راهنمای خرید

بهترین لاستیک ایرانی | برترین، نرم ترین و بادوام ترین تایرهای ایران

بهترین لاستیک ایرانی : برترین تولیدکنندگان تایر کشور برای پراید و پژو و 206 و سمند و...

تایر خودرو یکی از مهم‌ترین ارکان خودرو است. در این نوشته ضمن آشنایی با نرم ترین و ارزان ترین و بادوام ترین تایرهای تولید شده در کارخانه های، به معرفی بهترین لاستیک ایرانی برای خودروهای مختلف در سال 1401 خواهیم پرداخت.

بیش از 150 سال از اختراع تایر می‌گذرد. طی این سال‌ها شرکت‌های بسیاری دست به تولید این محصول زده و تایرهایی متناسب با خودروهای مختلف و کاربری‌های متفاوت را روانه بازار نموده‌اند. از شاخص‌ترین این شرکت‌ها می‌توان به نام‌هایی چون بریجستون (Bridgestone) و یوکوهاما (Yokohama) ژاپن، میشلن (Michellin) فرانسه، گودیر (Goodyear)، بی اف گودریچ (BF Goodrich)، کوپر (Cooper) ایالات متحده آمریکا، پیرلی (Pirelli) ایتالیا، دنلوپ (Dunlop) انگلستان و کنتیننتال (Continental) آلمان اشاره کرد.

این شرکت‌های با توجه به استانداردهای روز صنعت خودروی جهان، طیف گسترده‌ای از تایرها را تولید می کنند که بسته به نوع خودرو، کاربری و مکان مورد استفاده، طبقه بندی می‌شوند. محصولات این شرکت‌ها در طیف تایرهای خودروهای سواری عادی، تقریبا مشابه با همدیگر بوده و معمولا تنها از لحاظ نمای بصری، با یکدیگر متفاوت هستند.

تولیدکنندگان تایر ایران

صنعت تایر نیز قدمتی نسبتا زیاد در ایران دارد و تقریبا همزمان با آغاز به کار کارخانجات تولید اتومبیل، فعالیت خود را آغاز نمودند که باتوجه به شرایط موجود و به دلیل سیاست‌های غلط دولت‌ها و مدیریت دستوری و مشابه بسیاری دیگر از صنایع کشور، حال و روز خوشی ندارند.

قدیمی‌ترین

قدیمی ترین کارخانه تولید تایر ایران، شرکت کیان تایر است. این شرکت، در اواخر دهه 30 خورشیدی، فعالیت خود را آغاز کرد. تامین کننده تکنولوژی و تجهیزات خط تولید این شرکت متعلق به شرکت بی اف گودریچ ایالات متحده آمریکا بود و این شرکت تحت نظارت شرکت مادر، محصولاتی مختلف برای خودروهای موجود در بازار ایران در خط تولید خود داشت.

این شرکت در سال 1355 خورشیدی از قیومیت شرکت  آمریکایی خارج شد و تحت برند کیان تایر و با مدیریت خصوصی، محصولات خود را روانه بازار کشور نمود. پس از انقلاب این شرکت نیز مانند بسیاری دیگر از کارخانجات تولیدی به شکل یک شرکت دولتی در آمد. از اواخر دهه 80 و ورود برندهای جدید داخلی تایر به بازار و مدیریت تحت عناوین مختلف، افول این شرکت سرعت بیشتری گرفت و در نهایت در اوایل سال 1401، به علت نبود نقدینگی و مواد اولیه این شرکت در آستانه فروپاشی و تعطیلی قرار گرفت.

جدیدترین

جدیدترین کارخانه تولید لاستیک در ایران، لاستیک رازی است. این شرکت یکی از زیرمجموعه های گروه صنعتی رازی بوده که مالکیت برندهای دیگری چون بیمه رازی، لاستیک یزد، چسب رازی، لاستیک گلدستون و لاستیک ایساتیس، مهرام و بسیاری نام های مشهور دیگر را نیز در اختیار دارد. این شرکت به نوعی ری‌برندینگ شرکت های یزدتایر و گلدستون بوده و فعالیت خود را از سال 1400 خورشیدی آغاز نموده است. هدف اصلی این شرکت تولید تایرهای با کیفیت بوده و به همین دلیل بسیاری آن را شایسته قرار گرفتن در لیست بهترین لاستیک های ایرانی در آینده نه چندان دور می دانند.

بهترین لاستیک ایرانی

آشنایی با نرم ترین و ارزان ترین و با دوام ترین لاستیک های کارخانه های تولید تایر داخلی در سال 1401

همانطور که اشاره شد، تایر خودرو یا به گویش عام لاستیک ماشین یکی از اساسی ترین قطعات خودرو است علاوه بر نمای ظاهری، صدای تولیدی، نرمی و دوام، تاثیری مستقیم بر ایمنی سرنشیان دارد. با توجه به سیاست عدم صدور مجوز برای واردات کالاهایی که مشابه داخلی در بازار ایران داشته و افزایش نرخ برابری ریال و دلار، بازه انتخاب خریداران ایرانی برای انتخاب تایر نسبتا محدود است. تایرهای خارجی قیمت بسیار بالاتری نسبت به نمونه های مشابه داخلی خود داشته که با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی، امکان تهیه آنها برای بسیاری وجود ندارد.

در حال حاضر از بین چندین و چند تولیدکننده تایر در ایران، تنها چند نمونه فعالیت مستمر داشته و تایرهای مختلف برای کلاس های مختلف را تولید می کنند. بر اساس مشاهدات بازار، بازخورد مشتریان و تجربه فروش، چند نمونه از تولیدکنندگان بهترین لاستیک ایرانی در بخش های مختلف از لحاظ نرمی و دوام و تنوع عبارتند از:

بارز ؛ بهترین لاستیک ایرانی برای خودروهای سبک و سنگین

بارز ؛ بهترین لاستیک ایرانی برای خودروهای سبک و سنگین

متنوع ترین بزرگ ترین تولید کننده تایر در ایران

  • نام کامل: گروه صنعتی بارز
  • شروع فعالیت: سال 1373
  • محل کارخانه: کرمان و کردستان
  • ظرفیت اسمی سالیانه: 80000 تن
  • گروه محصولات
    • رادیال سواری
    • رادیال شاسی بلند
    • رادیال تجاری
    • رادیال سنگین
    • بایاس سبک
    • بایاس سنگین
    • کشاورزی
    • صنعتی

گروه صنعتی بارز با نام تجاری بارز (Barez) یکی از شرکت های معتبر تولید تایر ایران است که با تکیه بر محصولات مناسب با ضمانت و کیفیت قابل قبول، نام خود را به عنوان یکی از برترین تایرسازان کشور مطرح نموده و محصولات آن به عقیده بسیاری به عنوان بهترین لاستیک ایرانی برای خودروهای مختلف از لحاظ کیفیت و دوام شناخته می شود.

تاریخچه

گروه صنعتی بارز فعالیت خود را از سال 1363 آغاز کرد. این شرکت در ابتدا طی قراردادی از تکنولوژی شرکت دنا (بریجستون ایران) برای تولید محصولات خود استفاده نمود. در اوایل دهه 70 این شرکت موفق به انعقاد قرارداد با شرکت کنتیننتال آلمان شد و از سال 1373 محصولات خود را با نام تجاری بارز وارد بازار کرد. به دلیل مدیریت خصوصی و مناسب، ظرفیت تولید این شرکت سال به سال افزایش یافت و با تکیه بر تکنولوژی تولید نسبتا بالا، موفق به کسب عنوان بهترین لاستیک ایرانی از لحاظ دوام برای بسیاری از محصولات خود در گروه های مختلف شد.

سبد محصولات

محصولات رادیال سواری این شرکت طیف گسترده‌ای داشته و شامل تایرهای رینگ 13 سایز 165/65R13 مخصوص خانواده پراید تا رینگ 19 سایز 235/55R19 مخصوص خودروهای شاسی بلند و سدان‌های سایز بزرگ وارداتی می‌گردد.

علاوه بر تایرهای سواری، شرکت بارز اولین تولید کننده تایرهای رادیال باری سایز 22.5 مخصوص خودروهای سنگین، کامیون‌ها و اتوبوس‌های مدرن نیز بوده که در این زمینه نیز به موفق به کسب عنوان با دوام ترین و بهترین لاستیک ایرانی شده است. از دیگر تایرهای این شرکت می توان با محصولات گروه فوق سنگین صنعتی مخصوص لودرها و انواع تایرهای کشاورزی برای تراکتور اشاره کرد. محصولات این شرکت در فروشگاه اینترنتی تایر کلیک تایر موجود بوده و متقاضیان می توانند با انتخاب سایز و گل از بین محصولات موجود، تایر مورد نظر خود را سفارش دهند.

محصولات این شرکت با توجه به شناخته شدن به عنوان بهترین لاستیک ایرانی برای پراید و پژو و 206 و سمند در فهرست تایرهای فروشگاه اینترنتی لاستیک کلیک تایر وجود داشته و علاقمندان می توانند با مراجعه به بخش فروشگاه و انتخاب گروه محصول، تایر موردنظر خود را انتخاب و خریداری نمایند.

بیشتر بخوانید:

قیمت لاستیک بارز دولتی

یزد تایر ؛ بهترین لاستیک ایرانی برای خودروهای وارداتی اولین تولید کننده تایرهای سری V برای خودروهای غیر ایرانی و جدید

یزد تایر ؛ بهترین لاستیک ایرانی برای خودروهای وارداتی

اولین تولید کننده تایرهای سری V برای خودروهای غیر ایرانی و جدید

  • نام کامل: مجتمع صنایع لاستیک یزد
  • شروع فعالیت: سال 1376
  • محل کارخانه: یزد
  • ظرفیت اسمی سالیانه: 20000 تن
  • گروه محصولات
    • دوچرخه و موتورسیکلت
    • اسکوتر و فرغون
    • رادیال سواری
    • بایاس سبک

شرکت یزد تایر نیز یکی از برترین تولیدکنندگان تایر ایران است. این شرکت نیز مانند شرکت بارز با تکیه بر مدیریت مناسب و انتقال تکنولوژی، محصولاتی را روانه بازار نموده که موفق به کسب عنوان نرم ترین تایر ایرانی و بهترین تایر ایرانی برای خودروهای داخلی و وارداتی شده است.

تاریخچه

مجتمع صنایع لاستیک یزد در اوایل سال 1365 خورشیدی، فعالیت خود را در شهر یزد آغاز نمود. این شرکت در ابتدا تنها تایرهای مخصوص موتو و دوچرخه را در سبد محصولات خود داشت.

این شرکت در اواخر دهه 80 خورشیدی، با انتقال تکنولوژی از شرکت فردشتاین (Vredestine) هلند که خود از زیرمجموعه های گروه تایرسازی آپولو (Apollo) هند به حساب می آید، تایرهای رادیال سواری با کیفیت مناسب را به محصولات خود اضافه نمود. شرکت یزد تایر در حال حاضر از زیر مجموعه های گروه صنعتی آرتاویل تایر است.

سبد محصولات

در حال حاضر سبد محصولات یزد تایر شامل تایرهای رادیال سواری از رینگ 13 سایز 165/65R13 پرایدی تا رینگ 17 سایز 215/55R17 مناسب برای سدان های کره ای و 225/65R17 مناسب شاسی بلندها بوده و بین مصرف کنندگان به عنوان بهترین لاستیک ایرانی از لحاظ نرمی شناخته می گردد.

شرکت یزد اولین تولید کننده تایرهای سری V نیز بوده که مربوط به شاخص سرعت در علائم دیواره لاستیک است و توانایی حفظ کیفیت و عملکرد عالی در سرعت 240 کیلومتر در ساعت برای خودروهای اسپرت امروزی را دارد.

بیشتر بخوانید:

قیمت لاستیک یزد دولتی

کویر تایر ؛ بهترین لاستیک ایرانی برای خودروهای شاسی بلند

کویر تایر ؛ بهترین لاستیک ایرانی برای خودروهای شاسی بلند

اولین تولید کننده تایرهای سبز رینگ 18 در ایران

  • نام کامل: کارخانه لاستیک سازی کویر تایر
  • شروع فعالیت: سال 1377
  • محل کارخانه: بیرجند
  • ظرفیت اسمی سالیانه: 30000 تن
  • گروه محصولات
    • رادیال سواری
    • رادیال شاسی بلند

شرکت کویر تایر نیز مانند دو شرکت دیگر ذکر شده، یکی از بهترین کارخانه های تولید لاستیک ایران است. این شرکت در چند سال گذشته با واردات تکنولوژی و استفاده از قالب های شرکت های معتبر تولید تایر جهان، سبد محصولات خود را پر بار تر از پیش نموده است.

تاریخچه

کارخانه لاستیک سازی کویر تایر در سال 1366 مجوز فعالیت خود را اخذ نمود. احداث بنای این کارخانه در سال 1377 به پایان رسید و از همان زمان محصولات خود را وارد بازار کشور نمود.

سبد محصولات

محصولات کویر تایر تا چندی پیش شامل تایرهای بایاس رینگ 16 تا 24 برای خودروهای وانت سبک تا کامیون سنگین بود. اما با عبور خودروسازان جهان از این تکنولوژی و حذف تدریجی این گونه از سبد محصولات کارخانه های معتبر جهان، این شرکت نیز تایرهای بایاس را از خط تولید خود خارج نمود.

کویر تایر علاوه بر تولید لاستیک مناسب برای پراید و پژو و سمند و دیگر خودروهای داخلی، تایرهای رینگ سایز 16 تا 20 را نیز به محصولات خود اضافه نموده که مناسب خودروهای شاسی بلند وارداتی موجود در بازار ایران هستند.

بیشتر بخوانید

قیمت لاستیک کویر دولتی

دنا ؛ بهترین لاستیک ایرانی برای خودروهای نیمه سنگین و سنگین

دنا ؛ بهترین لاستیک ایرانی برای خودروهای نیمه سنگین و سنگین

بهترین و باسابقه ترین تولید کننده تایرهای باری در کشور

  • نام کامل: شرکت تولیدی لاستیک دنا
  • شروع فعالیت: سال 1353
  • محل کارخانه: شیراز
  • ظرفیت اسمی سالیانه: 40000 تن
  • گروه محصولات
    • رادیال سواری
    • بایاس سبک
    • بایاس سنگین
    • کشاورزی

شرکت دنا قدیمی ترین عضو فهرست تولیدکنندگان بهترین لاستیک ایرانی است. این شرکت نامی آشنا برای دارندگان خودروهای باری بوده و علیرغم حضور نسبتا قدرتمند دیگر رقبا، هنوز هم محصولات این شرکت طرفداران بیشتری بین رانندگان خودروهای سنگین و کامیون قدیمی دارد. کارخانه دنا علاوه بر تواید انواع تایر رادیال سواری و باری بایاس، به تولید انواع نوار تسمه و نقاله لاستیکی نیز مشغول است.

تاریخچه

شرکت تولیدی لاستیک دنا با نام اصلی بریجستون ایران در سال 1353 خورشیدی تاسیس و از سال 1355 فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز نمود. تکنولوژی مورد استفاده این شرکت در اوایل فعالیت، از شرکت بریجستون ژاپن که یکی از برترین تولیدکنندگان تایر جهان به حساب می آید، تامین شد و همین نکته موجب خوشنامی آن و شناخته شدن محصولات آن به عنوان بهترین لاستیک ایرانی تا پیش از ورود رقبای جدید به بازار بود.

پس از انقلاب سال 1357، مالکیت و نام این شرکت مانند بسیاری دیگر از شرکت های دیگر تغییر یافت و به زیرمجموعه ای از صنایع ملی تبدیل شد. از سال 1377 هم با توجه به نیاز بازار و ورود خودروهای جدید، خط تولید تایرهای رادیال سیمی نیز به خطوط پیشین موجود اضافه گردید. از افتخارات کارخانه لاستیک دنا نقش مؤثر و غیر قابل انکار در افزایش ظرفیت تایر و تیوب در سطح کشورمی باشد و تجربه های موفق انتقال تکنولوژی به دو شرکت صنایـع لاستیک کرمان ( لاستیک بارز ) و آرتاویل تایر گویای این مسأله است .

سبد محصولات

محصولات شرکت دنا باتوجه به سیاست های مدیریتی، محدودتر از دیگر اعضای حاضر در لیست تولید کنندگان بهترین لاستیک ایرانی است. تایرهای رادیال سواری این شرکت شامل تایرهای رینگ 13 تا رینگ 15 مناسب برای خودروهای داخلی مانند پراید و پژو و سمند بوده و تمرکز اصلی آن بر روی تولید تایرهای تجاری سبک و سنگین برای انواع وانت ها، کامیون های سبک و سنگین است. مشهورترین تایر تولیدی این شرکت تایرهای سایز 24 کامیونی بوده که به عنوان بهترین لاستیک ایرانی برای کامیون در بازار به فروش می رسد.

بیشتر بخوانید:

بهترین خودروهای 2022

دیگر تولیدکنندگان و کارخانه های لاستیک ایران

حضور قدرتمند شرکت های بارز و یزد و کویر در کروه لاستیک های سواری و دنا در گروه تایرهای تجاری و سنگین دیگر تولیدکنندگان و کارخانه های تایر ایران را در سایه قرار داده است. از دیگر شرکت های تولید کننده تایر در ایران می توان به شرکت های پیروزی، گلدستون و ایران تایر اشاره کرد که به دلیل نوع مدیریت و یا سیاست تولید اقبال چندانی بین مشتریان نداشته و برخی مشتریان بنا بر تجریه استفاده و یا قیمت لاستیک، اقدام به خرید آن ها می کنند.

پیروزی

شرکت لاستیک پارس که محصولات خود را تحت برند پیروزی به بازار عرضه می کند، یکی از قدیمی ترین کارخانه های تولید لاستیک ایران است. این شرکت فعالیت خود را در سال 1355 آغاز نمود و در ابتدا به عنوان زیرمجموعه ای از غول تایر سازی جهان، شرکت پیرلی ایتالیا دست به تولید انواع لاستیک زد. از اواسط دهه 1370 نیز با توجه به نیاز بازار، تایرهای رادیال سواری نیز به مجموعه محصولات آن اضافه گردید.

شرکت پیروزی در حال حاضر تولید تایرهای رادیال سواری را از دستور کار خود خارج نموده و تمرکز اصلی آن مانند شرکت دنا بر روی تایرهای بایاس سبک و سنگین رینگ 16 تا رینگ 24 است. تایرهای بایاس رینگ 24 این شرکت مانند برند دنا طرفداران بسیاری داشته و به عنوان بهترین لاستیک ایرانی برای کامیون های قدیمی شناخته می گردد.

گلدستون

لاستیک گلدستون یکی از کارخانه های تولید لاستیک ایران در بخش خصوصی است که در سال 1376 تاسیس گردید. این شرکت در ابتدا به عنوان تولیدکننده تایرهای بایاس و تیوب با بهره گیری از تکنولوژی شرکت دنا فعالیت خود را آغاز نمود اما به تدریج تایرهای رادیال سواری را نیز به سبد محصولات خود اضافه نمود. محصولات این شرکت در چند سال گذشته کیفیت بالایی نداشته اما به عنوان بهترین لاستیک ایرانی از لحاظ قیمت طرفداران خاصی بین اقشار کم درآمد دارد.

ایران تایر

ایران تایر نیز یکی دیگر از قدیمی ترین کارخانه های تولید تایر در ایران است که فعالیت خود را از سال 1344 خورشیدی آغاز نموده است. این شرکت پیش از انقلاب سال 1357 با نام جنرال تایر اند رابر و با تکنولوژی برند کنتیننتال آمریکا به تولید تایر می پرداخت و پس از انقلاب 1357 با نام جدید و محصولات جدید و تکنولوژی شرکت ماتادور اسپانیا، بخشی از نیاز بازار را تامین نمود. محصولات این شرکت نیز مانند برند گلدستون به عنوان بهترین لاستیک ایرانی از لحاظ قیمت طرفداران مخصوص به خود را دارد.

رازی

تایر رازی همانطور که اشاره شد، جدیدترین کارخانه تولید تایر در ایران است که با اهداف بلند مدت پا به این عرصه گذاشته است. محصولات این شرکت هنوز عمومیتی بین مشتریان نداشته اما با توجه به سیاست های شرکت و برنامه ها، توانایی کسب عنوان بهترین لاستیک ایرانی برای خودروهای جدید داخلی و خارجی را دارد.

سخن آخر

هرچند از لحاظ کیفیت ساخت، تنوع و نظارت بر فرایند تولید، تفاوت چشمگیری بین لاستیک های ایرانی و خارجی وجود دارد اما، با توجه به ممنوعیت ورود و تعرفه های سنگین در کنار نرخ فاجعه آمیز برابری دلار و ریال، تایرهای خارجی با برند شناخته شده و با کیفیت، قیمتی به مراتب بالاتر از لاستیک های داخلی داشته و تهیه و خرید آن برای بسیاری از مصرف کنندگان مقدور نیست. البته تمامی لاستیک های خارجی بازار کیفیت بالایی نداشته و بسیاری از برندهای چینی و کره ای موجود ناشناس، کیفیت مشابه و یا پایین از از نمونه های ذکر شده در لیست بهترین لاستیک ایرانی دارند.

البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که تفاوت اصلی تایرهای تولید شده توسط برترین برندهای جهان با نمونه های ایرانی، عمر مفید و عملکرد آن در شرایط دشوار و سرعت های بالا بوده که اصولا خودروهای داخلی مانند پژو و پراید و سمند با توجه به نوع پیشرانه، کیفیت ساخت و میزان عایق بندی اتاق، توانایی نزدیک شدن به آنها را ندارند و به همین دلیل خرید آنها با قیمت گزاف در شرایط عادی توجیه ندارد.

منابع

دیدگاهی در مورد “بهترین لاستیک ایرانی | برترین، نرم ترین و بادوام ترین تایرهای ایران

  1. بهمن خلیلی گفت:

    لاستیک ۱۷۵/۶۰/۱۳ میخوام اما انگار سایتتون تعطیله

  2. هادی خرم نیا گفت:

    دوستان ببینید برای خرید لاستیک ایرانی دنبال بهترین نباشید. دقیقا عین روغن موتور ایرانی یا خودروهای ایرانی یا لوازم خانگی ایرانی! اگه دو تا برند ایرانی رنج قیمت برابری دارن مطمئن باشید تفاوت شگرفی درشون نیست مثل تفاوت رانا پلاس با 207 یا تیبا با کوییک یا روغن بهران با ایرانول یا تلویزیون شهاب با اسنوا! اکثر مردم با تعویض لاستیک کهنه که هرچی لاستیک آجش کمتر و کهنه تر باشه فرمان پذیری و چسبندگیش کمتر میشه و لرزشش بیشتر که با نمونه یه لاستیک نو ایرانی عوض میکنن فکر میکنن لاستیک کیفیت به غایت بهتری نسیبشون شده و اینجوری بهشون القا میشه که کیفیت لاستیکی نوئی که الان زیر خودروشون هست خیلی بهتر از بقیه هست و تعصبی میشن رو برندهای بنجل ایرانی! در حالی که همه از دم سر و ته یه کرباسن جز تفاوت بسیار کم در چسبندگی و هندلینگ و عمر و نرمی. همه لاستیک های ایرانی سال اول چندان تفاوت زیادی با بهترین برندهای خارجی ندارن از لحاظ نرمی و هندلینگ اما دقیقا پس از تقریبا یک سال ایرادات ریز و درشت شون پدیدار میشه یعنی بصورتی که یا بالانس درست و درمونی ندارن و نمیشن یا وزن لاستیک ها باهم دقیق برابر نیست یا پله میکنن یا بیضی میشن یا یهویی میترکن و… که مهمتر از اینا اگه این ایرادات رو رویت نکردید سفتی بشدت زیاد لاستیک های ایرانی پس از یک سال هست که دقیقا پس از یه زمستون و تابستون لاستیک شروع میکنه به تغییر کاربری از لاستیک به چوب گاری!
    این ایرادات مربوط به یک برند ایرانی هم نیست و هر کدوم از برندهای بارز، یزد، کویر، ایران، دنا، رازی، گلدستون ممکنه چندتا یا یکی از ایراداتی که گفتم رو تجربه کنید شایدم نکنید و بگید لاستیک ایرانی خیلی هم خوبه اما کافیه یه بار با یه لاستیک خارجی از یه کمپانی پدر و مادر داره ممالک کفر و کردل لاستیک زیر همین خودروهای ایران خودرویی و سایپایی بندازید متوجه عرایضم میشید و تفاوت رانندگی رو بدون تلقین و آنی متوجه میشید که فرسنگ ها فاصله هست بین یه لاستیک با لاستیک دیگه.
    لاستیک ایرانی همشون یعنی سرطان! سال اول شاد و خرم، نرم و نازک، چست و چابک و پس از یک سال میشن سر زد از افق، مهر خاوران…!!!
    تجربه بنده از لاستیک بارزی که خیلی ها سنگش رو به سینه میزنن از بدو استفاده یکی از لاستیک ها چند میلی کوچیکتر از بقیه بود و یکی از لاستیک ها هم وزن غیر استانداردتری داشتن که سر جمع موجب شده بود بنده کلی راه بدونم برای میزان فرمان چون کشیدگی فرمان داشتم و در آخر یه کاربلد با خط کش این ایرادات رو برام نشون داد که ماشین ایراد نداره لاستیک ایراد داره.
    تجربه لاستیک یزد تایر من که خیلی ها میگن نرم و چسبنده والا من شخصا زیر خودرو صفر با گل اورانوس هیچ چسبندگی رو از این لاستیک ندیدم انگار روی یخ میرم! تو سرعت بالاست واقعا خطری بود و بارز قبلیم با ایراداتش و کهنگی چسبندگیش خیلی بیشتر از این بود فقط آج این یزدها بهتر و شیک تره وگرنه هیچ برتری نسبت به بقیه برندهای ایرانی نداره. تو خشکی که انگار همون خودرویی که تا دیروز بارز داشت این بار با یزد زیر پام قدرت و کیفیت ترمزم 50 درصد کمتر شده!

    تجربه استفاده از یزد تایر بنده یعنی خشکی، پنچری و عدم هندلینگ دلنشین در سرعت بالا!
    گلدستون یعنی سنگ! پله کردن بسیار شدید دو عدد از لاستیک ها و چسبندگی وحشتناک به آسفالت و از بدو خروج از کمپانی عدم بالانس!

    اینایی که گفتم کسی که تو عمرش اگه لاستیک خارجی استفاده نکرده براش شعری بیش نیست چون هیچ تجربه ای از کیفیت سواری بهتری که میتونست تجربه کنه نداره اما شخصا بنده وقتی سالهاست از لاستیک خارجی مخصوصا ژاپنی استفاده میکنم زیر خودرو (در حال حاضر دانلوپ ژاپن) و زیر خودرو خانمم (مارشال کره) و زیر خودروی پدرم (لاستیک چینی) و پدرخانمم (پتلاس ترکیه) به جرئت میگم هنوز تکتولوژی ساخت و تولید لاستیک سازی ایران فرسنگ ها با نمونه های خارجی فاصله داره!

    1. Yavar1 گفت:

      دوست گرامی، ممنون از نظرتون؛
      تمام نکاتی کهگفتید درسته و همونطور که در انتهای نوشته بهترین لاستیک ایرانی به اون اشاره شد، تفاوت زیادی بین کیفیت لاستیک‌های داخلی و خارجی (برندهای معتبر) وجود داره. اما چند نکته هم هست که باید درنظر بگیرید:
      عمده مشتریان لاستیک‌های ایرانی، مالک خودروهایی مثل خاندان پراید و سلسله پژو و دودمان سمند هستند با رینگ‌های 13 و 14 و 15 هستند که تقریبا هیچ شرکت معتبری، اونها رو توی خط تولیدش نداره.
      تایرهایی مثل سایز 165/54R13 و 175/70R13 لاستیک‌هایی هستند که با توجه به ابعاد، استفاده اون‌ها سال‌هاست که منسوخ شده و هیچ خودروساز درست و درمونی، اون‌ها رو روی ماشینش نصب نمی‌کنه. نمونه‌های موجود این سایزها هم اکثر برندهای چینی هستند که تولیدکننده‌هاشون، با سفارش 10000 حلقه، اسم موردنظر شما رو روش حک می‌کنن. کیفیت مواد اولیه درستی هم ندارن، پس برای این ماشین‌ها، لاستیک ایرانی بهتره.
      یه نکته دیگه هم اینه که اکثر تایرهای وارداتی، برای ورود به بازار یه دوره چندین ماهه رو طی می‌کنن، چون ورود نمونه‌هایی که مشابه داخلی داره هم رسما” ممنوعه، پس از روش‌های نامناسب برای حمل اون‌ها (جاساز کردن توی تایرهای سنگین با لوله کردن تایر) استفاده می‌شه که به سیم‌های داخل تایر ضربه زده و ممکنه باعث ترکیدن ناگهانی اونها بشه.به عنوان مثال یه لاستیک که بخواد از کره وارد ایران بشه، از زمان ثبت سفارش، تا تخصیص ارز، حمل، ترخیص، حمل به انبار، فروش به بنکدار، فروش به پخش کننده و فروش به توزیع کننده (لاستیک فروش) یه 1 سالی درگیره و شما در حالت عادی توی سال 2023 کم پیش میاد که بتونی یه لاستیک با تاریخ تولید 2023 پیدا کنی.
      نکته دیگه هم اینه که توی این شرایط اسف‌بار اقتصادی، 500هزار تومان هم برای خیلی‌ها، کلی پوله و می‌تونن به یه زخمی توی زندگیشون بزنن. پس لاستیک ایرانی می‌خرن. خیلی‌ها هم که ماشین‌هاشون سایزهای بزرگتر از 16 داره و قیمت میلیاردی داره، به دلیل قیمت بالا لاستیک خارجی و تبدیل شدن بسیاری از ما به میلیاردرهای فقیر توانایی خرید رو ندارن.
      اما در کل برای ماشین‌های ایرانی، تایر ایرانی بسته به نوع رانندگی و نحوه کنار اومدن با خندق‌ها موجود در جاده همونطور که گفتید تا 1 سال 1.5 سال مثل آدم کار می‌کنه، عمر لاستیک ایرانی هم همینقدره…

      1. بهروز گفت:

        بسیار متین و سنجیده . تشکر از وقتی که گذاشتید. من سال ها از برندهای خارجی استفاده کردم ولی به این نتیجه رسیدم در شرایط نه روغن موتور و نه لاستیک خارجی با توجه به توان مالی مصرف کننده اصلا توجیه منطقی نداره .

        1. سعیدرضا گفت:

          من امتحان کردم خارجی اونم کره ای ،ایرانی خیلی با کیفیت تر هست

          1. Yavar1 گفت:

            طبیعتا هیوندای i20 مدل 2023 و کیا ریو هاچ‌بک 2023 از لحاظ کیفیت و قابلیت‌ها، توانایی‌های بیشتری نسبت به پژو 206 و 207 و بیست ساله موجود در بازار ایران دارند. اگر به طور مداوم در حال استفاده از تمامی نیرو و گشتاور موتور اتومبیل خودتون هستید، اگر همیشه با ظرفیت کامل از خودروتون استفاده می‌کنید، اگر خرابی تایر در مسیرهای پر از گودال موجود در جاده‌های کشور و نابود شدن تایر، اهمیتی براتون نداره و توانایی خرید دوباره لاستیک با قیمتی در حدود 70% بیشتر نسبت به تایرهای داخلی رو دارید و اگر خودرویی دارید که سال تولید اون در کمتر از 10 سال گذشته است،اگر تمامی قطعات سیستم تعلیق خودروتون (کمک فنرها، جلوبندی و…) از یک برند معتبر هست، قطعا تایر خارجی و تولید یک برند معتبر (ایتالیا، آلمان، آمریکا، کره و حتی در برخی برندها، چین) رو تهیه کنید. یک نکته رو هم توجه کنید که تایرهای سایز 13 و 14 و 15 مناسب خودروهای داخلی (پراید، پژو، سمند، رنو) تقریبا از خط تولید کارخانه‌های اصلی تولید تایر به دلیل عدم استفاده، خارج شدند و به احتمال زیاد حتی در برندهای معتبر هم در کشورهای دیگه‌ای (مثل تایلند، ویتنام، مالزی و…) تولید می‌شن و تکنولوژی شون متعلق به جند سال گذشته‌ست.

    2. بهروز گفت:

      کاملا متین فرمودید. فقط اضافه کنم که برخی لاستیک های چینی و هندی بازار ایران رو اگه بجای لاستیک ایرانی زیر ماشین نصب کنید احساس می کنید از جاده ی شوسه به جاده ی آسفالته نقل مکان کردین!!! صدای ماشین، فرمان پذیری ماشین، ترمز گیری ماشین و سر و صدای ماشین بطرز باور نکردنی تغییر می کنه!! من تجربه ی معکوس هم داشتم وقتی تایر تراینگل رو با بارز تعویض کردم احساس کردم سوار خر بدون جل و زین شدم و جاده ناهموار شده!!! هرچند حالا تعویض همین ایرانی ها هم برای بعصی ها از نظر اقتصادی ممکن نیست.

    3. زهره عرفانیان سرافراز گفت:

      ممنونم از در اختیار گذاشتن اطلاعات و تجربیاتتون بسیار کمک کننده بود

  3. محسن شیری گفت:

    سلام دوست عزیزان سیاست کشورماهستش لاستیک خارجی جاسازی نمیشه لاستیک لولش نمیشه کرددیگه قابل استفاده نمیشه یه لاستیک پنچرروی رینگ حرکتم نکن یه ساعت پارک کن ازبغل دورتادورترک برمی‌داره لاستیک خارجی واقعاباکیفیت هستن ماتکنولوژی نداریم لاستیک هندی آپولویاتریانگل چین الان درسطح ۱درجه خیلی کم باکومهویاهانکوک فاصله دارن کشورماکاخانه هاازنظرماشی آلات تولیدپیشرفته هستن متاسفانه میاد سردزدی ورانت ازموادمیدزدن بعدتعرفه سنگین واسه لاستیک خارجی میزارن که قيمتش میره بالا وگرنه باهمین قیمت دلار هم اگه واردات بدون تعرفه بزارن ازلاستک ایرانی ارزون تر درمیادمثل ماشین سازی هاشون انحصاری میکنن مردم واسه ایرانی سردست بشکنن وگرنه من خودم زیرگاریمم لاستیک خارجی ميندازم چه برسه ماشین همین یزداورانوس دوستمون اشاره کردن من انداختم ماشین اصلانی چسبندگی داشت نه هندلینگ توی ۱سال دوباره خاطربازبودن گل هاش پنچرشدلاستک خارجی واقعاباکیفیته خیلی فاصله داریم سخن آخریه بارپول بده حتی قرضم کردی جنس خوب بندازیاعلی مدد

  4. علی غلام زاده گفت:

    کاش زودتر این مطالب و نظر سنجی هارو می دیدیم.من دتبال ارزونی بودم و درنهایت امروز رازی خریدم.دفه بعد که مایه دار شدم، خارجی می گیرم.ممنون از راهنماییتون

    1. سعید کرمی گفت:

      ازش راضی هستی؟!

    2. مهدی گفت:

      رازی لاستیک خوبیه

  5. بهرام گفت:

    لاستیک کویربخرید

    1. رئوف گفت:

      كوير دارم از چهارتاش دوتاش لنگه كه صداش تو جاده اعصاب خورد ميكنه-زودساييده ميشه-نگاش ميكنه اينقدر پليسه داره و قالب گيريش افتضاح هست حالت بد ميشه – بالانس هم نشد كه نشد رفتم روكار زدم هنوزم عقب لنگه و تا ب داره- فقط نرمه و ديگه هيچ

  6. اشکان گفت:

    ماشینم پراید هستش و زیرش لاستیک ایران تایر هستش و از ماشینم خیلی کم استفاده میکنم در حدی ک هفته ای دو سه بار سوارش میشم و الان حدود ۱ سال هست که زیرش لاستیک ایران تایر هست و حتی ۷۰ درصد هم نشده ولی ب شدت سفته و اصلا راضی نیستم اصلا بالانس نمیشه و بعضی از آج هاش از بغل لاستیک جدا شدن و هیچ خاصیت مثبتی نداره صدا و نرمی ماشین هم ک افتضاح هست حتی سنگ های ریز جاده رو تو ماشین حس میکنم صداش هم ک سر درد میاره تو جاده تجربه شخصی من اینه که اگه زیاد با جاده و اتوبان رفت و آمد میکنین لاستیک خارجی بخرید یا اگه لاستیک بارز خریدین سعی کنین هرسال عوض کنین ولی اگه داخل شهری هستین همون ایرانی بارز خوبه کفایت میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *