راهنمای خرید

علائم دیواره تایر | معنی وزن مجاز، شاخص سرعت لاستیک چیست؟

علائم دیواره تایر : وزن مجاز، شاخص سرعت لاستیک چیست؟

در قسمت کناری و بیرونی لاستیک خودرو علائم و نوشته هایی وجود داشته که بسیاری از مصرف کنندگان اطلاع درستی از آن ها ندارند. در این نوشته ضمن مرور علائم دیواره تایر، با مفاهیم و معنی شاخص سرعت و بار و میزان باد مجاز نوشته شده در لاستیک اتومبیل نیز آشنا خواهیم شد.

تایر خودرو یا به گویش عام لاستیک ماشین یکی از حیاتی ترین و اساسی ترین بخش های یک خودرو است که سلامت و انتخاب درست آن تاثیری مستیم بر نوع عملکرد اتومبیل و ایمنی سرنشینان دارد. این محصول نیز مانند تمامی محصولات موجود در بازار، شامل استانداردهایی بوده که تولیدکنندگان موظف به درج آن بر روی تولیدات خود هستند.

این اطلاعات بر روی تایر، در بخش بیرونی جداره لاستیک نوشته شده که ضمن توصیف مشخصات کلی و ظاهری لاستیک، اطلاعاتی حیاتی از نحوه و مکان مورد استفاده، میزان باد مجاز، حداکثر سرعت مجاز و تاریخ ساخت و سریال تولید و اطلاعاتی از این قبیل را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد.

علائم و اطلاعات دیواره لاستیک خودرو

علائم و اطلاعات دیواره لاستیک خودرو

علائم دیواره تایر

نوشته های روی بخش بیرونی لاستیک چیست؟

نوشته های بخش بیرونی لاستیک ماشین یا ساید وال تایر (Tire Sidewall) علیرغم اینکه مانند دیگر محصولات موجود در بازار پیرو قوانین خاصی است. اما برخی اطلاعات نیز وجود دارد که جنبه تکمیلی داشته و بسته به استانداردها و صلاحدید شرکت تولید کننده ممکن است تفاوت اندکی با تایرهای تولیدکنندگان دیگر داشته باشد. به طور کلی این اطلاعات شامل 5 بخش اصلی بوده که بر عملکرد، نحوه استفاده و ایمنی تاثیر اساسی دارند:

  1. اطلاعات مربوط به سایز
  2. اطلاعات مربوط به طرح
  3. شاخص بار
  4. شاخص سرعت
  5. اطلاعات مربوط به تاریخ ساخت
علائم و اطلاعات دیواره لاستیک خودرو | سایز

علائم و اطلاعات دیواره لاستیک خودرو | سایز

علائم دیواره تایر | اطلاعات مربوط به سایز و ابعاد لاستیک

یکی از شاخص ترین اطلاعات مندرج در دیواره تایر، اطلاعات مربوط به سایز لاستیک است که معمولا شامل ترکیبی از اعداد و حروف استاندارد بوده که نشانگر پهنای تایر، ارتفاع فاق تایر و سایز رینگ آن است. عدد بخش اول یک عدد 3 رقمی با رقم انتهایی 5 بوده که مربوط به پهنای تایر و نشانگر عرض آن به واحد میلی‌متر است.

عدد قسمت دوم یک عدد دو رقمی مضرب 5 است که ارتفاع فاق یا دیواره تایر را بر مبنای درصدی از پهنای تایر مشخص می‌کند. این عدد با نام نسبت منظر نیز شناخته می شود. سومین قسمت یک بخش بر اساس حروف لاستیک بوده که نشانگر تکنولوژی ساخت است. آخرین قسمت نیز ابعاد رینگ مورد استفاده با واحد اینچ است.

مثال

برای درک بهتر و به عنوان مثال مشخصات لاستیک 165/65R13 بارز را که در فروشگاه اینترنتی لاستیک کلیک تایر موجود بوده و به عقیده بسیاری بهترین لاستیک ایرانی برای پراید به حساب می آید را در نظر می گیریم. اطلاعات ابعاد این تایر شامل 4 بخش 165، 65 و R و 13 است. پهنای این محصول بر اساس اطلاعات دیواره تایر بر این اساس است:

  • پهنای تایر 165 میلی‌متر یا 16.5 سانتی‌متر
  • فاق تایر 65 درصد از 165 میلی‌متر معادل 107.25 میلی‌متر
  • تکنولوژی ساخت رادیال با حرف R لاتین
  • ابعاد رینگ 13 برابر با رینگ استاندارد 13 اینچی خودروی پراید

البته باید در نظر داشت که این اطلاعات به صورت یک مبنای استاندارد در زمان خرید لاستیک بوده و بسته به شرکت سازنده و گل تایر و نوع قالب، این ابعاد تفاوت اندکی با ابعاد واقعی دارد. به عنوان مثال لاستیک 165/65R13 P660 Brilliant بارز که لاستیک گراید است، بر اساس اطلاعات مندرج در وب سایت این شرکت پهنایی برابر با 170 میلی‌متر و لاستیک 165/65R13 بارز P648 Premium Drive با پهنایی برابر با 168 میلی‌متر تفاوتی چند میلی‌متری با محاسبات استاندارد دارند.

اهمیت اصلی این بخش از علائم دیواره تایر در این بخش بوده که با قرار دادن اطلاعات کافی در خصوص ابعاد کلی، راهنمایی در زمان تعویض رینگ و لاستیک با ابعاد بزرگ‌تر (و یا کوچکتر) در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

قیمت لاستیک بارز دولتی

علائم و اطلاعات دیواره لاستیک خودرو | طرح

علائم و اطلاعات دیواره لاستیک خودرو | طرح

علائم دیواره تایر | اطلاعات مربوط به طرح یا Pattern لاستیک

یکی دیگر از اطلاعات دیواره لاستیک، علائم مربوط طرح یا آج (Pattern یا Tread) و شرکت سازنده است. هر کدام از این طرح‌ها کارکرد و متفاوتی داشته و خریداران می توانند بسته به نیاز خود، نمونه موردنظر را انتخاب کنند. البته متاسفانه بسیاری از خریداران از اهمیت آن بی اطلاع بوده و صرفا با توجه به نمای ظاهری، اقدام به خرید لاستیک می‌کنند.

به عنوان مثال در تایرهای طرح P648 Premium Drive شرکت بارز اولویت اصلی نرمی رانندگی و راحتی سرنشینان و به طور کلی استفاده خانوادگی بوده در صورتیکه در تایرهای طرح P674 Opti Drive این شرکت، تمرکز اصلی بر روی عملکرد و فرمان پذیری بالا و ماهیت اسپرت تایرها است.

علائم و اطلاعات دیواره لاستیک خودرو | شاخص بار

علائم و اطلاعات دیواره لاستیک خودرو | شاخص بار

بیشتر بخوانید:

قیمت لاستیک یزد دولتی

علائم دیواره تایر |شاخص بار یا Load Index لاستیک

شاخص بار لاستیک یا Load Inxed نیز یکی دیگر از علائم دیواره تایر است که از لحاظ ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است. این شاخص، با یک عدد بر روی دیواره تایر و پیش از شاخص سرعت مشخص شده و حداکثر بار قابل تحمل هر لاستیک را در هنگام پر شدن کامل با باد به نمایش می گذارد.

این شاخص توسط مهندسین و با محاسبات دقیق و پیچیده به دست آمده و یکی از نکاتی است که در هنگام خرید تایر باید مورد توجه قرار گیرد. این عدد در تایرهای معمولی موجود در بازار، یک رقم مابین 75 تا 150 بوده که با توجه به نوع خودروهای سواری و شاسی بلند موجود در بازار و وزن آنها، تنها بازه نسبتا محدودی از آنها کاربرند عملی دارند.

[wpdatatable id=26 table_view=regular]

نکته

شاخص بار درج شده در بخش اطلاعات دیواره لاستیک، ارتباط مستقیمی با میزان فشار باد مجاز داشته و این فشار با توجه با میزان بار یا سرنشین حاضر در خودرو متفاوت است. برای اطلاع از این میزان فشار می توانید به دفترچه راهنمای خودرو و یا کاتالوگ محصولات شرکت های تولید لاستیک مراجعه کنید.

مثال

برای درک بهتر این مورد از نوشته های روی بخش خارجی لاستیک خودرو می توان تایر 175/60R13 بارز P601 Aleria را در نظر گرفت. این تایر که لاستیک اسپرت خانواده پراید به حساب می آید، شاخص باری برابر با 77 دارد پس هر کدام از تایرها در بالاترین فشار باد، توانایی تحمل 412 کیلوگرم بار را داشته که با توجه به وزن در حدود 915 کیلوگرمی پراید، این خودرو با این نوع تایر در نهایت توانایی حمل در حدود 700 کیلوگرم بار و مسافر را خواهد داشت.

لاستیک 205/60R14 بارز P685 Opti Ride هم که از سری تایرهای رینگ 14 این شرکت است، لاستیک اسپرت و پهن مخصوص و خانواده پژو بوده که با شاخص بار 88 مشخص شده است. پس این تایر با درنظر گرفتن در جدول، توانایی تحمل باری در حدود 560 کیلوگرم با بالاترین فشار باد توصیه شده را خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

قیمت لاستیک کویر دولتی

علائم و اطلاعات دیواره لاستیک خودرو | شاخص سرعت

علائم و اطلاعات دیواره لاستیک خودرو | شاخص سرعت

علائم دیواره تایر |شاخص سرعت یا Speed Index لاستیک

شاخص سرعت لاستیک یا Speed Index یکی از حیاتی ترین و مهم ترین نوشته های دیواره لاستیک به حساب می آید که تاثیر مستقیم بر روی قیمت نهایی محصول دارد. این شاخص که مانند شاخص بار توسط مهندسین و بر اساس مواد اولیه، ساختار لاستیک، نوع آج و کیفیت محاسبه شده، حداکثر سرعت مجازی را که خودرو مجهز به این تایر با ایمنی کامل قادر به پیمودن بوده را به صورت تقریبی به نمایش می گذارد.

البته شاخص سرعت لاستیک تنها مربوط به حداکثر سرعت نبوده و تضمین کننده رانندگی نرم با چسبندگی مناسب در هنگام عبور از پیچ ها و در مجموع کیفیت سواری بالا در سرعت ذکر شده نیز خواهد بود. بر اساس این شاخص موجود در بخش علائم دیواره لاستیک که با یک حرف لاتین و پس از شاخص بار نشان داده می شود و با توجه به نوع استفاده از خودرو، خریداران می توانند لاستیک متناسب با توانایی های اتومبیل خود را انتخاب و خریداری نمایند.

[wpdatatable id=27 table_view=regular]

مثال

تایر 185/65R15 بارز P640 Elpida یکی از تایرهای سری رینگ 15 این شرکت است که لاستیک فابریک برای خودروهای خانواده سمند به حساب می آید. این تایر با شاخص سرعت H تولید شده و حداکثر سرعت رانندگی ایمن با آن عددی در حدود 130 مایل در ساعت (معادل 210 کیلومتر در ساعت) است. که البته هیچکدام از نمونه های این خودروی به اصطلاح ملی، توانایی دستیابی به آن را ندارند.

عدد شاخص سرعت در تایرهای 165/65R13 بارز پرایدی نیز با حرف T مشخص شده که امکان رانندگی با حداکثر سرعتی در حدود 118 مایل در ساعت (معادل 190 کیلومتر در ساعت) را به راننده می دهد که صد البته حتی در صورت تقویت موتور و با توجه به تکنولوژی و کیفیت ساخت شاسی و بدنه و عدم کارکرد تجهیزات اینمی، نزدیک شدن به چنین سرعت‌هایی با ارابه مرگ سایپا کاری دور از عقل به حساب می آید!

علائم و اطلاعات دیواره لاستیک خودرو | تاریخ تولید

علائم و اطلاعات دیواره لاستیک خودرو | تاریخ تولید

علائم دیواره تایر |اطلاعات مربوط به تاریخ ساخت لاستیک

لاستیک ماشین نیز مانند تمامی محصولات موجود در بازار، تاریخ مصرف داشته و پس از مدت زمانی مشخص، کیفیت و قابلیت های اولیه خود را حتی در صورت عدم استفاده از دست خواهد داد. به همین دلیل تولیدکنندگان تایر نیز ملزم به درج تاریخ تولید محصولات خود هستند.

اطلاعات مربوط به ساخت و تاریخ تولید لاستیک به معمولا به صورت یک عدد 4 رقمی در علائم دیواره لاستیک مشخص می گردد. دو رقم اول از سمت چپ مربوط به هفته تولید و دو رقم دوم مربوط سال تولید به میلادی هستند و خریداران مدت زمانی مشخص و محدود برای استفاده از تایر خود دارند. به عنوان مثال محصولات شرکت بارز در حدود 30 ماه از کیفیت و عملکرد مناسب برخوردار خواهند بود.

مثال

به عنوان مثال اگر تاریخ تولید یک تایر با عدد 3522 مشخص شده باشد، بدین معنی است که این لاستیک در هفته 35 سال 2022 میلادی (اوایل سپتامبر سال 2022 یا اواسط شهریور سال 1401 خورشیدی) تولید شده است. پس با توجه به 30 ماه تاریخ مصرف، این لاستیک تا اوایل سال 1404 خورشیدی قابل استفاده خواهد بود.

دیگر اطلاعات و علائم دیواره لاستیک خودرو

از دیگر اطلاعات و علائم دیواره لاستیک که برخی از تولیدکنندگان بر روی محصولات خود درج می کنند می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • نوع تایر (سواری، باری،…)
  • شاخص دما
  • تعداد لایه ها
  • استانداردهای منطقه ای
  • حداکثر/حداقل باد مجاز

منابع

دیدگاهی در مورد “علائم دیواره تایر | معنی وزن مجاز، شاخص سرعت لاستیک چیست؟

  1. بهمن خلیلی گفت:

    من یک جفت لاستیک ۱۷۵/۱۳/۶۰ میخواهم

    1. Yavar1 گفت:

      با شماره تلفن درج شده تماس بگیرید

  2. بی همتا گفت:

    من همین دیشب با سمند ای اف سون فابریکی با لاستیک بارز ۲۲۰ تا رفتم . اونوقت میگی توانایی دستیابی بع این سرعت رو ندارند خخخ. واسه همینم اومدم ببینم لاستیک بارز تا چقد تحمل سرعتو داره

  3. مرتضی گفت:

    ما الان 4 نفری عقب سوار میشیم کف پژوپاارس میاد رو زمین اون لاستیک ها چی میکشن خانوم ها رو میندازیم عقب ..

    1. Yavar1 گفت:

      شاخص بار درج شده در بخش علائم دیواره لاستیک نهایت بار اسمی قابل تحمل تایر است. در بخش مشخصات فنی تایرهای موجود، میزان باد مناسب بر اساس وزن (جرم) هر بخش از محور درج شده.
      به عنوان مثال در لاستیک 185/65R14 بارز که لاستیک فابریک برخی از مدل‌های پژو پارس است، شاخص بار عدد 86 بوده که به معنی توان تحمل باری در حدود 530 کیلوگرم است و در صورت وجود بار بیشتر، تضمینی برای عملکرد درست تایر وجود ندارد. علاوه بر این، در بخش توضیحات تکلمیلی این تایر نیز میزان فشار باد در ماکزیمم وزن، 36 psi است.
      البته پایین آمدن کف خودرو در صورت وجود 4 سرنشیان در بخش عقبی بیشتر مربوط به سیستم تعلیق و کمک فنرها است نه میزان فشار باد تایر.

  4. دوستمون با افتخار و کمی بالا نشینی گفت با سمند 220 km رفته شایدم M/h..نمیدونم فقط میدونم با ماشين های دوره ما مثل کارارو 8 یا 6 یا پونتیاک 12 خطی میشه روی تمام خودروهارو کم کرد. چون همه محصولات اونزمان عالی بود ،مثل لاستیک که میشلن (معمولا واسه مسابقات f1 استفاده داره تا گودین و الی آخر ..ماشینا هم بقدری ایمنی بالایی داشت که منجر به ورشکستگی موقت GMC,و FORD,CHEVROLET شد..اما با محصولات فعلی که بنظرم همه‌شون ارابه مرگه .. رانندگی به سرعت نیست ، به خونسردی، تصمیمات انفجاری، هوش و مهمترین نکته از دید من حفظ فاصله با اتومبیل جلویی یا اصطلاحا فاصله طولی مهمترینه. متاسفانه همه چون جای خالی میبینن بی راهنما می‌پیچند و اصلا نمیدونن این جای خالی دلیل محکمی داره..
    بگذریم ، بیش از چند ماه از اعلام لاستیک تعاونی دولتی اعلام کرده بخش یک که کلاهبرداری بود و این دوره که امروز اولین روزهای..یکی بگه چرا باوجود اعلام توزیع به نمایندگی ها و تعاونی ها کلمه ” ناموجود ” روی اکثریت لاستیکها خورده؟؟
    آااها، …بوی دلال میاد نه؟؟

    1. Yavar1 گفت:

      توضیحاتتون در خصوص شیوه رانندگی کاملا منطقی، کامل و درسته. یکی از دلایل اصلی کمبود تایر توی بازار که شما بهش لاستیک دولتی یا تعاونی میگید، سهمیه بسیار زیادیه که به صورت ماهیانه به ارگانها، شرکتها و نهادهایی مثل ایران خودرو، سایپا، تاکسی های اینترنتی، گروه های خودروسازی مثل ماموت و… داده میشه. میزان تایر “خریداری شده” توسط نمایندگان درصد خیلی کمیه و با توجه به دخالتهای داثمی سازمانهایی مثل بسیج اصناف، بازرسی اتحادیه، بازرسی اتاق اصناف، بازرسی صنعت و معدن، تعزیرات و… و گیرهای بیخود و بیجهتی که میدن، عملا نماینده های فروش سردرد فروش خارج از شبکه رو به جون نمیخرن و مثل چند ماه گذشته، خریدهای “سبدی” و “درهم” خودشون رو کاهش و کلا فروش رو بیخیال میشن و سرمایه چند میلیاردی لازم برای این کار رو به جای دیگه منتقل میکنن. شرکت های تولیدکننده هم خوشحال ترن، چون هم لاستیک رو با قیمت بالاتری نسبت به نماینده به ارگان هایی که ذکر شد میدن و هم تعداد بسیار بالاتری رو به صورت یکجا از انبارشون خارج می کنن. اون شرکتها هم که نظارتی روشون نیست. راه حل اصلی کاهش قیمت لاستیک داخلی، باز گذاشتن دست توزیع کننده ها و وارداته. شما در جریان خیلی چیزها نیستید، وقتی یه شرکتی مثل بارز لاستیکی رو که قیمت تک فروشی بازارش (در صورت وجود مشتری) در حدود 4 میلیونه، به نماینده با قیمت 6 میلیون تومان به صورت اجباری میفروشه، مثل تمامی بازارهای آزاد، خود فروشنده یه میزان سود منطقی رو برای داشته هاش درنظر می کیره و یه تایر رو با سود 40 درصد و یه تایر رو با ضرر 10 درصد میفروشه و سود نهایی رو در حد معقول نگه میداره. نه مثل الان…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *