اخبار

افزایش 20 درصدی قیمت مصوب لاستیک : تایرهای سواری و شاسی بلند ایرانی در آذر 1402

افزایش قیمت تایرهای بارز

قیمت لاستیک‌های سواری و شاسی بلند تولید کارخانجات ایرانی بار دیگر افزایش یافت. این افزایش 20 درصدی قیمت مصوب لاستیک توسط برخی از تولیدکنندگان در وب‌سایت‌های رسمی منعکس شده و برخی دیگر نیز با عدم اطلاع رسانی، موجب سردرگمی خریداران و ایجاد مشکلات متعدد برای نمایندگان رسمی شده‌اند.

تایر خودرو یا به گویش عام لاستیک ماشین، با توجه به سیاست‌های غریب حکومت درخصوص تخصیص ارز و گستردگی مصرف، به یک کالای استراتژیک تبدیل شده و به دلیل عرضه خارج از شبکه برخی نهادهای خاص، شاهد تشکیل دوباره صف‌های طولانی در مراکز مجاز عرضه لاستیک شده است.

این کالا، نزدیک به یک سال بود که با توجه به افزایش قیمت ارز و هزینه‌های جاری شاهد افزایش قیمت نبود و عدم سودآوری مناسب برای تولیدکنندگان، موجب کاهش اسمی تولید و افزایش قیمت آن در بازار آزاد شده بود.

 

افزایش 20 درصدی قیمت مصوب لاستیک بارز، کویر، یزدتایر

افزایش 20 درصدی قیمت مصوب لاستیک های سواری و شاسی بلند بارز، کویر، یزدتایر

با توجه به اطلاعات موجود و افزایش 20 درصدی قیمت مصوب لاستیک قیمت برخی از تایرهای پرمصرف در بازار که با قیمت مصوب در نمایندگی های مجاز فروش لاستیک بارز دولتی به مشتریان عرضه می‌گردد، به این ترتیب است:

لاستیک 165/65R13 یکی از پرمصرف‌ترین تایرهای موجود در بازار بوده که مناسب خودروهای خانواده پراید است. قیمت لاستیک 165/65R13 بارز گل P660 پیش از افزایش قیمت با محاسبه کرایه حمل و مالیات بر ارزش افزوده رقمی در حدود 1 میلیون 291 هزار تومان که این رقم پس از افزایش 20 درصدی قیمت مصوب لاستیک به رقمی در حدود 1 میلیون و 540 هزار تومان رسیده است.

دیگر تایر پرمصرف بازار، لاستیک 175/60R13 بارز است که تایر پهن مناسب خانواده پراید به حساب می‌آید. قیمت لاستیک 175/60R13 بارز پیش این در حدود 1 میلیون و 371 هزار تومان بود که این رقم پس از افزایش قیمت به رقمی در حدود 1 میلیون 650 هزار تومان رسیده است.

 

بیشتر بخوانید:

قیمت لاستیک بارز دولتی : نرخ مصوب فروش تایر بارز در نمایندگی های مجاز

بهترین لاستیک ایرانی کدام است؟ بررسی تایرهای داخلی از لحاظ قیمت، دوام و نرمی

 

لاستیک 185/65R14 نیز که مناسب خودروهای خانواده پژو بوده و به عقیده بسیاری بهترین لاستیک ایرانی از لحاظ دوام برای این اتومبیل ها به حساب می آید، پیش از افزایش 20 درصدی قیمت مصوب لاستیک قیمتی در حدود 1 میلیون و 700 هزار تومان داشت که در حال حاضر با رقمی در حدود 2 میلیون و 40 هزار تومان در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

تایرهای تولید دیگر شرکت‌ها نیز وضعیتی مشابه داشته و به عنوان مثال تایر 165/65R13 شرکت یزد تایر که پیش از این در لیست قیمت لاستیک یزد دولتی شاهد برچسب قیمتی در حدود 1 میلیون و 250 هزار تومان بود، در حال حاضر در نمایندگی های فروش این شرکت با رقمی در حدود 1 میلیون و 510 هزار تومان به مشتریان عرضه می‌گردد.

نحوه محاسبه قیمت مصوب تایر

این تصور نادرست برای برخی از خریداران وجود داشته که توزیع کنندگان رسمی تایر، سود سرشاری از فروش به دست آورده و یا ارقام درج شده در برخی سایت‌ها، با نرخ قیمت رسمی تفاوت دارد. برای همین آگاهی از نحوه محاسبه قیمت مصوب دید بهتری به خریداران خواهد داد.

شرکت های تولیدکننده، به عنوان مثال شرکت بارز، تایر پرایدی را با قیمتی برابر با 6.041.946 ریال در قالب سبدهای از پیش تعیین شده به نمایندگان پیشنهاد می‌دهند. خریداران با پرداخت این مبلغ، بعلاوه 2% کرایه حمل و 9% مالیت بر ارزش افزوده، هزینه خرید را در حدود یک ماه قبل از تحویل پرداخت نموده که این عدد به رقمی در حدود 6.717.434 ریال افزایش می‌یابد.

سود رسمی برای خرده فروشی نیز در حدود 15% بوده که رقم را به 7.725.051 ریال افزایش می دهد. رقم پرداختی نهایی برای خریداران برای هر جفت در حدود 15.450.102 ریال بوده و سود فروشنده با پیش پرداخت برای هر جفت بدون محاسبه مالیات سالیانه و هزینه‌های نگهداری، در حدود تنها 200 هزار تومان خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

قیمت لاستیک کویر دولتی

نمایندگی های رسمی لاستیک کویر دولتی

منابع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *