوط اقتصاد مقاومتی بلوک شرق، از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی فولکس واگن (Volkswagen) آلمان به حساب می‌آید.

محصولات این شرکت با استفاده از مهندسی فولکس واگن، امکانات و ساخت مناسب و استاندارد و قیمت پایین، طرفداران بسیاری داشته و در بسیاری از کشورهای اروپایی، آسیایی، آفریقایی و آمریکای جنوبی عرضه می‌گردد. یکی از محصولات این شرکت که با توجه به قیمت، مصرف و طراحی و ابعاد کوچک مورد توجه بسیاری قرار گرفته و قرار است وارد بازار ایران نیز گردد، اشکودا فابیا 2023 است.

نسل‌های مختلف اشکودا فابیا (Skoda Fabia Generations)

اشکودا فابیا از محصولات نسل نوین پس از فروپاشی کمونیسم این شرکت بوده و اولین بار در نمایشگاه بین المللی خودروی فرانکفورت سال 1999 و به عنوان جایگزینی برای مدل فلیشیا نمایش عموم درآمد.

نسل های اشکودا فابیا | نسل اول

نسل های اشکودا فابیا | نسل اول

این خودرو در سه کلاس بدنه هاچ بک (Hatchback)، سدان (Sedan) و استیشن واگن (Station Wagon یا Estate) تولید می‌شد و با توجه به استفاده از پلتفرم A04 فولکس واگن و ساختار مشابه با مدل‌هایی مانند آئودی A2، فولکس واگن پولو (Polo) و مدل گل (Gol – که در اواسط دهه 80 خورشیدی وارد بازار ایران نیز شده بود) در کنار قیمت پایین و بازه گسترده پیشرانه‌های کم مصرف و اقتصادی، حضوری موفقیت آمیز را تجربه کرد.

نسل های اشکودا فابیا | نسل دوم

نسل های اشکودا فابیا | نسل دوم

دومین نسل فابیا نیز در سال 2007 در نمایشگاه خودروی فرانکفورنت به معرض نمایش عمومی در آمد و در دو کلاس هاچ بک و استیشن واگن راهی بازار شد و مانند نسل اول، حضوری موفق آمیز داشت. این خودروی کوچک در این نسل نیز از پلتفرم مشترکی با محصولات فولکس واگن سود برده و با دامنه گسترده‌ای از موتورها به فروش می‌رسد. نسل دوم فابیا در سال 2010 با یک فیس لیفت و بهینه سازی ظاهری روبرو شده و نمایی مدرن‌تر به خود گرفت.

نسل های اشکودا فابیا | نسل سوم

نسل های اشکودا فابیا | نسل سوم

نسل سوم نیز در دو شکل مانند نسل دوم در سال 2014 میلادی عرضه گردید و تا سال 2021 در خط تولید این شرکت باقی ماند. طراحی فابیا نسل سوم در سال 2019 مورد بازبینی و بهینه سازی قرار گرفت و در سال 2019 به ظاهری جدیدتر به رقابت با هاچ‌بک‌های کوچک اقتصادی بازار پرداخت.

اشکودا فابیا 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی Skoda Fabia

اشکودا فابیا 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی Skoda Fabia

نسل چهارم هاچ بک جدید اشکودا در بازار ایران 1402 با ابعادی بزرگ‌تر و امکانات بیشتر در سال 2021 با استفاده از پلتفرم MQB-A0 فولکس واگن و تنها در گونه هاچ بک در دسترس عموم قرار گرفت و به یکی از محبوب‌ترین خودروهای 2023 در کلاس ارزانقیمت اقتصادی اروپای شرقی تبدیل شد.

بیشتر بخوانید

قیمت لاستیک بارز دولتی

معرفی و مشخصات فنی اشکودا فابیا 2023

اشکودا فابیا 2023 که احتمال حضور آن در بازار ایران وجود دارد متعلق به نسل چهارم این خودروی ساخت کشور چک است. این اتومبیل کوچک، ساختار مشابهی با مدل‌های دیگر گروه فولکس واگن مانند آئودی A1 نسل دوم، سئات ایبیزا (Seat Ibiza) نسل پنجم، فولکس واگن پولو نسل ششم و فولکس واگن تی کراس (T-Cross) ساخته شده و کوچکترین خودرو در لیست محصولات 2023 اشکودا به حساب می‌آید.

نقاط قوت

  • فضای قابل قبول کابین و صندوق عقب نسبت به کلاس بدنه
  • سواری نرم و راحت
  • طراحی بدنه زیبا
  • قیمت پایه بسیار پایین رقابتی

نقاط ضعف

  • عدم ارائه در مدل‌های مجهز به پیشرانه الکتریکی
  • کیفیت متوسط مواد اولیه استفاده شده در ساخت کابین
  • قدرت و قابلیت‌های دینامیکی نسبتا ضعیف

ابعاد

اشکودا فابیا 2023 یک هاچ بک فوق کوچک شهری بوده و طولی در حدود 4.108 میلی‌متر پهنایی در حدود 1.525 میلیتر، ارتفاعی در حدود 1.459 میلیمتر و فاصله دو محور عقب جلویی در حدود 2.564 میلی‌متر دارد.

اشکودا فابیا 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی Skoda Fabia

برای درک بهتر ابعاد فابیا، می‌توان از این لحاظ آن را با نمونه‌هایی مانند پژو 207 با طولی در حدود 3.900 میلی‌متر، هیوندای i20 مدل 2023 با طولی در حدود 4.040 میلی‌متر، پژو 208 مدل 2023 با طولی در حدود 4.055 میلی‌متر، رنو (داچیا) ساندرو با طولی در حدود 4.100 میلی‌متر، برلیانس H320 با طولی در حدود 4.210 میلی‌متر و دانگ فنگ H30 کراس با طولی در حدود 4.310 میلی‌متر مقایسه نمود.

بیشتر بخوانید

بهترین خودروهای هیبریدی 2023

طراحی بدنه و نمای ظاهری

طراحی بدنه اشکودا فابیا 2023 تقریبا مدرن، نسبتا عضلانی و محافظه کارانه بوده و از لحاظ فرم طراحی، شباهت‌هایی با مدل فوکاس (Focus) شرکت فورد داشته و از این لحاظ شاهد پیشرفت چشمگیر نسبت به نسل قبلی خود است.

اشکودا فابیا 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی Skoda Fabia

نمای جلویی اشکودا فابیا 2023

در بخش جلویی، از یک جلوپنجره نسبتا بزرگ با ورودی‌های عمودی به عنوان امضای طراحی مدل‌های اشکودا استفاده شده که هماهنگی قابل قبولی با چراغ‌های نسبتا کشیده اصلی دارد. سپر جلو نیز برجستگی‌هایی غیر اغراق شده داشته که کمک شایانی به هرچه بیشتر عضلانی شدن نما دارد.

اشکودا فابیا 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی Skoda Fabia

نمای جانبی اشکودا فابیا 2023

در بخش جانبی، خط اصلی جانبی به طور مستقیم و با زاویه بسیار کم به سمت عقب و ابتدای چراغ‌ها امتداد یافته که در کنار خط جانبی روی در با یک شکست، بخصوص در تیپ‌های مجهز به رینگ‌های بزرگ، تناسب کافی با ظاهر نسبتا عضلانی بخش جلویی دارد. خط سقف نیز شیب کمتری داشته که فضای بیشتری را برای سرنشینان عقب فراهم خواهد کرد.

اشکودا فابیا 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی Skoda Fabia

نمای عقبی اشکودا فابیا 2023

بخش عقبی مشابه با بسیاری از هاچ‌بک‌های مدرن امروزی، عضلانی‌تر از دو بخش دیگر بوده و با استفاده از چراغ‍های کشیده دوتکه مشابه شاسی بلند اشکودا کامیک 2023 (Kamiq) این شرکت و سپر برجسته و عدم استفاده از ترند خروجی‌های اگزوز پرتعداد و بی استفاده، نمایی قدرتمند و فراتر از توانایی‌های پیشرانه خود دارد.

اشکودا فابیا 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی Skoda Fabia

در مجموع طراحی بدنه اشکودا فابیا 2023 را می‌توان زیبا و متفاوت از دیگر خودروهای موجود در بازار دانست که خصوصا در تیپ‌های بالایی، نمایی بسیار زیباتر از بازه قیمتی خود دارد.

بیشتر بخوانید

قیمت لاستیک کویر دولتی

طراحی کابین و نمای داخلی

طراحی کابین اشکودا فابیا 2023 نیز مانند طراحی بدنه آن هوشمندانه، نسبتا مدرن و محتاطانه است. کابین، طراحی بسیار پیشرفته‌تری نسبت به نسل قبلی داشته و استفاده از صفحات نمایش رنگی لمسی بزرگ و تزئینات مختلف، نمایی مدرن به خود گرفته است. اما در ساخت بخشی از داشبورد، از پلاستیک سخت استفاده شده که علیرغم القای حس ارزان بودن، امری غیر قابل اجتناب در بازه قیمتی به حساب می‌آید.

اشکودا فابیا 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی Skoda Fabia

نمای داخلی اشکودا فابیا 2023

صفحه نمایش اصلی در بخش میانی قرار گرفته که مشابه مدل‌های ساخت مزدا، ظاهری جدا شده از داشبورد دارد. این صفحه در تیپ‌های پایه سایز برابر با 6.5 اینچ داشته که در تیپ‌های بالاتر با یک نمونه 10.25 اینچی جایگزین شده که در کنار صفحه پشت آمپر دیجیتالی سفارشی و سقف پانورامای شیشه‌ای، نمایی بسیار مدرن‌تر به آن می‌بخشد.

اشکودا فابیا 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی Skoda Fabia

سقف پانوراما اشکودا فابیا 2023

پوشش صندلی‌ها نیز که یه صورت دستی تنظیم می‌شوند، در تیپ‌های پایه از پارچه با کیفیت مناسب بوده که با دوخت‌های تیره تزئین شده است. غربیلک فرمان نیز مجهز به کنترلرهای سیستم صوتی و کنترل سرعت بوده و به همراه اهرم تعویض دنده و ترمز دستی با روکشی از چرم پوشیده شده‌اند. فضای درنظر گرفته شده برای محفظه بار و صندوق عقب نیز در حدود 380 لیتر بوده که یکی از بالاترین فضاهای ممکن برای کلاس بدنه بوده و به یکی از نقاط قوت اشکودا فابیا 2023 تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید

بهترین لاستیک ایرانی کدام است؟

موتور و پیشرانه

برای اشکودا فابیا 2023 سه پیشرانه بنزینی ساخت شرکت فولکس واگن در نظر گرفته شده که بسته به بازار هدف بر روی آن نصب و به مشتریان ارائه می‌گردد. تمامی این موتورها باتوجه به قیمت، از نمونه‌های با قدرت محدود و پایین بوده که مصرف سوختی مناسب دارند. این پیشرانه‌ها عبارتند از:

موتور 3 سیلندر 1.0 لیتری MPI

این نمونه، موتور فابیا اشکودا 2023 تیپ پایه است.

اشکودا فابیا 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی Skoda Fabia

موتور اشکودا فابیا 2023 نسخه 3 سیلندر 1.0 لیتری تنفس طبیعی

این پیشرانه 3 سیلندر 1.0 لیتری 12 سوپاپه تنفس طبیعی با حجم دقیق 999 سی سی، توانایی تولید نیرویی در حدود 79 اسب بخار در دور موتور 6.200 دور در دقیقه و حداکثر گشتاوری در حدود 93 نیوتون متر در دور موتور 3.000 دور در دقیقه را دارد. این نیروی تولیدی توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی، به چرخ‌های جلویی (FWD) منتقل می‌گردد.

موتور 3 سیلندر 1.0 لیتری TSI

متداولترین موتور اشکودا فابیا 2023 این نمونه است که در 2 پیکربندی عرضه می‌گردد که عملکرد بهتری نسبت به موتور پایه دارد. گونه اول این موتور 3 سیلندر 1.0 لیتری 12 سوپاپه با حجم دقیق 999 سی سی با استفاده از سیستم پرخوران (توربوشارژر)، نیرویی در حدود 94 اسب بخار در دور موتور 5.000 دور در دقیقه و گشتاوری در حدود 175 نیوتون متر در دور موتور 1.750 دور در دقیقه را تولید می‌کند.

اشکودا فابیا 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی Skoda Fabia

موتور اشکودا فابیا 2023 نسخه 3 سیلندر 1.0 لیتری توربو

گونه دوم توانایی تولید نیرویی در حدود 109 اسب بخار در دور موتور 5.000 دور در دقیقه و گشتاوری در حدود 200 نیوتون متر در دور موتور 1.750 دور در دقیقه را دارد. نیروی تولیدی نیز توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی در مدل‌های 94 اسب بخاری و گیربکس‌های 6 سرعته دستی و یا 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه در مدل‌های 109 اسب بخاری به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد.

موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری TSI

این گونه، قدرتمندترین موتور اشکودا فابیا 2023 بوده که توانایی‌هایی در حد استانداردهای روز جهان دارد. این موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری 16 سوپاپه با استفاده از سیستم توربو و حجم دقیق 1.498 سی سی، توانایی تولید نیرویی در حدود 148 اسب بخار در دور موتور 5.000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور در حدود 250 نیوتون در دور موتور 1.500 دور در دقیقه را دارد. نیروی تولیدی نیز توسط گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه، به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد.

بیشتر بخوانید

بررسی و مشخصات فنی کیا سونت 2023

شتاب و حداکثر سرعت

شتاب اشکودا فابیا 2023 در مدل‌های 3 سیلندر تقریبا بالا بوده و آن را در رده خودروهای کند بازار با معیارهای امروزی قرار می‌دهد. بر اساس آمار و اطلاعات اعلام شده، مدل 79 اسب بخاری کندترین گونه بوده و به زمانی در حدود 15.5 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت نیاز داشته و حداکثر سرعتی در حدود 177 کیلومتر در ساعت دارد. مدل‌های 1.0 لیتری توربو عملکرد بهتری داشته و شتاب اشکودا فابیا 2023 با این پیشرانه‌ها به 10.6 ثانیه و 9.9 ثانیه کاهش و حداکثر سرعت به 191 کیلومتر در ساعت و 203 کیلومتر در ساعت افزایش می‌یابد.

اشکودا فابیا 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی Skoda Fabia

اما سریع ترین گونه، مدل‌های مجهز به موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو بوده که شتاب اشکودا فابیا 2023 را به رقمی در حدود 8.0 ثانیه و حداکثر سرعت آن را به رقمی در حدود 222 کیلومتر در ساعت رسانده که آن را به یک نمونه استاندارد با معیارهای امروزی دنیای خودرو تبدیل می‌کند.

مصرف سوخت

مصرف سوخت اشکودا فابیا 2023 با توجه به ماهیت، در تمامی مدل‌ها پایین است. بر اساس اعداد اعلام شده مصرف سوخت میانگین در گونه‌های مجهز به موتور 1.0 لیتری MPI و 1.0 لیتری توربو پایه، در حدود 5.1 لیتر در هر 100 کیلومتر، 5.5 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی با موتور 1.0 لیتری توربو 109 اسب بخاری و در حدود 5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر به صورت میانگین با موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو است.

البته نحوه برخورد راننده با پدال گاز و کیفیت سوخت بخصوص در موتورهای مجهز به سیستم توربو شارژر نیز تاثیری مستقیم در میزان مصرف سوخت داشته و با توجه به کیفیت سوخت جمهوری اسلامی مصرف سوخت اشکودا فابیا 2023 در ایران رقمی به مراتب بالاتر و در حدود 7.0 لیتر در هر 100 کیلومتر به صورت میانگین خواهد بود.

بیشتر بخوانید

قیمت لاستیک یزد دولتی

تجهیزات رفاهی

با توجه به قیمت پایه پایین، تجهیزات اشکودا فابیا 2023 در تیپ‌های پایه نسبتا پایین بوده و شامل مواردی مانند صفحه نمایش اصلی 6.5 اینچی لمسی رنگی، پشت آمپر آنالوگ، سیستم صوتی با 4 بلندگو، سیستم تهویه مطبوع دستی و اتصال بلوتوث گوشی‌های می‌گردد. اما با توجه به تجربه، تیپ انتخاب شده برای بازار ایران چیزی مشابه با تیپ SE L و Color Edition موجود در کشور چک بوده که برخی از امکانات و تجهیزات موجود در آن به شرح زیر است:

  • رینگ‌های آلیاژی 15 و 16 اینچی
  • تایرهای سایز 185/65R16 و 195/55R16
  • لامپ‌های LED برای چراغ‌های جلویی و عقبی
  • آیینه‌های جانبی الکتریکی مجهز به گرم‌کن
  • ورود و استارت خودرو بدون نیاز به کلید (کی‌لس)
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه
  • صفحه نمایش اصلی 9.2 اینچی لمسی رنگی
  • سیستم صوتی با 6 بلندگوی جداگانه
  • پوشش پارچه‌ای صندلی‌ها
  • سیستم کنترل سرعت (کروز کنترل)
  • 2 خروجی USB در بخش جلویی

ایمنی

این خودرو در بازار اروپا حضور داشته و بنابراین ایمنی اشکودا فابیا 2023 در حد استاندارد پایه این قاره قرار دارد. این خودرو در بررسی‌های موسسه ایمنی وسائل نقلیه اروپا عملکرد قابل قبولی داشته و موفق به کسب امتیاز 85 از 100 در بخش ایمنی سرنشینان بزرگسال، 81 از 100 در بخش سرنشینان خردسال، 70 از 100 در بخش ایمنی عابران پیاده و 70 از 100 در بخش تجهیزات کمکی رانندگی شده است. برخی از امکانات ایمنی و کمکی رانندگی این خودرو در تیپ‌های میانی عبارتند از:

  • 6 کیسه هوای ایمنی
  • سیستم کنترل پایداری الکتریکی خودرو
  • سیستم هشدار برخورد از جلو با ترمز خودکار
  • دوربین کمکی دنده عقب
  • سنسورهای کمکی پارک در بخش عقبی
  • سیستم حفظ مسیر حرکت خودرو بین خطوط جاده
  • سیستم مدیریت فشار باد تایرها

بیشتر بخوانید

بررسی و مشخصات فنی فونیکس FX

تیپ‌های مختلف و قیمت

قیمت اشکودا فابیا 2023 بسته به تیپ، تجهیزات و موتور و گیربکس استفاده شده متفاوت بوده و در بازار کشور چک در بازه قیمتی 390.000 کرون (در حدود 18.000 دلار معادل 900 میلیون تومان با دلار 50 هزار تومانی در زمان نگارش) در تیپ پایه با موتور 3 سیلندر MPI و گیربکس 5 سرعته دستی تا 610.000 کرون (در حدود 28.500 دلار معادل 1.4 میلیارد تومان) در تیپ Monte Carlo با موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو و رینگ‌های 18 اینچی آلیاژی با و تایرهای سایز 215/40R18 قرار می‌گیرد.

قیمت اشکودا فابیا 2023 در انگلستان

تیپ‌ها و قیمت اشکودا فابیا 2023 در بازار کشور انگلستان نیز به شرح زیر است:

  • تیپ SE Comfort با موتور 3 سیلندر 1.0 لیتری MPI و گیربکس 5 سرعته دستی با قیمتی در حدود 18.600 پوند (1.2 میلیارد تومان)
  • تیپ Color Edition با موتور 3 سیلندر 1.0 لیتری MPI و گیربکس 5 سرعته دستی با قیمتی در حدود 19.300 پوند (1.2 میلیارد تومان)
  • تیپ Color Edition با موتور 3 سیلندر 1.0 لیتری 94 اسب بخاری و گیربکس 5 سرعته دستی با قیمتی در حدود 20.000 پوند (1.2 میلیارد تومان)
  • تیپ Color Edition با موتور 3 سیلندر 1.0 لیتری 94 اسب بخاری و گیربکس 6 سرعته دستی با قیمتی در حدود 20.200 پوند (1.3 میلیارد تومان)
  • تیپ Color Edition با موتور 3 سیلندر 1.0 لیتری 109 اسب بخاری و گیربکس 7 سرعته اتوماتیک با قیمتی در حدود 21.200 پوند (1.3 میلیارد تومان)
  • تیپ SE L با موتور 3 سیلندر 1.0 لیتری توربو 109 اسب بخاری و گیربکس 6 سرعته دستی با قیمتی در حدود 21.200 پوند (1.3 میلیارد تومان)
  • تیپ Monte Carlo با موتور 3 سیلندر 1.0 لیتری 109 اسب بخاری و گیربکس 6 سرعته دستی با قیمتی در حدود 22.000 پوند (1.4 میلیارد تومان)
  • تیپ SE L با موتور 3 سیلندر 1.0 لیتری توربو 109 اسب بخاری و گیربکس 7 سرعته اتوماتیک با قیمتی در حدود 22.200 پوند (1.4 میلیارد تومان)
  • تیپ Monte Carlo با موتور 3 سیلندر 1.0 لیتری 109 اسب بخاری و گیربکس 7 سرعته اتوماتیک با قیمتی در حدود 23.000 پوند (1.4 میلیارد تومان)
  • تیپ Monte Carlo با موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری 148 اسب بخاری و گیربکس 7 سرعته اتوماتیک با قیمتی در حدود 25.000 پوند (1.6 میلیارد تومان)

قیمت در دیگر بازارها

قیمت اشکودا فابیا 2023 در بازار کشور نیوزیلند نیز در حدود 41.000 دلار نیوزیلند (در حدود 1.4 میلیارد تومان) بوده و این خودرو در این کشور تنها در تیپ Monte Carlo و با موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو ارائه می‌گردد. این هاچ بک کوچک در بازار کشور شیلی با رقمی مابین 16 میلیون تا 21 میلیون پزو (در حدود 1 تا 1.3 میلیارد تومان) به فروش می‌رسد.

قیمت اشکودا فابیا 2023 در بازار کشور آلمان نیز تقریبا مشابه به دیگر بازارها بوده و این خودرو با رقمی مابین 15.500 یورو (در حدود 850 میلیون تومان) در تیپ پایه Easy با موتور 3 سیلندر MPI و گیربکس دستی تا 27.500 یورو (در حدود 1.5 میلیارد تومان) در تیپ Monte Carlo با موتور 148 اسب بخاری و گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه عرضه می‌گردد.

قیمت اشکودا فابیا 2023 در ایران

هنوز قیمت اشکودا فابیا 2023 در ایران به صورت رسمی اعلام نشده اما بر اساس مقایسه دیگر نمونه های وارداتی، رقم درخواستی برای این خودرو قطعا کمتر از 2 میلیارد تومان نبوده که عددی به مراتب فراتر از توانایی‌ها و امکانات آن است.

قیمت تمام شده این خودرو در صورت واردات مدل‌های 1.0 لیتری و پرداخت عوارض مختلف، با توجه به اخذ ارز 28.500 تومانی رقمی در حدود 800 تا 900 میلیون تومان بوده و مابقی مبالغ دریافتی، نصیب واردکننده، مجوزدهندگان، نهادهای بی‌ربط و مسئولین متعدد خواهد شد.

بیشتر بخوانید

گران ترین خودروهای 2023

رقبا

از رقبای اشکودا فابیا 2023 در بازارهای جهانی هاچ‌بک‌های ارزانقیمت می توان به نمونه‌های زیر اشاره نمود:

  1. سئات ایبیزا با قیمت پایه‌ای در حدود 19.000 دلار
  2. کیا ریو هاچ‌بک با قیمت پایه‌ای در حدود 20.000 دلار
  3. فولکس واگن پولو با قیمت پایه‌ای در حدود 20.000 دلار
  4. اپل کورسا با قیمت پایه‌ای در حدود 21.000 دلار
  5. هیوندای i20 با قیمت پایه‌ای در حدود 23.000 دلار
  6. رنو کلیو با قیمت پایه‌ای در حدود 24.000 دلار
  7. پژو 208 با قیمت پایه‌ای در حدود 25.000 دلار
  8. فورد فیستا با قیمت پایه‌ای در حدود 25.000 دلار

سخن آخر

اشکودا فابیا 2023 با توجه به معیارهای خبرنگاران صنعت خودرو و با در نظر گرفتن توانایی‌های موتور، امکانات و تجهیزات رفاهی و سیستم‌های کمکی رانندگی و ایمنی در دنیای مدرن و اقتصاد آزاد امروز، به هیچ عنوان یک خودروی “خوب” به حساب نمی‌آید و با توجه به مبلغ پرداختی، نمونه‌ای‌ست مناسب برای افراد با درآمد کم و یا جوانانی که به تازگی موفق به کسب گواهینامه شده‌اند. اما با توجه به محدودیت‌های ابلهانه اعمال شده در قوانین فعلی ایران در کنار ناکارآمدی دولت در حفظ ارزش پول ملی، این هاچ‌بک ارزانقیمت تبدیل به نمونه‌ای لوکس برای قشر رو به زوال متوسط جامعه شده است.

اشکودا فابیا 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی Skoda Fabia

در بهترین حالت، فابیا را می‌توان نمونه‌ای مناسب برای ترددهای داخل شهری و به عنوان خودروی دوم خانواده دانست که با توجه به ابعاد و مصرف کم، قابلیت مانو در شهرهای شلوغ امروزی را به استفاده کنندگان داده و با بهره گیری از استانداردهای پایه ایمنی، رانندگی کم خطری را برای آنها رقم می‌زند…

مشخصات فنی اشکودا فابیا 2023

تیپ Ambition Style Monte Carlo
کلاس بدنه هاچ بک فوق کوچک شهری
حجم موتور (لیتر) 1.0 1.0 1.5
تعداد سیلندر 3 3 توربو 4 توربو
تعداد سوپاپ 12 12 16
قدرت (اسب بخار) 78 109 148
گشتاور (نیوتون متر) 93 200 250
گیربکس 5 دستی 7 اتوماتیک 7 اتوماتیک
سیستم انتقال قدرت FWD
شتاب (ثانیه) 15.5 9.9 8
حداکثر سرعت 177 203 222
مصرف (شهری)
مصرف (بزرگراه)
مصرف (میانگین) 5.1 5.2 5.5
طول (میلی‌متر) 4108
عرض (میلی‌متر) 1525
ارتفاع (میلی‌متر) 1459
فاصله دو محور (میلی‌متر) 2564
فاصله از زمین (میلی‌متر) 145 138
وزن (تن) 1.2 1.3
حجم باک (لیتر) 40
حجم صندوق عقب (لیتر) 380
یدک کشی (کیلوگرم) 550
سایز تایر (جلو) 185/65R15 195/55R16 215/45R17
سایز تایر (عقب) 185/65R15 195/55R16 215/45R17
قیمت پایه (دلار) 17000 24000 28000
قیمت پایه (تومان) 870 میلیون 1.2 میلیارد 1.4 میلیارد

گالری تصاویر اشکودا فابیا 2023

[foogallery id=”5461″]

منابع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *