بررسی خودرو, مجله

کیا سونت 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی شاسی بلند جدید کیا در ایران (Kia Sonet)

کیا سونت 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی شاسی بلند جدید کیا در ایران

کیا سونت (KIA Sonet) اتومبیلی‌ست در کلاس بدنه کراس اوور فوق کوچک شهری که بنابر شواهد، در لیست جمع شاسی بلندهای 1402 ایران قرار گرفته است. در ادامه ضمن معرفی و بررسی اجمالی به مرور امکانات، قیمت و مشخصات فنی کیا سونت 2023 خواهیم پرداخت.

شرکت کیا موتور کره‌جنوبی به همراه شرکت مادر خود هیوندای (Hyundai)، در چند سال گذشته با استفاده از تجربیات طراحان مطرح دنیای اتومبیل جهان و ساخت پیشرانه‌های قدرتمند و کم‌مصرف متنوع، به یکی از مطرح‌ترین تولیدکنندگان اتومبیل در جهان تبدیل شده است. محصولات این شرکت نیز بازه بسیار گسترده‌ای داشته و شامل نمونه‌های فوق کوچک و کم‌مصرفی مانند کیا پیکانتو (KIA Picanto) برای بازارهای اروپایی و آسیایی تا شاسی‌بلندهای سایز بزرگی مانند کیا تلوراید (KIA Telluride) برای بازار آمریکا می‌گردد.

علاوه بر این، کیا با احداث کارخانه‌های تولیدی در کشورهای مختلف، بازار هدف خود را گسترش داده و با ساخت نمونه‌هایی متناسب با شرایط اقلیمی و اقتصادی و مقررات داخلی، خودروهایی را به طور اختصاصی برای یک ناحیه جغرافیا در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد. یکی از این نمونه‌ها کیا سونت است که به طور اختصاصی برای بازار کشور هندوستان طراحی و تولید شده و یکی از بهترین خودروهای هندی 2023 به حساب می‌آید.

بررسی و مشخصات فنی کیا سونت 2023 ؛ شاسی بلند جدید کیا در ایران

کیا سونت اولین بار در سال 2020 و بر پایه یک طرح مفهومی در فوریه سال 2020 معرفی و از ماه سپتامبر راهی بازار هندوستان گردید. این خودرو بر پایه پلتفرم K2 هیوندای ساخته شده و از لحاظ ساختار، شباهت بسیاری با هیوندای ونیو (Venue) دارد. طراحی سونت توسط کریم حبیب (طراح کانادایی-لبنانی که طراحی نمونه‌هایی مانند نسل ششم ب ام و سری 7، ب ام و X6، کیا سورنتو و اپتیما را در رزومه خود دارد) انجام گرفته و در لیست محصولات 2023 کیا از لحاظ ابعاد کوچکترین نمونه کراس اوور پس از مدل استونیک (Stonic) به حساب می‌آید.

نمونه مفهومی کیا سونت در سال 2020

با توجه به قوانین جدید واردات، ظاهرا کیا سونت 2023 نیز با کسب مجوزها، صلاحیت حضور در بازار داخلی را یافته و قرار است توسط شرکت کوشا موتور به فروش رسد. در صورت عرضه با قیمت معقول (که امری محال به نظر می رسد) و در کنار خوشنامی محصولات کره‌ای در بازار (علیرغم تولید در کشوری غیر از کره)، این شاسی بلند جدید کیا در سال 2023 توانایی قرار گرفتن در لیست به شدت محدود و غیر رقابتی بهترین شاسی بلندهای 1402 ایران را خواهد داشت.

نقاط ضعف

  • پیشرانه ضعیف
  • گیربکس اقتصادی فاقد جذابیت
  • عملکرد فنی و قابلیت های دینامیکی ضعیف
  • نبود امکانات ایمنی و کمکی رانندگی مدرن

نقاط قوت

  • طراحی نسبتا زیبا و مدرن
  • کابین با کیفیت قابل قبول
  • مصرف سوخت متعادل

ابعاد

کیا سونت 2023 یک نمونه در کلاس بدنه کراس اوور سایز فوق کوچک بوده و با توجه به تخفیف‌ها در مالیات در کشور هندوستان برای اتومبیل‌های با طول کمتر از 4 متر طراحی شده است. این خودرو طولی برابر با 3.995 میلی‌متر، پهنایی برابر با 1.790 میلی‌متر، ارتفاعی برابر با 1.610 میلی‌متر و فاصله 2 محور عقب و جلویی برابر با 2.500 میلی‌متر دارد. برای صادرات و دیگر بازارهای بدون محدودیت 4 متر از جمله آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه و همچنین ایران، تجهیزات بدنه این خودرو تغییرات کوچکی داشته و با طولی برابر با 4.120 میلی‌متر، پهنایی برابر با 1.790 میلی‌متر و ارتفاع 1.642 میلی‌متر عرضه می‌گردد و می‌توان آن را در رده کوچکترین شاسی بلندهای ایران قرار داد.

کیا سونت 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی شاسی بلند جدید کیا در ایران

برای درک بهتر ابعاد این شاسی بلند بسیار کوچک جدید 1402 کیا برای بازار ایران می‌توان آن را با نمونه‌هایی مانند رنو کپچر با طولی در حدود 4.122 میلی‌متر، پژو 2008 با طولی در حدود 4.159 میلی‌متر و ام وی ام X22 Pro با طول 4.200 میلی‌متر و تیوولی با طولی در حدود 4.202 میلی‌متر مقایسه کرد که همگی ابعادی بزرگ‌تر از کیا سونت 2023 دارند. نزدیک‌ترین خودروی شبه شاسی بلند ایران از لحاظ ابعاد و ویژگی‌های ظاهری، داچیا ساندرو استپ وی بوده که طولی در حدود 4.025 میلی‌متر دارد.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با بهترین لاستیک ایرانی | مروری بر برترین تولیدکنندگان تایر ایران

طراحی ظاهری و بدنه

از لحاظ نمای بصری، این شاسی بلند جدید کیا در ایران در سال 1402 از زبان طراحی جدید این شرکت سود برده و در نمای جلویی شباهت‌هایی با کیا سلتوس 2020 دارد.

کیا سونت 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی شاسی بلند جدید کیا در ایران

چراغ‌های جلویی نسبتا باریک و کشیده بوده و ورودی‌های هوای اصلی، از طرح‌های شبکه‌ای و ابعاد بزرگ با نام Tiger Nose سود می‌برند. چراغ مه شکن نیز مانند بسیاری از محصولات چند سال گذشته کیا، آرایشی عمودی دارد. در مجموع و علیرغم طراحی چندساله و با استفاده از تزئینات به رنگ کروم، ظاهر سونت هنوز هم جدید، مدرن و نسبتا زیبا به حساب می‌آید.

کیا سونت 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی شاسی بلند جدید کیا در ایران

در بخش جانبی نیز شباهت‌های بسیاری با سلتوس وجود دارد. گلگیرهای پلاستیکی، بدنه را عضلانی‌تر نموده و خط جانبی با زاویه حداقلی، حس آرامشی را در نمای کناری رقم زده است. ابعاد تایرها مخصوصا در گونه 16 اینچی، تناسب کافی با ابعاد داشته و نمای جانبی را نیز قابل قبول می‌نماید.

کیا سونت 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی شاسی بلند جدید کیا در ایران

در بخش عقب چراغ‌ها نسبتا کوچک و کشیده بوده و مشابه با برخی دیگر از نمونه‌های تولیدی چند سال گذشته کیا از جمله اسپورتیج، در بخش میانی با یک نوار نه چندان باریک به هم متصل شده‌اند. سپر مورد استفاده در گونه‌های صادراتی نیز برآمده‌تر بوده و نمای قدرتمندتری به آن می‌بخشد. در مجموع نمای کیا سونت 2023 را می‌توان نسبتا مدرن، زیبا و چشم‌نواز دانست که حضور آن در خیابان‌ها، نمای جذاب‌تر و متفاوت‌تری را به شهرهای ایران خواهد بخشید.

طراحی داخلی و کابین

کیا سونت 2023 یک نمونه نسبتا جدید بوده و علیرغم قیمت پایه پایین، طبیعتا استانداردهای طراحی و ساخت این شرکت کره‌ای خوشنام در آن رعایت شده است.

کیا سونت 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی شاسی بلند جدید کیا در ایران

داشبورد، تقریبا تخت و صاف بوده و صفحه نمایش اصلی 8 یا 10.25 اینچی (بسته به تیپ) در بخش بالایی خروجی‌های سیستم تهویه قرار گرفته است. غربیلک فرمان با روکش چرم نیز در تیپ‌های بالایی، از گونه تخت یا D شکل بوده که حس اسپرت بیشتری را به راننده و سرنشینان القا می‌کند.

کیا سونت 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی شاسی بلند جدید کیا در ایران

فضای داخلی کیا سونت 2023 با توجه به ابعاد طبیعتا محدود بوده و سرنشینان با قد بلند، بخصوص در بخش عقبی سواری کاملا راحتی را در مسافت‌های طولانی تجربه نخواهند کرد. روکش صندلی‌ها بسته به تیپ پارچه با کیفیت بالا یا چرم بوده که کابین را مشابه با دیگر خودروهای مدرن روز می‌نماید. فضای صندوق عقب نیز در حدود 392 لیتر بوده که فضای کافی برای حمل چمدان‌های یک خانواده استاندارد 3 نفره امروزی را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید:

بررسی و مشخصات فنی هایما 8S

موتور کیا سونت 2023

برای کیا سونت 2023 مانند بسیاری دیگر از محصولات کیا، پیشرانه‌های مختلفی در نظر گرفته شده که با توجه به نیاز و سلیقه بازار بر روی آن نصب می‌گردد. این موتورها که شامل 3 نمونه بنزینی و 1 نمونه دیزل بوده عبارتند از:

  • موتور 3 سیلندر 1 لیتری توربو
  • موتور 4 سیلندر 1.2 لیتری تنفس طبیعی
  • موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی
  • موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری دیزل

موتور 3 سیلندر 1.0 لیتری توربو

این پیشرانه جذاب‌ترین موتور کیا سونت 2023 بوده که از یک نمونه بسیار کوچک 1.0 لیتری 12 سوپاپ 3 سیلندر با کد Kappa II GDi مشابه نمونه‌های موجود برای کیا پیکانتو، سید و هیوندای i10 و حجم دقیق 998 سی‌سی تشکیل شده است. این موتور با استفاده از سیستم توربوشارژر (Turbocharger یا پرخوران) توانایی تولید نیرویی در حدود 118 اسب بخار در دور موتور 6.000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 172 نیوتون متر در بازه دور موتورهای 1.500 تا 4.000 دور در دقیقه را دارد. نیروی تولیدی نیز توسط 2 گیربکس دستی 6 سرعته iMT (بدون کلاچ) و 7 سرعته اتوماتیک DCT (دو کلاچه) به چرخ‌های جلویی (FWD) منتقل می‌گردد.

موتور 4 سیلندر 1.2 لیتری تنفس طبیعی

دومین موتور کیا سونت 2023 یک نمونه 4 سیلندر خطی 1.2 لیتری 16 سوپاپه با کد SmartStream MPi بوده که در مدل‌های پایه و ارزانقیمت کشور هندوستان نصب می‌گردد. این موتور با حجم دقیق 1.197 سی‌سی و سیستم تنفس طبیعی، نیرویی در حدود 82 اسب بخار در دور موتور 6.300 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 115 نیوتون‌متر در دور موتور 4.200 دور در دقیقه را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلویی منتقل کرده و یکی از کندترین نمونه‌های موجود برای کیا سونت 2023 به حساب می‌آید.

موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی

سومین موتور کیا سونت 2023 یک نمونه 4 سیلندر 1.5 لیتری 16 سوپاپه با کد SmartStream MPi است که بنا بر اطلاعات موجود در وب‌سایت کوشا موتور، نمونه درنظر گرفته شده برای بازار ایران است. این موتور علیرغم حجم بالاتر نسبت به موتور 1.0 لیتری 3 سیلندر توانایی پایین‌تری داشته و با حجم دقیق 1.497 سی‌سی نیرویی در حدود 113 اسب بخار در دور موتور 6.300 دور در دقیقه و گشتاور 144 نیوتون متر در دور موتور 4.500 دور در دقیقه  را از طریق یک گیربکس خسته‌کننده و پرصدای اتوماتیک CVT یا 6 سرعته دستی بسته به بازار هدف به چرخ‌های جلویی منتقل می‌کند.

موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری دیزل

چهارمین موتور کیا سونت 2023 یک نمونه 4 سیلندر 1.5 لیتری گازوئیلی بوده که در دو گونه WGT و VGT برای بازارهای خاص عرضه می‌گردد. این موتور توربو دیزل با حجم دقیق 1.439 سی‌سی بسته به آرایش توانایی تولید نیرویی معادل 99 اسب بخار و 113 اسب بخار در دور موتور 4.000 دور در دقیقه را داشته و حداکثر گشتاور آن برابر با 240 و 250 نیوتون متر در بازه دورموتورهای 1.500 تا 2.750 دور در دقیقه است. گیربکس در نظر گرفته شده برای این پیشرانه نیز دو نمونه 6 سرعته دستی برای مدل WGT و 6 سرعته اتوماتیک برای مدل VGT است.

بیشتر بخوانید:

قیمت لاستیک بارز دولتی | لیست نرخ مصوب تایرهای کارخانه بارز

عملکرد: مصرف سوخت، شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت

کیا سونت 2023 یک نمونه شهری اقتصادی کم مصرف بوده و طبیعتا برای خریداران آن مصرف سوخت از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تمامی گونه‌های آن در رده خودروهای کم مصرف قرار می‌گیرند. مدل 3 سیلندر توربو بنا بر آمار اعلام شده با گیربکس 7 سرعته دو کلاچه به طور میانگین برای پیمودن هر 100 کیلومتر مسیر ترکیبی به 6 لیتر نیاز دارد. البته با توجه به ماهیت توربو و نحوه برخورد با پدال گاز و همنچنین کیفیت سوخت، این رقم در دنیای واقعی متفاوت بوده و قابلیت افزایش تا 7 لیتر را نیز خواهد داشت.

کیا سونت 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی شاسی بلند جدید کیا در ایران

مدل‌های مجهز به موتور 1.2 لیتری با گیربکس دستی مصرفی بنزینی مشابه با موتور 1.0 لیتری داشته و بنا بر ارقام اعلام شد به 6 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی نیاز دارد که البته این رقم نیز در شرایط ایده آل حاصل شده و در واقعیت این رقم تا 1 لیتر نیز افزایش خواهد یافت.

مدل 1.5 لیتری نیز که پرمصرف‌ترین و آلاینده‌ترین نمونه موجود بوده، در کمال تعجب مدل در نظر گرفته شده برای بازار ایران است و بنا بر ارقام اعلام شده و علیرغم عملکرد ضعیف‌تر نسبت به موتور 1.0 لیتری و قربانی کردن عملکرد و جذابیت رانندگی با گیربکس CVT، مصرف میانگینی در حدود 7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد که با توجه به کیفیت سوخت موجود در ایران این رقم افزایش خواهد یافت. مصرف مدل دنده دستی اندکی پایین‌تر بوده و بنابر اطلاعات موجود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

عملکرد تمامی مدل‌ها نیز با توجه به قیمت و کلاس بدنه و در مقایسه با آمار خودروهای روز جهان ضعیف بوده و کیا سونت 2023 را به یک خودرو کند تبدیل می‌نماید. سریع‌ترین گونه، مدل‌های مجهز به موتور 3 سیلندر 1.0 لیتری توربو بوده که به زمانی در حدود 11.3 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون نیاز داشته و حداکثر سرعتی برابر با 185 کیلومتر در ساعت دارند.

مدل‌های 4 سیلندر 1.2 لیتری نیز با شتاب 0 تا 100 در حدود 13 ثانیه و حداکثر سرعت 160 کیلومتر در ساعت، کندترین نمونه‌ها بوده و مدل‌های مجهز به موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری در نظر گرفته شده برای بازار ایران، با شتاب 0 تا 100 در حدود 11.8 و حداکثر سرعت 170 کیلومتر در ساعت، گونه میانی این شاسی بلند جدید کیا به حساب می‌آیند.

تجهیزات و امکانات

کیا سونت 2023 یک نمونه اختصاصی برای بازار قشر متوسط هندوستان بوده و با توجه به قیمت طبیعتا نباید انتظار امکانات خاص و خارق‌العاده‌ای را از آن داشته باشیم. تیپ پایه HTE ارزان‌ترین نمونه در بازار هندوستان بوده و تنها تجهیزات شاخص آن، چراغ‌های عقبی با قابلیت روشن شدن به صورت موجی، پوشش چرم با کیفیت متوسط صندلی‌ها، خروجی‌های USB برای شارژ گوشی در عقب و جلل، آیینه جانبی با قابلیت تنظیم به صورت الکتریکی و کولر دستی با خروجی مجزا برای صندلی‌های عقبی است.

کیا سونت 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی شاسی بلند جدید کیا در ایران

اما با افزایش قیمت و تیپ، سطح امکانات کیا سونت 2023 نیز افزایش یافته و به یک نمونه در حد استانداردهای جهانی کیا تبدیل می‌گردد. برخی از این امکانات که در تیپ‌های بالایی موجود و در برخی تیپ‌ها قابل سفارش بوده عبارتند از:

  • کالیپرهای ترمز رنگی
  • رینگ‌های 16 اینچی آلیاژی
  • تایرهای سایز 215/60R16
  • تزئینات به رنگ مشکی براق در بخش جلویی و عقبی
  • ترئینات به رنگ کروم در بخش جانبی
  • دیفیوزر در بخش عقبی
  • سانروف الکتریکی
  • لامپ‌های LED برای چراغ‌های عقبی و جلویی
  • چراغ جلویی خودکار
  • غربیلک فرمان اسپرت با کنترلرهای سیستم صوتی و کنترل سرعت
  • پوشش‌های به رنگ مشکی براق (Piano Black) در داخل کابین
  • پوشش چرمی رودری‌ها، فرمان و اهرم دنده
  • نورپردازی داخلی
  • صندلی‌های اسپرت با پوشش چرمی و دوخت‌های رنگی و سیستم تهویه
  • استارت دکمه‌ای
  • سانروف با پوشش داخلی با عملکرد دستی
  • ورود بدون نیاز به کلید
  • استارت با کنترل از راه دور
  • آیینه‌های جانبی با قابلیت جمه شدن به صورت خودکار
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز به فیلتر تصفیه پیشرفته هوا
  • صفحه نمایش لمسی رنگی 10.25 اینچی
  • سیستم ناوبری ماهواره‌ای
  • اتصال به تلفن‌های همراه از طریق بلوتوث
  • پشتیبانی از نرم افزارهای Apple CarPlay و Android Auto
  • سیستم صوتی ساخت شرکت Bose با 7 بلندگوی جداگانه
  • پشتیبانی از فرامین صوتی
  • پشت آمپر دیجیتال 4.2 اینچی رنگی
  • دوربین کمکی دنده عقب
  • سنسورهای کمکی دنده عقب
  • شیفترهای پشت فرمان
  • شارژر بدون سیم گوشی‌های تلفن همراه (وایرلس)
بیشتر بخوانید:

قیمت لاستیک کویر دولتی

تجهیزات ایمنی

امکانات ایمنی کیا سونت 2023 با توجه به قیمت، محدود بوده و شامل موارد زیر است:

  • سیستم کنترل کشش (TC)
  • مدل‌های مختلف رانندگی (Normal/Eco/Sport)
  • ترمزهای ضد قفل ABS
  • سیستم کمکی ترمز
  • سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC)
  • سیستم مدیریت پایداری خودرو (VSC)
  • 6 کیسه هوا

 

رنگ بندی

کیا سونت 2023 در بازار کشور سازنده (هندوستان) در دو گونه تک رنگ و دو رنگ در دو ظاهر Tech Line و GT Line (با تزئینات اضافی ظاهری در بدنه) به فروش می‌رسد. گونه دو رنگ مشابه سیتروئن C3، کوییک و جدیدا پژو 207 بوده که رنگ سقف و ستون‌های آن برای القای نمایی اسپرت‌تر به رنگ مشکی درآمده است.

کیا سونت 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی شاسی بلند جدید کیا در ایران

رنگ بندی‌های این شاسی بلند جدید کیا در ایران که نسبتا محدود بوده و فاقد رنگ‌های شاد و جذاب است، عبارتند از:

  • قرمز با کد Intense Red
  • آبی با کد Imperial Blue
  • دودی با کد Gravity Grey
  • مشکی براق با کد Aurora Black (براق)
  • نقره‌ای با کد Sparkling Silver
  • سفید با کد Glacier White (براق)
  • دو رنگ قرمز
  • دو رنگ سفید

تودوزی نیز در مدل‌های Tech Line به رنگ ترکیبی مشکی و بژ و در مدل‌های GT-Line به رنگ مشکی است. بنابر مشاهدات، مدل‌های درنظر گرفته شده در ایران، مدل‌های GT-Line خواهند بود. رنگ بندی کیا سونت در بازار دیگر کشورها نیز تقریبا مشابه با هندوستان بوده و تنها رنگ‌های سفید روغنی با کد Clear White و بژ با کد Beige Gold به رنگ‌های ساده اضافه شده و مدل‌های دو رنگ نیز قابلیت انتخاب با سقف سفید را نیز خواهند داشت.

تیپ‌های مختلف و قیمت کیا سونت 2023

بسته با بازار هدف، تیپ ها و قیمت کیا سونت 2023 متفاوت بوده و این شاسی بلند جدید کیا در هر بازار، با سطح بسیار متفاوتی از امکانات و پیشرانه با بازه قیمتی مابین 10.000 دلار تا 23.000 دلار (مابین 400 تا 930 میلیون تومان با دلار در حدود 40 هزار تومانی مخصوص واردات) عرضه می‌گردد. تیپ‌های مختلف و قیمت کیا سونت 2023 با سوخت بنزین در بازار کشور سازنده اصلی (هندوستان) به شرح زیر است:

  • تیپ HTE با موتور 4 سیلندر 1.2 لیتری با قیمت پایه 9.500 دلار (380 میلیون تومان)
  • تیپ HTK با موتور 4 سیلندر 1.2 لیتری با قیمت پایه 10.500 دلار (420 میلیون تومان)
  • تیپ HTK+ با موتور 3 سیلندر 1.0 لیتری توربو با قیمت پایه 12.500 دلار (500 میلیون تومان)
  • تیپ HTX با موتور 3 سیلندر 1.0 لیتری توربو با قیمت پایه 14.500 دلار (580 میلیون تومان)
  • تیپ HTX+ با موتور 3 سیلندر 1.0 لیتری توربو با قیمت پایه 15.500 دلار (620 میلیون تومان)
  • GTX+ با موتور 3 سیلندر 1.0 لیتری توربو با قیمت پایه 16.500 دلار (660 میلیون تومان)
  • تیپ X-Line با موتور 3 سیلندر 1.0 لیتری توربو با قیمت پایه 17.000 دلار (680 میلیون تومان)

تیپ X-Line مجهز به موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری دیزل VGT نیز گرانقیمت ترین مدل سونت 2023 در بازار هندوستان بوده که با رقمی در حدود 17.500 دلار (700 میلیون تومان) در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. تیپ‌های مختلف و قیمت کیا سونت 2023 در بازار آفریقای جنوبی نیز به شرح زیر است:

  • تیپ LX با موتور 1.5 لیتری بنزینی و گیربکس دستی با قیمت پایه 17.500 دلار (700 میلیون تومان)
  • تیپ LX Auto با موتور 1.5 لیتری بنزینی و گیربکس اتوماتیک CVT با قیمت پایه 18.700 دلار (750 میلیون تومان)
  • تیپ EX با موتور 1.0 لیتری بنزینی و گیربکس اتوماتیک 7 سرعته DCT با قیمت پایه 21.000 دلار (840 میلیون تومان)
  • تیپ EX+ با موتور 1.0 لیتری و گیربکس اتوماتیک 7 سرعته DCT با قیمت پایه 23.000 دلار (920 میلیون تومان)

قیمت کیا سونت 2023 در بازار قطر نیز اندکی پایین‌تر آفریقای جنوبی بوده و با موتور 1.5 لیتری بنزینی در بازه قیمتی 61.000 تا 75.000 ریال (مابین 680 تا 820 میلیون تومان) قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

قیمت لاستیک یزد دولتی

قیمت کیا سونت 2023 در ایران

قیمت گذاری خودروها در بازار ایران تابع هیچ قانون و قاعده خاصی نبوده و وابستگی مستقیم به میزان رحم و مروت واردکننده که احتمالا از زیرمجموعه های نهادهای دولتی و یا وابستگان افراد قدرتمند هستند، دارد.

کیا سونت 2023 | معرفی، بررسی، قیمت و مشخصات فنی شاسی بلند جدید کیا در ایران

این نکته در خصوص خودروهای جدید شدت بیشتری داشته و علاوه بر این، وجود پول‌های کثیف و بدون منشا مشخص خریداران در چند سال گذشته در داخل کشور نیز مزید علت شده و هرچند هنوز به طور رسمی قیمت کیا سونت 2023 در ایران اعلام نشده، اما به احتمال زیاد و مقایسه با نمونه‌های چینی موجود و خصوصا پژو 2008 که رقیب مستقیم آن به حساب می‌آید، رقم درخواستی برای این شبه شاسی بلند پایین رده و کوچک عددی نزدیک به 2 میلیارد تومان (در حدود 50.000 دلار و بالاتر از مچهزترین مدل کیا تلوراید 5.5 متری مدل 2023 که یکی از بهترین شاسی بلندهای 2022 آمریکا لقب گرفته بود) خواهد بود که بسیار فراتر از ارزش و توانایی های آن خواهد بود.

برای برآورد قیمت کیا سونت 2023 در بازار ایران با توجه به موتور 1.5 لیتری و گیربکس CVT می‌توان رقم پایه را، رقم 70.000 ریال (معادل 19.200 دلار) کشور قطر را در نظر گرفت که عددی در حدود 800 میلیون تومان شده که باتوجه به میزان ارزش و اعتبار پول ملی، رقمی قابل قبول برای یک خودرو صفر کیلومتر به حساب می آید.

اما باید به این نکات نیز توجه کرد که این قیمت، قیمت مصرف کننده بوده و سود فروشنده نیز در آن لحاظ شده و نباید در هنگام محاسبه مالیات و عوارض عجیب و غریب گمرکی، مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این نرخ ارز تخصیصی نیز باتوجه به ماهیت واردکننده، ارز پایه نیمایی بوده که تفاوت بسیاری با ارز نیمایی عادی مخصوص واردات افراد عادی (در حدود 40 هزار تومان) دارد.

رقبای کیا سونت 2023

کیا سونت 2023 یک نمونه کراس اوور بسیار کوچک شهری بوده و رقبای آن محدود به چندین نمونه ساخت شرکت‌های معتبر و خودروهای ساخت هندوستان می‌گردد. برخی از رقبای این خودرو در بازارهای جهانی که غیر از نمونه های هندی عموما قیمتی بالاتر از آن داشته عبارتند از:

  • تاتا نکسون (Tata Nexon) با قیمت پایه ای در حدود 9.500 دلار (380 میلیون تومان – هندوستان)
  • ماهیندرا XUV300 با قیمت پایه ای در حدود 10.500 دلار (420 میلیون تومان – هندوستان)
  • سئات آرونا (Seat Arona) با قیمت پایه ای در حدود 16.000 دلار (640 میلیون تومان)
  • اشکودا کامیک (Skoda Kamiq) با قیمت پایه ای در حدود 18.000 دلار (720 میلیون تومان)
  • پژو 2008 با قیمت پایه ای در حدود 19.000 دلار (770 میلیون تومان)
  • اپل موکا (Opel Mokka) با قیمت پایه ای در حدود 25.000 دلار (1 میلیارد تومان)

رقبای این شاسی بلند جدید کیا در ایران برای سال 1402 نیز با توجه به ابعاد، توانایی‎ها و امکانات شامل نمونه‌های زیر می‌گردد:

  • ام وی ام X22 پرو با قیمت پایه ای در حدود 800 میلیون تومان (20.000 دلار)
  • جک S3 با قیمت پایه ای در حدود 1.1 میلیارد تومان (27.500 دلار)
  • سانگ یانگ تیوولی با قیمت پایه ای در حدود 2.2 میلیارد تومان (55.000 دلار) (!!!!)
  • پژو 2008 با قیمت پایه ای در حدود 2.5 میلیارد تومان (62.000 دلار)(!!!!)
بیشتر بخوانید:

آشنایی با علائم دیواره لاستیک

سخن آخر

در مجموع می‌توان گفت که کیا سونت 2023 یک نمونه فوق کوچک شهری در رده خودروهای اقتصادی بوده که نه از توانایی‌هایی قابل توجه در زمینه موتور برخوردار بوده و نه امکانات آن در حدی است که به عنوان یک نمونه مناسب برای مسافرت به حساب آید و نه علیرغم داشتن برند کیا از محصولات اصلی آن برای بازار کشورهای پیشرفته و یا حتی در حال توسعه به حساب می آید. اما با در نظر گرفتن نبود گزینه های قابل قبول و با کیفیت جهانی، خریداران چاره ای جز انتخاب آن نخواهند داشت.

در نهایت اگر توانایی پرداخت مبلغ چند میلیاردی قیمت کیا سونت 2023 را دارید، نمونه‌ای کوچک، با توانایی‌های محدود و امکانات پایه در سطح استانداردهای جهانی ساخت کشور هندوستان با قابلیت‌های دینامیکی سمند، ابعاد ساندرو، مصرف سوخت پژو 207 و گنجایش صندوق عقب تیبا با قیمت ب ام و X5 مدل 2023 را در اختیار خواهید داشت که به ظاهر شاسی بلندی مناسب مسیرهای داخل شهری، کوچه‌های باریک و نهایتا سفر کوتاه چند روزه با 3 سرنشین به شهرهای نزدیک و خالی از هر گونه هیجان رانندگی است…

مشخصات فنی کیا سونت 2023 در یک نگاه

تیپ HTE LX Auto EX+
کلاس بدنه شاسی بلند سایز فوق کوچک
حجم موتور (لیتر) 1.2 1.5 1.0 توربو
تعداد سیلندر 4 4 3
تعداد سوپاپ 16 16 12
قدرت (اسب بخار) 82 113 118
گشتاور (نیوتون متر) 115 144 172
گیربکس 5 دستی اتوماتیک CVT 7 اتوماتیک DCT
سیستم انتقال قدرت FWD
شتاب (ثانیه) 13 11.8 11.3
حداکثر سرعت 160 170 185
مصرف (شهری)
مصرف (بزرگراه)
مصرف (میانگین) 6 7.2 6
طول (میلی‌متر) 3.995 4.120
عرض (میلی‌متر) 1.790
ارتفاع (میلی‌متر) 1.610 1.642
فاصله دو محور (میلی‌متر) 2.500
فاصله از زمین (میلی‌متر) 211 190
وزن (تن) 1.1 1.2
یدک کشی (تن) 500 800 500
حجم باک (لیتر) 45
سایز تایر (جلو) 195/65R15 215/60R16
سایز تایر (عقب) 195/65R15 215/60R16
قیمت پایه (دلار) 9.500 18.700 23.000
قیمت پایه (میلیون تومان) 380 750 920

گالری تصاویر کیا سونت 2023

[foogallery id=”4139″]

منابع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *