بررسی خودرو, تاریخی, مجله

خودروی کلاسیک چیست؟ آشنایی با انواع خودروهای کلاسیک و اتومبیل های قدیمی

خودروی کلاسیک چیست؟ آشنایی با انواع خودروهای کلاسیک و اتومبیل های قدیمی

خودروی کلاسیک چیست و به کدام گروه از اتومبیل‌ها اطلاق می‌گردد؟ در این نوشته ضمن آشنایی با انواع خودروهای کلاسیک و آنتیک و کلکسیونی با طبقه بندی آنها از لحاظ قدمت و توانایی‌ها و امکانات آشنا خواهیم شد.

برای طیف گسترده‌ای از افراد جامعه، خودرو یک وسیله صرفا کاربردی بوده و هیچ استفاده‌ای جز انتقال سرنشینان از مبدا به مقصد ندارد. صنعت خودروی ایران هم بر اساس توجه به خواسته‌های این قشر و در کنار شرایط اسف‌بار اقتصادی، تولید نمونه‌هایی را در دستور کار خود قرار داده که از پایین‌ترین سطح استانداردهای جهانی حتی دهه‌های پیش کشورهای متمدن و صاحب صنعت هم برخوردار نیستند و نماد کاملی از حرکت رو به زوال صنعت خودرو سازی به حساب می‌آید.

اما همه مخاطبان اتومبیل چنین تفکری نداشته و افرادی هم هستند که معنای عمیق‌تری برای این ماشین پیچیده قائل بوده و از آن به عنوان یک شی باارزش یاد می‌کنند. این افراد که شامل متخصصان و روزنامه نگاران خودرویی (نه مترجمان عموما کم سن و سالی که از درک کوچکترین مسائل مربوط به خودرو عاجز بوده و تنها توانایی آنها، ترجمه متون با اشتباهات بزرگ و کوچک از مجلات معتبر اروپایی و آمریکایی است و متاسفانه بخش بزرگی از نویسندگان خودرویی در بستر وب فارسی را تشکیل می‌دهند)، مجموعه‌داران و علاقمندان متعصب این صنعت بوده و بطور کل دسته‌بندی متفاوتی را برای خودروها قائل هستند.

این اتومبیل ها که شامل نمونه های قدیمی بوده و به طور عام با عنوان خودروی کلاسیک شناخته می شوند، گونه‌ای از اتومبیل های قدیمی بوده که به نوعی تداعی کننده خاطرات و پیشرفت تکنولوژی در بخش خاصی از دوران این صنعت هستند.

خودروی کلاسیک یا اتومبیل کلاسیک چیست به کدام یک از انواع اتومبیل اطلاق می‌گردد؟

تعریف انواع خودروهای قدیمی | انواع ماشین های کلاسیک، آنتیک و کلکسیونی

برای اکثر مردم، خودروهای کلاسیک، خودروهای آنتیک ، یا کلکسیونی تفاوت چندانی با هم نداشته و از همه آنها با عنوان ماشین های قدیمی یاد می کنند. اما هرچند برای تعیین دسته‌بندی و طبقه‌بندی انواع خودرو، وحدت کلامی بین متخصصان وجود نداشته و هر انجمن و تشکیلات مرتبط با این بخش، طبقه‌بندی مخصوص به خود را ارائه می‌کند، اما استانداردهایی وجود داشته که این خودروهای قدیمی را از همدیگر متمایز می‌کنند.

خودروی کلاسیک چیست؟ آشنایی با انواع خودروهای کلاسیک و اتومبیل های قدیمی

در وهله اول، هر اتومبیل به صرف قدیمی بودن در دسته خودروهای کلاسیک یا آنتیک یا کلکسیونی قدیمی قرار نمی‌گیرد و نمونه موردنظر می‌بایست در زمان خود حرفی تازه حداقل در یک زمینه شامل طراحی بدنه، موتور و پیشرانه، سیستم انتقال قدرت، امکانات و تجهیزات ایمنی و … برای ارائه داشته باشد. علاوه بر این بیشتر خودروهای دارای این خصوصیات، نمونه‌های اسپرت دوران خود بودند که به صورت دو در عرضه می‌شدند. به عنوان مثال خودروهایی مانند خاندان پرتعداد ارابه‌های مرگ داخلی شامل پراید و سمند، هیچگاه توانایی شناخته شدن به عنوان یک اتومبیل کلاسیک را نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید

قیمت مصوب لاستیک دولتی 1402

انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی

به طور کلی و بر اساس خصوصیات و بنابر تجربه شخصی 2دهه‌ای در زمینه صنعت اتومبیل، خودروهای قدیمی یا به اصطلاح خودروهای کلاسیک موجود در بازار را می‌توان به 3 دسته کلی تقسیم کرد که هر کدام با ویژگی‌ها و خصوصیاتی متفاوت که تاثیر گذارترین آنها سال ساخت، قیمت و سابقه تاریخی است، از دیگر نمونه‌ها قابل تشخیص است:

  • خودروهای کلاسیک یا Classic Cars
  • خودروهای آنتیک یا Antique Cars
  • خودروهای کلکسیونی یا Vintage Cars

خودروهای کلاسیک | بهترین اتومبیل های کلاسیک جهان

خودروهای کلاسیک یا Classic Cars

اولین دسته از خودروهای قدیمی موجود در بازار خودروهای کلاسیک یا Classic Cars هستند که جدیدترین اتومبیل ها در گروه خودروهای قدیمی ارزشمند به حساب می آیند. تعریف واحدی برای مشخص شدن یک خودروی کلاسیک وجود نداشته اما اجماع متخصصان بر این است که یک نمونه که با برچسب خودروی کلاسیک مشخص می‌شود، در حدود 2 دهه از ساخت آن گذشته باشد. بنابراین اولین فاکتور برای اطلاق لقب خودروی کلاسیک به اتومبیل قدیمی بدون توجه به دیگر پارامترها و شرکت و کشور سازنده و تکنولوژی های استفاده شده این است که قبل از سال 2000 میلادی وارد بازار شده باشد.

بر اساس تعاریف و استانداردهای موجود، بازه سنی خودروهای موجود در رده اتومبیل های کلاسیک شامل خودروهای ساخت سال 1975 میلادی به بعد بوده و شامل اتومبیل های دهه‌های 80 و 90 میلادی نیز می‌گردد. به این ترتیب دو گونه دیگر از انواع خودروهای قدیمی آنتیک و کلکسیونی نیز با توجه به ساخت و عرضه پیش از هزاره جدید، قابلیت شناخته شدن به عنوان یک ماشین کلاسیک را خواهند داشت. از شاخص‌ترین انواع و بهترین خودروهای کلاسیک این گروه  می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

بهترین خودروهای کلاسیک دهه 70 و 80 و 90

ماشین های کلاسیک این گروه شامل نمونه های ساخت سال 1975 میلادی به بعد بوده که از توانایی‌ها و امکانات خاصی سود می‌بردند. در این سال‌ها باتوجه به بحران سوخت، صنعت خودروی ایالات متحده آمریکا وارد دوران نزول خود شده و فضایی را برای حضور رقبای اروپایی که دوران رکود پس از جنگ را پشت سر گذاشته بودند، فراهم نموده بود. در این دهه، خودروسازان ژاپنی نیز با تکیه بر قیمت مناسب و امکانات قابل قبول خود، وارد بازار جهانی شدند.

محصولات شاخص این دوران، بیشتر شامل نمونه‌های ساخت دهه 70 بودند که ترکیبی از حس و حال نوستالژیک و امکانات جدید و مدرن روز را در اختیار سرنشینان و راننده قرار می‌دادند. در این سال‌ها نمونه‌هایی ساخت آلمان مانند فولکس واگن گلف، مدل‌های مختلف ب ام و وارد بازار شده و با تکیه بر کیفیت ساخت بالاتر و مصرف سوخت کمتر در کنار امکانات بیشتر، عرصه رقابت را بر پرسابقه‌های این صنعت تنگ‌تر کردند. محصولات ژاپنی ساخت شرکت‌های تویوتا، مزدا و داتسون (یکی از زیرمجموعه‌های فعلی نیسان) هم برای اولین بار پا را فراتر از قاره کهن گذاشته و وارد بازارهای جهانی شدند.

قیمت‌گذاری انواع خودروهای کلاسیک

قیمت این گونه از انواع خودروهای کلاسیک ارتباط مستقیم با شرایط نگهداری، سلامت بدنه، اصالت قطعات و بخصوص میزان کارکرد یا حضور در رویداد یا فیلم را داشته و قابلیت قرار گرفتن در بازه‌ای از 10.000 دلار تا چند صد هزار دلار را دارد. برخی از بهترین اتومبیل های کلاسیک این دوران که با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ورود ابزاری به نام کامپیوتر به این صنعت، طراحی مدرن‌تر و امکانات پیشرفته‌تری نسبت به پیشینیان خود داشتند، عبارتند از:

بهترین خودروهای کلاسیک | جگوار XJ-S

بهترین خودروهای کلاسیک | جگوار XJ-S

جگوار XJS

جگوار XJS یک نمونه در کلاس بدنه خودروهای گرند تورر (Grand Tourer) یا GT بود که در سال 1975 میلادی توسط شرکت پورشه آلمان وارد بازار گردید. XJS جایگزین مدل افسانه‌ای E-Type بود و می‌توان آن را جد مدل XJ فعلی که سال 2019 میلادی از خط تولید خارج شد و برادر سدان لوکس XJ دهه 70 موجود در بازار دانست. این خودروی لوکس و گرانقیمت انگلیسی در دو گونه سقف ثابت و سقف متحرک تولید می شد. موتور استفاده شده یک پیشرانه قدرتمند 12 سیلندر خورجینی 5.3 لیتری تنفس طبیعی بود که توانایی تولید نیرویی در حدود 289 اسب بخار را داشت.

[foogallery id=”1923″]

طراحی آئرودینامیک و شتاب 0 تا 100 در حدود 7 ثانیه‌ای، حداکثر سرعت بیش از 240 کیلومتر در ساعت و کیفیت ساخت بالا عواملی بودند از آن را در رده بهترین خودروهای کلاسیک دهه 70 قرار دادند. جگوار XJS در حال حاضر و در حراجی خودروهای کلاسیک بسته به سلامت بدنه، اتاق و پیشرانه با قیمتی مابین 18.000 دلار تا 60.000 دلار (مابین 550 تا 1.8 میلیارد تومان با دلار 30.000 تومانی فعلی) به فروش می‌رسد.

بهترین خودروهای کلاسیک | شورولت کامارو

بهترین خودروهای کلاسیک | شورولت کامارو

شورولت کامارو

شورولت کامارو یکی از بهترین و محبوب ترین خودروهای عضلانی کوچک تاریخ است که مدل‌های نسل دوم آن مابین سال‌های 1970 تا 1981 در خط تولید شرکت شورولت آمریکا قرار داشت. این خودرو با توجه به بازه زمانی تولید علاوه بر قرار گرفتن در رده خودروهای کلاسیک توانایی شناخته شدن به عنوان یکی از خودروهای آنتیک را نیز دارد. مدل‌های نیمه دوم دهه 70 کامارو از موتورهای بلوک کوچک 6 سیلندر و 8 سیلندر خورجینی بهره می‌بردند که نیرویی مابین 105 تا 185 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌داد.

[foogallery id=”1925″]

طراحی بسیار جذاب و اسپرت در کنار عملکرد مناسب و همچنین حضور در فیلم‌های سینمایی، کامارو نسل 2 را به یکی از چهره‌های شاخص اتومبیل‌های کلاسیک تبدیل نموده است. قیمت این خودرو در سال تولید پس از 1975 بسته به شرایط و کارکرد، در وب‌سایت‌ها و حراجی‌های مخصوص به انواع خودروهای کلاسیک رقمی مابین 10.000 تا 50.000 دلار (300 میلیون تا 1.5 میلیارد تومان) در شرایط عادی بوده و بسیار پایین از از نمونه‌های نسل قبل است که در رده خودروهای آنتیک قرار می‌گیرد. شورولت کامارو در بازار ماشین های کلاسیک ایران نیز حضور داشته و با قیمتی در حدود 500 میلیون تا 1 میلیارد تومان بین کلکسیونرها و آمریکایی سوارها معامله می‌شود.

بیشتر بخوانید

قیمت لاستیک بارز دولتی

بهترین خودروهای کلاسیک | تویوتا سلیکا

بهترین خودروهای کلاسیک | تویوتا سلیکا

تویوتا سلیکا

تویوتا سلیکا نسل اول یکی از اولین خودروهای ژاپنی بود که حضوری قدرتمند در خارج از مرزهای آسیا و بازارهای جهانی داشت. مدل GT این خودرو در سال 1976 موفق به کسب عنوان بهترین خودروی آمریکا از طرف مجله Motor Trends گردید و توانست به جایگاهی خاص در بین انواع خودروهای کلاسیک دست یابد. سلیکا را که می‌توان جد بزرگ مدل GT86 و GR86 فعلی دانست، در سال 2006 از خط تولید تویوتا خراج و جای خود را به نمونه‌های جدیدتر داد.

[foogallery id=”1926″]

پیشرانه‌های موجود برای سلیکا با توجه به رویکرد ژاپن در ساخت خودروهای کم‌مصرف، ضعیف تر از دیگر نمونه های حاضر در لیست انواع اتومبیل های کلاسیک بود و شامل نمونه های  4 سیلندر 1.4 لیتری تا 2 لیتری می‌گردید. قدرتمندترین موتور موجود در نمونه‌های عادی تقویت نشده برای مسابقات رالی، موتور موجود برای مدل GT Liftback بود که نیرویی در حدود 118 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌داد. سلیکا یکی از ارزان ترین نمونه های موجود در حراجی های انواع خودروهای کلاسیک بوده که در بالاترین حد و شرایط قیمتی مابین 8.000 تا 30.000 دلار (240 میلیون تا 900 میلیون تومان) دارد.

 

بهترین خودروهای کلاسیک | پورشه 928

بهترین خودروهای کلاسیک | پورشه 928

پورشه 928

پورشه 928 هم یکی از بهترین تولیدات پورشه در کلاس GT بود که مابین سال‌های 1977 تا 1995 در خط تولید این شرکت قرار گرفت و با تکیه بر عملکرد مثال زدنی اسپرت در کنار راحتی فوق‌العاده سرنشینان در داخل کابین، به پرفروش‌ترین محصول این شرکت تبدیل شد. 928 را می‌توان جد بزرگ پورشه پانامرا فعلی و آغازگر مسیر این شرکت در راه تولید خودروهای بزرگ دانست. پیشرانه 928 یک نمونه V8 تنفس طبیعی با حجم 4.5 لیتر بود که نیرویی در حدود 219 اسب بخار را تولید می‌کرد.

[foogallery id=”1924″]

پورشه 928 توانایی رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون در زمانی در حدود 5.1 ثانیه و حداکثر سرعت 273 کیلومتر در ساعت را داشته که حتی با معیارهای امروزی نیز رقمی قابل قبول و سریع به حساب می‌آید. این اتومبیل در وب‌سایت‌هایی مانند ClassicCars یا Hemmings که یکی از بزرگترین بازارها برای خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک به حساب می‌آیند، با توجه به وضعیت، موتور، سال ساخت و تاریخچه با رقمی از 10.000 دلار (300 میلیون تومان) تا 300.000 دلار (9 میلیارد تومان) عرضه می‌گردد.

بیشتر بخوانید

قیمت لاستیک کویر دولتی

دیگر نمونه‌های شاخص خودروهای کلاسیک

ماشین های ارزشمند و کلکسیونر پسند این دهه بسیار متنوع و خاص بوده که نام بردن از تمامی آنها و اشاره به محصولات مختلفی که صلاحیت شناخته شدن به عنوان بهترین خودروهای کلاسیک دهه های 70 و 80 و 90 را دارند،با توجه به سلیقه و عادات نسل جدید در مطالعه متون طولانی، از حوصله مخاطب خارج بوده و نیازمند مطلبی جداگانه است.

[foogallery id=”1927″]

از دیگر نمونه های انواع خودروهای کلاسیک این گروه که شامل بسیاری از سوپراسپرت‌های قدیمی و نمونه‌های لوکس می‌گردد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شورولت کوروت
  • ب ام و 3.0 CSL
  • لانچیا بتا اسپایدر
  • آئودی کواترو
  • ب ام و M3
  • فراری تستاروسا
  • لامبورگینی کانتاش

خودروهای کلاسیک | بهترین اتومبیل های آنتیک جهان

خودروهای آنتیک یا Antique Cars

دومین گونه از انواع خودروهای کلاسیک خودروهای آنتیک یا Antique هستند. بر اساس تعاریف و استانداردهای موجود، خودروهای آنتیک زیرمجموعه‌ای از انواع خودروهای کلاسیک بوده که پیش از سال 1975 میلادی ساخته شده باشند. شرایط ظاهری و پیشینه تاریخی در این مدل‌ها اهمیت بیشتری داشته و طبیعتا قیمت و ارزش بالاتری دارند. بسیاری از خودروهای عضلانی آمریکایی دوران اوج این کشور و سوپراسپرت‌های اروپایی را می‌توان در این رده از انواع خودروهای کلاسیک قرار داد.

در این دوران، صنعت خودروسازی محدود به چند کشور خاص صنعتی در اروپا شامل آلمان، انگلستان، فرانسه و ایتالیا و غول‌های خودروسازی آمریکایی بود و هنوز اثری از اتومبیل‌های آسیایی به چشم نمی‌خورد طراحی ظاهری نیز در دوران گذار به سر برده که ترکیبی از نمای خودروهای عتیقه کلکسیونی با المان‌های طراحی مدرن را به نمایش می‌گذارد.

بهترین ماشین های آنتیک

البته با توجه به عمر نزدیک به نیم قرن خودروهای آنتیک، نحوه نگهداری، اصالت قطعات، دفترچه‌های مخصوص تعویض قطعات و مواد مصرفی و حتی روش و کیفیت بازسازی تاثیر بسیاری بر قیمت آنها داشته که در برخی موارد قیمت آنها را به رقمی در حدود چند ده میلیون دلار هم می‌رساند. متاسفانه برخی از تولیدکنندگان اتومبیل های آنتیک فعلی، دیگر وجود خارجی مستقل نداشته و یا به تملک دیگر شرکت‌های خودروسازی درآمده‌اند. از جذاب‌ترین نمونه‌های اتومبیل های آنتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پونتیاک GTO

مدل‌ GTO در کنار مدل TransAM یکی از محبوب‌ترین خودروهای عضلانی آمریکایی بود که اولین بار در سال 1964 میلادی وارد بازار شد و به رقابت با حریفان هم ملیتی خود گردید. چهارمین نسل GTO هم سال 1974 میلادی وارد بازار شد و ورود نسل پنجم و آخرین نسل GTO در سال 2005 پیش حذف برند پونتیاک از محصولات جنرال موتورز، با 3 دهه تاخیر همراه بود. موتورهای موجود برای GTO مدل 1964 که در 2 مدل دو در کوپه و کانورتیبل عرضه می‌شدند، دو موتور 8 سیلندر خورجینی به حجم‌های 6.4 لیتر و 6.6 لیتر بودند که نیرویی در حدود 325 و 348 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌داد.

[foogallery id=”1928″]

یک گونه از GTO نیز با کد The Judge در سال 1969 با یک فیس‌لیفت جدید و زیبا ساخته شد که به دفعات در سریال‌های تلویزیونی حاضر شد که طبیعتا قیمتی بالاتر از مدل‌های عادی دارد. این خودروی آنتیک که از سیستم فرمان هیدرولیک که یک تکنولوژی انقلابی در دهه 60 در صنعت خودروسازی به حساب می‌آمد، در حراجی های مخصوص فروش انواع اتومبیل های کلاسیک با رقمی مابین 50.000 دلار تا 120.000 دلار (مابین 1.5 تا 3.6 میلیارد تومان) در مدل‌های عادی و تا 250.000 دلار (نزدیک به 7.5 میلیارد تومان) در مدل‌های سال 1969 کد The Judge داد و ستد می‌گردد.

بهترین خودروهای کلاسیک | ب ام و 2002

بهترین خودروهای کلاسیک | ب ام و 2002

ب ام و 2002

ب ام و 2002 یکی از محبوب ترین اتومبیل های کلاسیک آنتیک تاریخ صنعت خودروسازی جهان است که پدرخوانده خودروهای اسپرت سری 3 فعلی ب ام و به حساب می‌آید. این خودرو که متعلق به سری 02 ب ام و است، اولین بار در سال 1966 با کد 1600/1602 راهی بازار شد. مدل 2002 که در سال 1968 وارد بازار گردید، یکی از بهترین اتومبیل های تاریخ نیز بوده که از یک موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری با قدرتی در حدود 100 اسب بخار سود می‌برد.

شاید در نگاه اول این رقم، رقم قابل توجهی به نظر نیاید اما با در نظر گرفتن سال تولید و وزن بسیاری پایین 1 تنی و سیستم تعلیق نرم و گیربکس دقیق، قابلیت‌های دینامیکی فوق العاده‌ای به آن می‌بخشید. این اسپرت کوچک آلمانی در حال حاضر در حراجی‌های انواع اتومبیل های کلاسیک آنتیک باراز، با قیمتی در حدود 30.000 دلار (900 میلیون تومان) برای مدل‌های عادی دهه 60 و تا نزدیک به 100.000 دلار (3 میلیارد تومان) برای مدل‌های توربو اوایل دهه 70 قیمت گذاری می‌شود.

بیشتر بخوانید

قیمت لاستیک یزد دولتی

بهترین خودروهای کلاسیک | مرسدس بنز 300

بهترین خودروهای کلاسیک | مرسدس بنز 300

مرسدس بنز 300SL

مرسدس بنز 300SL نه تنهای یکی از محبوب ترین خودروها و اتومبیل های کلاسیک بازار به حساب می‌آید، بلکه با تکیه بر فرم طراحی نوآورانه و خاص خود در رده زیباترین خودروهای تاریخ نیز قرار می‌گیرد. این خودرو اسپرت در سال 1954 تولید شد و تا اواسط دهه 60 کمتر از 7000 دستگاه از آن در کلاس‌های بدنه کوپه و رودستر راهی خیابان‌ها گردید.

مرسدس 300SL که یکی از سوپراسپرت های آنتیک تاریخ صنعت خودروسازی جهان است، با استفاده از پیشرانه 3.0 لیتری 6 سیلندر خطی خود با تولید نیرویی در حدود 212 اسب بخار در مدل‌های ابتدایی و 240 اسب بخار در مدل‌های جدیدتر، توانایی دستیابی به حداکثر سرعتی در حدود 263 کیلومتر در ساعت را داشت که حتی با معیارهای امروزی نیز یک سوپراسپرت سریع به حساب می آمد. مرسدس بنز 300SL با توجه به عملکرد و نمای ظاهری، در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی و همچنین مسابقات اتومبیل رانی نیز حضور داشت که تاثیر بسیاری بر قیمت فعلی آن دارد.

مرسدس بنز 300SL یکی از گران‌ترین خودروهای آنتیک بازار بوده و در حال حاضر در حراجی های مخصوص فروش انواع خودروهای کلاسیک با قیمت پایه‌ای نزدیک به 1 میلیون دلار (در حدود 30 میلیارد تومان) بین کلکسیونرهای و طرفداران خودروهای کلکسیونی معامله می‌گردد. در سال 2022 یک نمونه از مدل‌های خاص 300SL با کد 300 SLR با فروش با قیمت باور نکردنی 143 میلیون دلار (در حدود 4300 میلیارد تومان) عنوان گران ترین خودروی تاریخ را به خود اختصاص داد.

بهترین خودروهای کلاسیک | کرایسلر ایمپریال

بهترین خودروهای کلاسیک | کرایسلر ایمپریال

کرایسلر Imperial

مدل Imperial شرکت کرایسلر نیز یکی دیگر از بهترین خودروهای کلاسیک دهه 40 و 50 میلادی است. این خودرو که اولین بار در سال 1949 میلادی راهی بازار شد در زمان خود نیز یک نمونه بسیار گرانقیمت بود و مشتریان برای خرید آن مجبور به پرداخت رقمی در حدود 4.700 دلار (در حدود 58.000 دلار فعلی) بودند. در مدل‌های سال‌های بعد، امکانات سفارشی دیگری نیز برای ایمپریال قابل سفارش بود که قیمت آن را به بیش از 7.000 دلار (نزدیک به 80.000 دلار فعلی) می‌رساند.

از امکانات نوآورانه موجود در این غول 5.5 متری، می‌توان به مواردی چون سیستم تهویه مطبوع اشاره کرد که یکی از تجهیزات باورنکردنی برای یک اتومبیل در آن دوران به حساب می‌آمد. پیشرانه‌های موجود برای این خودروی آنتیک شامل 2 نمونه 8 سیلندر خطی 5.3 لیتری و 8 سیلندر خورجینی 5.4 لیتری بود که نیرویی در حدود 135 اسب بخار و 180 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌داد. کرایسلر ایمپریال در حال حاضر در حراجی های انواع خودروهای کلاسیک و آنتیک با رقمی مابین 25.000 تا 60.000 دلار (750 میلیون تا 1.8 میلیارد تومان) به فروش می‌رسد.

مدل‌های قدیمی تر این اتومبیل آنتیک که تولید سال‌های دهه 30 بوده، قیمتی به مراتب بیشتر داشته و در بازار ماشین های کلاسیک رقمی بالاتر از 100.000 دلار (3 میلیارد تومان) دارد.

بهترین خودروهای کلاسیک | شورولت کوروت

بهترین خودروهای کلاسیک | شورولت کوروت

شورولت کوروت

سال 1953 میلادی سالی بود که یکی از بهترین خودروهای اسپرت تاریخ توسط شرکت شورولت طراحی و راحی بازار گردید. این خودرو که شورولت کوروت نام داشت، هنوز هم در خط تولید جنرال موتورز قرار داشته و تقریبا تمامی مدل‌های نسل‌های مختلف آن در رده بهترین خودروهای کلاسیک و آنتیک قرار می‌گیرد.

اولین مدل کوروت با کد C1 در سال 1953 راهی بازار شد و با تولید تنها 300 نمونه، عنوان کم تیراژترین مدل این ابرخودروی افسانه‌ای اسپرت کلاسیک را به خود اختصاص داد. موتور این ماشین آنتیک کلاسیک یک نمونه 6 سیلندر خطی 3.8 لیتری بود که نیرویی در حدود 150 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌داد. در ساخت بدنه این خودرو نیز برای اولین بار از الیاف فیبر کربن استفاده شده بود که با کاهش شدید وزن در کنار افزایش ایمنی و مقاوت، با شتاب اولیه در حدود 10 ثانیه و حداکثر سرعت بیش از 170 کیلومتر در ساعت، عملکرد خارق العاده‌ای را برای آن رقم می‌زد.

قیمت مدل های آنتیک کوروت بسته به شرایط ظاهری بسیار متفاوت بوده و در وب‌سایت Classic Cars که فعالیت آن در خصوص فروش انواع خودروهای آنتیک و کلاسیک و کلکسیونی است، رقمی مابین 50.000 دلار تا 500.000 دلار (1.5 تا 15 میلیارد تومان) است.

بیشتر بخوانید

بهترین لاستیک ایرانی ساخت کدام کارخانه است؟

خودروهای کلاسیک | بهترین اتومبیل های کلکسیونی جهان

خودروهای کلکسیونی یا Vintage Cars

خودروهای کلکسیونی یا Vintage Cars بر اساس تعاریف موجود، گونه‌ای از انواع خودروهای کلاسیک هستند که در دوران پیش از جنگ جهانی اول ساخته و تولید شده‌اند. این نوع اتومبیل‌ها ظاهری بسیار متفاوت با اتومبیل های امروزی داشته و با توجه به محدودیت در تولید و عمر نزدیک به 1 قرن، با ارقامی بسیار بالا در حراجی های انواع خودروهای کلکسیونی داد و ستد می شوند.

برخی تولید کنندگان خودروهای کلکسیونی مانند کادیلاک هنوز هم در زمینه ساخت اتومبیل فعالیت داشته و برخی نیز مانند پونتیاک و الدزموبیل (Oldsmobile) دیگر حضوری در صنعت اتومبیل ندارند. این دوره را می توان یکی از دوره های طلایی صنعت خودروسازی دانست که جنگی تمام عیار مابین ماشین سازهای اروپایی و آمریکایی به حساب می آمد. در این سال‌ها اتومبیل با مفهوم امروزی کم کم در حال شکل گرفتن بود و طراحی خودروها در حال انتقال از شمایل یک کالسکه متحرک به آنچه که امروزه اتومبیل نامیده می‌شود، بود.

بهترین اتومیبل های کلکسیونی

برخی از جذاب ترین و بهترین اتومبیل های کلاسیک کلکسیونی این دوره که در زمان خود نیز نمونه‌هایی گرانقیمت و مخصوص طبقه‌های خاص به حساب می‌آمدند، عبارتند از:

بهترین خودروهای کلاسیک | کادیلاک V16

بهترین خودروهای کلاسیک | کادیلاک V16

کادیلاک V16

کادیلاک V16 پرچمداران محصولات شرکت کادیلاک بود که اولین بار در دهه 1930 میلادی راهی بازار شد. این خودرو یک نمونه بسیار لوکس و گرانقیمت بود و خریداران امکان سفارش هرگونه بهینه سازی و تجهیزات سفارشی موجود در آن دوران را برای آن داشتند. مدل‌های V16 در طیف گسترده‌ای از انواع کلاس بدنه تولید و شامل نمونه‌های 2 در کانورتیبل تا 4 در لیموزین می‌گردید.

مدل 452 یکی از محبوب‌ترین مدل‌های این خودروی کلکسیونی بود که با یک موتور 16 سیلندر خورجینی با زاویه 45 درجه 7.4 لیتری 452 و قدرتی در حدود 165 اسب بخار توانایی دستیابی به سرعتی 160 کیلومتر در ساعت را به آن می‌داد. قیمت کادیلاک V16 با توجه به تولید محدود آن حتی در آن زمان هم رقم بسیار کزافی بود و خریداران برای در اختیار گرفتن آن مجبور به پرداخت مبلغی بیش از 9.000 دلار (بیش از 170.000 دلار فعلی) بودند.

کادیلاک V16 به عنوان یکی از محبوب ترین و بهترین خودروهای کلکسیونی کلاسیک دهه 30 در حال حاضر نیز قیمت بسیار بالایی داشته و نمونه‌های محدود باقی ماننده از آن در فروشگاه‌ها و حراجی‌های انواع خودروهای کلاسیک با رقمی مابین 400.000 دلار تا 2 میلیون دلار (12 میلیارد تومان تا 60 میلیارد تومان) به فروش می‌رسد.

بهترین خودروهای کلاسیک | رولز رویس فانتوم 2

بهترین خودروهای کلاسیک | رولز رویس فانتوم 2

رولزرویس فانتوم

لیست‌های بهترین‌های صنعت اتومبیل جهان هیچگاه بدون حضور نمونه‌ای از شرکت خودروسازی رولزرویس انگلستان کامل نیست. مدل فانتوم (Phantom) هم یکی از مشهورترین نمونه‌های تولیدی این شرکت بوده که با تولید از دهه 1920 تاکنون، در رده پرسابقه ترین مدل‌های دنیای اتوموبیل به حساب می‌آید.

نسل اول فانتوم در سال 1925 میلادی و به عنوان جایگزینی برای مدل Silver Ghost طراحی و تولید گشت. نسل دوم این سوپر خودروی کلکسیونی کلاسیک با کد Phantom II سال 1929 میلادی راهی بازار شد و جایگاهی خاص بین طرفداران متول خودروهای لوکس پیدا کرد. فانتوم 2 با بهره گیری از یک موتور غول پیکر 6 سیلندر خطی 7.7 لیتری با قدرتی در حدود 120 اسب بخار و بدنه دست ساز، در زمان خود نیز یک نمونه بسیار اشرافی و گرانقیت بود.

معدود نمونه‌های باقی مانده از رولزرویس فانتوم 2 که در حراجی‌های انواع اتومبیل های کلکسیونی و کلاسیک موجود است، با حداقل قیمتی در حدود 300.000 دلار (9 میلیارد تومان) بین کلکسیونرها، سیاست مداران، سلبریتی ها و خانواده های سلطنتی دست به دست می گردد.

بهترین خودروهای کلاسیک | فورد مدل T

بهترین خودروهای کلاسیک | فورد مدل T

فورد مدل T

فورد مدل را می‌توان اولین اتومبیل تولید انبود تاریخ دانست که با استفاده از روش‌های مدرن خط تولید و تولید انبوه با مفهوم امروزی، اتومبیل را از یک وسیله نقلیه گرانقیمت برای اشراف به نمونه‌های ارزانقیمت برای تمامی اقشار جامعه تبدیل نمود. این خودرو اولین بار در سال 1908 میلادی راهی بازار شد و تا سال 1928 میلادی با فروش نزدیک به 15 میلیون دستگاه نام خود را به عنوان یکی از پرتیراژترین محصولات صنعت خودروسازی جهان ثبت نمود.

برخلاف دیگر اتومبیل‌های موجود در دهه‌های اول صنعت خودروسازی، فورد مدل T یک نمونه بسیار ارزانقیمت بود و خریداران با مبلغی در حدود 825 دلار (در حدود 24.000 دلار امروزی) توانایی خرید یک نمونه از آن را داشتند. با بهینه کردن خط تولید، قیمت فورد علیرغم اضافه شدن امکانات و تجهیزات، روندی نزولی داشت و رقم پرداختی برای آن در سال 1928 به تنها 360 دلار (کمتر از 6.200 دلار امروزی) رسید.

با توجه به قیمت نهایی و هدف ساخت برای انتقال سریع‌تر مسافران از درشکه و گاری از نقطه A به نقطه B، پیشرانه موجود برای فورد مدل T نیز یک نمونه نسبتا کم‌توان بود و شامل یک موتور 4 سیلندر خطی 2.9 لیتری 177 با قدرتی در حدود 20 اسب بخار می‌گردید.

با توجه به تعداد بسیار تولید مدل T، این خودرو به تعداد زیاد در حراجی های مخصوص فروش انواه خودروهای کلاسیک و آنتیک و کلکسیونی وجود داشته و علاقمندان می توانند نمونه موردنظر خود را با توجه به بودجه، سلامت بدنه و پیشرانه و نحوه بازسازی و سفارشی سازی، با رقمی مابین 10.000 دلار تا 70.000 دلار (300 میلیون تا 2.1 میلیارد تومان) خریداری نموده و از سواری با یکی از محبوب ترین ماشین های کلاسیک جهان لذت برند.

منابع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *